קאמבריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קאמבריה (מחוז)
Cumbria
דגל קאמבריה
דגל קאמבריה
דגל קאמבריה
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
אומת הבית אנגליהאנגליה אנגליה
אזור צפון-מערב אנגליה
רשות מחוקקת council of Cumbria County Council עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המחוז קרלייל
תאריך ייסוד 1974
שטח 6,768 קמ"ר
 ‑ הנקודה הגבוהה סקייפל פייק עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 499,781 (2020)
 ‑ צפיפות 74 נפש לקמ"ר (2008)
קואורדינטות 54°30′N 3°15′W / 54.5°N 3.25°W / 54.5; -3.25 
אזור זמן UTC
www.cumbria.gov.uk

לחצו כדי להקטין חזרה

הסיטי של לונדוןלונדון רבתיסאריבקינגהאמשיירברקשיירקנטאסקסהרטפורדשיירסאפוקנורפוקלינקולנשיירראטלנדקיימברידג'שיירבדפורדשיירמזרח סאסקסמערב סאסקסהאי וייטהמפשיירדורסטדבוןקורנוולבריסטולסאמרסטוילטשיירגלוסטרשיירלסטרשיירנורת'האמפטונשייראוקספורדשיירהרפורדשיירווריקשיירווסטרשיירוסט מידלנדסשרופשיירסטפורדשיירנוטינגהאמשיירדרבישיירצ'שיירמרזיסיידמנצ'סטר רבתידרום יורקשיירמזרח יורקשיירמערב יורקשיירלנקשיירצפון יורקשיירקאמבריהנורת'מברלנדטיין אנד ווירדרהאםצרפתאירלנדהאי מאןסקוטלנדצפון אירלנדויילס
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קאמבריהאנגלית: Cumbria) הוא מחוז טקסי (Ceremonial county) ומחוז כפרי (Shire county) בצפון-מערב אנגליה. המחוז גובל במחוזות הבאים: נורת'מברלנד, צפון יורקשייר, דרהאם ולנקשייר. הוא כולל שישה רבעים (Districts) בחלוקה: Barrow-in-Furness, South Lakeland, Copeland, Allerdale, Eden ו- Carlisle. לרוב נהוג לחלקו מנהלתית למספר אזורי משנה: דרום, מערב ומזרח, כאשר כל אזור מורכב משני רבעים: המזרח מכיל את Carlisle ו-Eden, המערב את Copeland ו-Allerdale, והדרום את Barrow-in-Furness ו-South Lakeland. את המחוז חוצה נהר הלאות'ר.

בשטחי המחוז מצוי הפארק הלאומי אזור האגמים וחלק מפארק היורקשייר דיילס.

פוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למחוז קאמבריה שישה נציגים בבית הנבחרים הבריטי, שנבחרו על פי אזורי-ייצוג המצויים במחוז. חלקם כמו Carlisle ו-Copeland תואמים לרבעים, ואחרים כמו Penrith and The Border פרושים בגבולות אחרים.

בשנת 2007 עלתה הצעת חוק שביקשה להפוך את שיטת שתי השכבות (מחוז ורבעים) לאחידה, עם מועצה אחת לכל מחוז קאמבריה. ההצעה נדחתה. קאמבריה הוכרזה כמחוז בשנת 1974 תוך איחוד של שני מחוזות מנהליים קודמים: וסטמורלנד וקאמברלנד. חלקים מקאמבריה בחלוקתה הנוכחית היו שייכים למחוזות גובלים, כגון Furnass שהיה חלק מלנקשייר. שרידים מהמחוזות הישנים ניתן למצוא בשמות עיתונים שונים שעדיין יוצאים לאור, כגון The Westmorland Gazette, ובמידת הזיקה של תושבי המקום למחוז. כך למשל התושבים שעד 1974 היו חלק מלנקשייר הביעו בסקר זיקה פחותה למחוזם החדש (55% ב-Furnass הביעו זיקה חזקה או חזקה מאוד, מתוך 79% מכלל תושבי המחוז שהצביעו על זיקות דומות).

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפות קאמבריה:
1. Barrow-in-Furness
2. South Lakeland
3. Copeland
4. Allerdale
5. Eden
6. Carlisle

קאמבריה היא אחד המחוזות הבריטים בעלי הגיוון הנמוך ביותר: כ-96% מתושביה הם ממוצא לבן, ואינם מהגרים. המחוז רובו ככולו כפרי, כאשר העיר היחידה היא קרלייל (Carlisle) והעיירה הגדולה אחריה היא בארו בפורנס (Barrow in Furness).

אחת הדמויות הידועות שהתגוררה במחוז היא סופרת הילדים, ביאטריקס פוטר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור קאמבריה היה נתון לניסיונות כיבוש רבים מצד ממלכת סקוטלנד, וכתוצאה מכך פיתח מסורת של פטריוטיות אנגלית. האזור עבר לשליטה אנגלית (Anglian) במהלך הניכוס של אומבריה הצפונית (Kingdom of Northumbria). לפני כן, וגם תקופה ממושכת לאחר מכן, היו התושבים בעלי זיקה קלטית והוא היה חלק מהצפון הקדוםוולשית: Hen Ogledd). במהלך ימי הביניים המוקדמים קאמבריה הייתה נתונה להשפעת ממלכת סטרת'קלייד הקלטית מצפון. עד המאה ה-11 חלקים נרחבים ממנה היו תחת שלטונה.

קאמבריה הייתה גם מקור לפלישות ויקינגיות רבות, ועד היום יש סימנים גנטיים אצל תושבי המקום, המעידים על קשר נורדי.

כתוצאה מהשפעות תרבותיות אלו, התפתח במקום ניב מיוחד הקרוי קאמברית (Cumbrian Dialect) ובו השפעות נורדיות וקלטיות חזקות.

מקורו ההיסטורי והאטימולוגי של השם קאמבריה הוא מולשית: Cymru, שמשמעותה ארץ האחווה (Land of compatriots בתרגום לאנגלית).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קאמבריה בוויקישיתוף