קבוצת ארמיות B

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קבוצת ארמיות B
Heeresgruppe B
פרטים
מדינה גרמניה הנאציתגרמניה הנאצית גרמניה הנאצית
שיוך ורמאכטורמאכט ורמאכט
סוג קבוצת ארמיות
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 12 באוקטובר 1939
10 ביולי 1942
14 ביולי 194316 באוגוסט 1940
12 בפברואר 1943
21 באפריל 1945
מלחמות
פיקוד
דרגת המפקד גנרל-פלדמרשל (ורמאכט) גנרל-פלדמרשל
מפקדים מפקדים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קבוצת ארמיות Bגרמנית: Heeresgruppe B) הוא שמה של קבוצת ארמיות של הוורמאכט במהלך מלחמת העולם השנייה. היא נודעה בעיקר בזכות חלקה בקרב סטלינגרד.

מערכה בצרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המערכה על צרפת

קבוצת הארמיות הראשונה שנקראה "B" הוקמה לקראת הפלישה לצרפת. קבוצת ארמיות B כללה ½ 29 דיוויזיות, מתוכן שלוש משוריינות. מטרתה הייתה להתקדם דרך ארצות השפלה, ולמשוך את צבאות בעלות הברית לעומק בלגיה, שם תכותרנה באגפן על ידי המבקע העמוק של קבוצת ארמיות A. היא כללה את הארמייה ה-18 בפיקודו של גאורג פון קיכלר והארמייה השישית בפיקודו של ולטר פון רייכנאו. לאחר סיום המערכה, פורקה קבוצת הארמיות.

החזית המזרחית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת ארמיות B הוקמה מחדש בסוף יולי 1942 בעקבות ההחלטה לפצל את קבוצת ארמיות דרום לשתי קבוצות ארמיות, A ו-B. התפקיד שהוטל עליה היה לכבוש את העיר סטלינגרד, לחסום את נהר הוולגה לתנועה, ולהקים מערך הגנה לאורך נהר הדון, שיחפה על האגף הצפוני של הכוחות הגרמניים בחזית הדרום. עם הקמתה כללה קבוצת הארמיות את הארמייה השישית, ארמיית הפאנצר הרביעית, הארמייה השנייה, הארמייה ההונגרית השנייה והארמייה השמינית של הצבא האיטלקי. שתיים מהארמיות של קבוצת ארמיות B (הארמייה השישית וארמיית הפאנצר הרביעית) נטלו חלק בניסיון הכושל של הוורמאכט לכבוש את סטלינגרד, וספגו אבדות כבדות בקרבות הקשים שהתחוללו בתוך העיר ובסביבתה. שאר הכוחות של קבוצת הארמיות הגנו על האגפים החשופים של איגוד הכוחות הגרמני שתקף את סטלינגרד. באוקטובר 1942 תוגברה קבוצת הארמיות בשתי ארמיות נוספות (הארמיות הרומניות השלישית והרביעית), ובשיא כוחה היא כללה כ-80 דיוויזיות, מתוכם למעלה מ-50 דיוויזיות מצבאות גרורותיה של גרמניה הנאצית.

במהלך מתקפת הנגד הסובייטית באזור סטלינגרד בנובמבר 1942 ספגו כוחות קבוצת ארמיות B אבדות כבדות. שתיים מהארמיות שלה (הארמייה השישית וחלק גדול מיחידות ארמיית הפאנצר הרביעית) כותרו בכיס סטלינגרד, ובראשית פברואר 1943 נכנעו שרידיהן לצבא הסובייטי. בסוף נובמבר 1942 פוצלו כוחות קבוצת הארמיות. קבוצת ארמיות B נותרה עם 3 ארמיות (הארמייה השנייה, הארמייה ההונגרית השנייה והארמייה השמינית האיטלקית), וארבע הארמיות הנותרות, שתוגברו בפלגת הארמייה הולידט, הועברו תחת פיקוד קבוצת ארמיות דון.

בדצמבר 1942 ובינואר 1943 הובסו הארמיות, שנותרו תחת פיקוד קבוצת ארמיות B, בסדרה של מתקפות סובייטיות מוצלחות באזור נהר הדון העליון, וספגו אבדות כבדות מאוד. בפברואר 1943 אוחדו שרידי קבוצת ארמיות B וקבוצת ארמיות דון, כדי ליצור מחדש את קבוצת ארמיות דרום.

צפון איטליה וצרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת ארמיות אחרונה שנשאה את השם "B" הוקמה בצפון איטליה ב-1943 על מנת לתת מענה לאיום בעלות הברית שנחתו באיטליה. בסופו של דבר התפרסה קבוצת הארמיות בצרפת והובסה בפלישה לנורמנדי. לאחר הכישלון בהדיפת הפלישה נסוגה קבוצת הארמיות לארצות השפלה. היא השתתפה במבצע מרקט גארדן והביסה את הפלישה האווירית של בעלות הברית להולנד. לאחר מכן השתתפה בקרב הארדנים, אך נכשלה במילוי חלקה בתוכנית.

בסופו של דבר כותרה קבוצת הארמיות בסביבות חבל הרוהר ונכנעה לבעלות הברית ב-21 באפריל 1945.

מפקדים[עריכת קוד מקור | עריכה]