קאלימאכוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קאלימאכוסיוונית: Καλλίμαχος; נולד בערך בין השנים 315–310 לפנה"ס[1] ומת לא לפני 244 לפנה"ס) היה מגדולי משורריה של התקופה ההלניסטית.[2]

חייו ועבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קאלימאכוס נולד בקירנה שבצפון אפריקה (כיום לוב). הוא היה בנו של באטוס – שם המעיד על השתייכות למשפחת אצילים מקומית בקירנה (בשם זה נקרא מייסד העיר, באטוס הראשון (אנ')), ונכדו של מפקד הצבא קאלימאכוס.[3]

קאלימאכוס למד פילוסופיה באתונה ובשנת 290 לפנה"ס לערך עקר לאלכסנדריה ההלניסטית וקבע בה את מקום מגוריו. הוא לימד שם בבית ספר, ואולי אף ניהל אותו, עם זאת ידע גם ימי עוני ומחסור, כפי שזה משתקף בשירתו.

קאלימאכוס היה חסיד ה"אפיליון" (האפוס הקטן) והסתייג מהאפוס הקלאסי, הארכאי. לדעתו אצורה ברכה רבה דווקא בחיבור קצר, אשר בו יוכל המשורר להעמיק ולהפנים את מלוא כישוריו.

בספרייה הגדולה של אלכסנדריה חיבר קאלימאכוס קטלוגים, כ-120 במספר, שהיו למעשה המסגרת החשובה של תולדות הספרות. לכל מחבר הוסיף קאלימאכוס ביוגרפיה קצרה.

אין בנמצא טקסט של קאלימאכוס שנכתב אחרי שנת 244 לפנה"ס, ואין עדות אחרת לגבי תאריך מותו.[4]

יצירותיו הליריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה למשוררים אחרים בני דורו, ואף אלה שקדמו לו, לא שרדו רוב יצירותיו. מה שנותר הוא רק קמצוץ זעיר מכל אשר כתב: שישה המנונים (פיוטים דתיים הפונים לאל כלשהו), 64 אפיגרמות וכן מבחר קטעים ופרגמנטים משירים וחיבורים אפיליוניים.

בהמנונים של קאלימאכוס ניתן למצוא את ההתמזגות של סוגי הפיוט הלירי, האפי והדרמטי. בולטת בהם בקיאות מיתולוגית, אך כזו שאינו פוגמת בשירה ובאיכותה.

ביצירותיו בולטת האטיולוגיה, כלומר הסיבתיות – הרצון להסביר אירועים שונים, תופעות, פולחנים ועוד. דרך יצירותיו ניתן לשרטט את פרקי חייו באופן זה, שתחילה היה צעיר תוסס ודינמי, ואחר-כך היה למתבגר, ממוסד ושקול.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תולדות התקופה ההלניסטית, האוניברסיטה הפתוחה, יחידה 10 (כתבה: אביבה קציר), פרק 4: השירה בתקופה ההלניסטית, קאלימאכוס, עמ' 109–117.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קאלימאכוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תולדות התקופה ההלניסטית, האוניברסיטה הפתוחה, יחידה 10, עמ' 109: "תאריך הולדתו אינו ברור, אולם מנתונים ביצירתו אפשר להסיק, שנולד בערך בין השנים 315–310 לפנה"ס, אף־כי יש המקדימים ל-330 לפנה"ס.
  2. ^ תולדות התקופה ההלניסטית, האוניברסיטה הפתוחה, יחידה 10, עמ' 108.
  3. ^ תולדות התקופה ההלניסטית, האוניברסיטה הפתוחה, יחידה 10, עמ' 109.
  4. ^ תולדות התקופה ההלניסטית, האוניברסיטה הפתוחה, יחידה 10, עמ' 111.