קארל ויירשטראס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קארל ויירשטראס
Karl Weierstraß
לידה 31 באוקטובר 1815
אוסטנפלדה, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 בפברואר 1897 (בגיל 81)
ברלין, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Karl Theodor Wilhelm Weierstrass עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים גרמניה
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט כריסטוף גודרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
  • אוניברסיטת פרידריך וילהלם (9 ביולי 18571890)
  • Gewerbeinstitut Berlin (18561864)
  • Collegium Hosianum (18481856) עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט Friedrich Schottky, הרמן שוורץ, לזרוס פוקס, לאו קניגסברגר, קרל שוורינג, Willy Howe, Paul Hoyer, היינריך ברונס, מקס בלזנדורף, Theodor Adrian, תאודור ברנר, וילהלם גוסטאב אדולף בירמן, אלכסנדר ורניקה, Konstantin Winterberg, Richard Müller, לודוויג שטיקלברגר, Leopold Gegenbauer, Carl Julius Heinrich Weltzien, Friedrich Wilhelm August Ludwig Kiepert, Ludwig Milewski, Leopold Loewenherz, Anders Donner, אמנדוס ונדט, Adolf Piltz, Jan Śleszyński, סופיה קובלבסקיה, אלפרד פרינגסהיים, Friedrich Schur, Józef Puzyna, פרדיננד רודיו, קרל רונגה, ניקולאי בוגייב, Ludwig Wilhelm Thomé, הרמן שטאל, ריינהולד פון ליליינטאל, פליקס מילר, אמיל למפה, גאורג הטנר, Ernst Kötter, Johannes Knoblauch, ארנסט אדוארד וילטהייס, מקס סימון, ארתור מוריץ שנפליס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליית קוטניוס (1887)
  • אות המסדר מקסימיליאן של בוואריה למדעים ואמנויות (1885)
  • מדליית הלמהולץ (1892)
  • מדליית קופלי (1895)
  • חבר זר של החברה המלכותית (12 במאי 1881)
  • אות מסדר ההצטיינות במדעים ואמנויות של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
מכונה "אבי האנליזה המודרנית".
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קארל תאודור וילהלם וַיֶירְשְטְרַאסגרמנית: Karl Theodor Wilhelm Weierstraß‏; 31 באוקטובר 1815, אוסטנפלדה (Ostenfelde), מחוז וסטפאליה19 בפברואר 1897, ברלין) היה מתמטיקאי גרמני, המכונה "אבי האנליזה המודרנית".

ויירשטראס הוא האיש האחראי לניסוח הקפדני והיסודי של האנליזה המודרנית. פעל רבות כדי להבהיר את היסודות לנושאים הללו, ונודע בכך שהתעקש שכל הוכחה תהיה מבוססת על יסודות מוצקים. תוך שהוא מסתמך על עבודתו של אוגוסטן לואי קושי, הניח את התשתית המוצקה של החשבון האינפיניטסימלי, שעד תקופתו היו רעיונותיו בעייתיים בשל הבסיס הרעוע שלהם. ויירשטראס הנהיג את ההגדרות המודרניות של מושגים יסודיים כמו גבול ונגזרת, במונחי . כמה מהמשפטים החשובים באנליזה נקראים על שמו, דוגמת משפט בולצאנו-ויירשטראס ומבחן M של ויירשטראס להתכנסות טורי פונקציות.

ויירשטראס נחשב גם למרצה מצוין, ואחד מתלמידיו היה גאורג קנטור, שוויירשטראס היה תומך נלהב של רעיונותיו המהפכניים. תלמידים נוספים שלו היו פרדיננד גאורג פרובניוס, סופיה קובלבסקיה, ארתור מוריץ שנפליס, הרמן שוורץ ומתמטיקאים מפורסמים נוספים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויירשטראוס נולד למשפחה קתולית שהתגוררה בכפר בפרובינציית וסטפאליה. הוא החל להתעניין במתמטיקה בעת שלמד בגימנסייה בפאדרבורן. לאחר סיום לימודי הגימנסיה הוא החל ללמוד משפטים, כלכלה ומימון באוניברסיטת בון, כדי שיוכל להמשיך בדרכו של אביו שהיה פקיד במגזר הציבורי. ויירשטראוס הזניח את לימודיו ובמקום זאת למד מתמטיקה באופן פרטי. הוא עזב את לימודיו באמצע ועבר ללמוד מתמטיקה באוניברסיטת מינסטר, שם גילה עניין בין השאר בפונקציה אליפטית. במקביל הוא למד הוראה במינסטר והוסמך להוראה. החל משנת 1843 הוא לימד מתמטיקה, פיסיקה, בוטניקה וספורט בעיירות בפרוסיה המערבית. במקביל הוא פרסם מאמרים במתמטיקה שהביאו לו בשנת 1854 תואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת קניגסברג. בשנת 1856 הוא החל ללמד בבית ספר טכני בברלין שהיה אחד המרכיבים באיחוד שיצר מאוחר יותר את האוניברסיטה הטכנית של ברלין. החל משנת 1864 כיהן כפרופסור למתמטיקה באוניברסיטת ברלין. בשנת 1872 הדגים את "פונקציית ויירשטראס": פונקציה רציפה בקטע, שאין לה נגזרת באף נקודה בו. בשנת 1886 יצא ספרו: Abhandlungen aus der Funktionenlehre, המציג את פיתוחיו בתאוריה המודרנית (באותם ימים) של פונקציות. הספר התבסס על טיוטות של הרצאותיו שכתבו תלמידיו.

אותות והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קארל ויירשטראס בוויקישיתוף