קאוקה

קאוקה (מחוז)
Cauca
סמל קאוקה
סמל קאוקה
דגל קאוקה
דגל קאוקה
מדינה קולומביהקולומביה קולומביה
רשות מחוקקת departmental assembly of Cauca עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המחוז פופאיאן
תאריך ייסוד 4 באוגוסט 1886
שטח 29,308 קמ"ר
גובה 1,693 מטרים
 ‑ הנקודה הגבוהה Nevado del Huila עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 1,491,937 (2020)
קואורדינטות 2°17′00″N 76°51′00″W / 2.2833333333333°N 76.85°W / 2.2833333333333; -76.85 
אזור זמן UTC -5
www.cauca.gov.co

לחצו כדי להקטין חזרה

מחוז אטלאנטיקומחוז מגדלנהמחוז לה גואחירהמחוז בוליברמחוז ססארמחוז נורטה דה סנטנדרמחוז סוקרהמחוז קורדובהמחוז אנטיוקיהמחוז סנטנדרמחוז צ'וקומחוז אראוקהמחוז קסנרהמחוז בויאקהמחוז קלדסמחוז ריסרלדהמחוז קינדיובוגוטהמחוז קונדינמרקהמחוז טולימהמחוז ואיה דל קאוקהמחוז קאוקהמחוז נריניומחוז וילהמחוז פוטומאיומחוז ויצ'דהמחוז מטהמחוז גואאיניהמחוז גואביארהמחוז קקטהמחוז ואופסמחוז אמסונאסמחוז סן אנדרס ופרובידנסיהאקוודורפרוברזילבוניירקוראסאוארובה (טריטוריה)ונצואלהפנמהקוסטה ריקהניקרגואההונדורספרו
(למפת קאוקה רגילה)
 
פופאיאן
פופאיאן
סנטנדר דה קיליצ'או
סנטנדר דה קיליצ'או
בוליבר
בוליבר
קאוקה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קאוקהספרדית: Cauca) הוא אחד מ-32 המחוזות של קולומביה. המחוז נמצא בדרום-מערב קולומביה והוא גובל במחוזות ואייה דל קאוקה וטולימה בצפון, בוילה וקקטה במזרח, בפוטומאיו בדרום, בנריניו בדרום-מערב ובאוקיינוס השקט בצפון-מערב. כמו כן האי גורגונה שייך למחוז.

המחוז משתרע על שטח של 29,308 קמ"ר.[1] במחוז מתגוררים כ-1.4 מיליון תושבים (הערכה ל-2017). בירת המחוז היא פופאיאן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך התקופה הפרה-קולומביאנית ישבו במקום שבטי ילידים שונים, כשהמרכזיים שבהם הם בני הפאס (אנ') והגואמביאנו (אנ'). האירופאי הראשון שעבר במקום היה הקונקיסטאדור הספרדי סבסטיאן דה בללקאסר שייסד את פופאיאן ב-1537. תוך שנים ספורות הוקמה פרובינציית פופאיאן (אנ'), שהשתייכה למלכות המשנה של פרו עד להקמת מלכות המשנה של גרנדה החדשה במאה ה-18. הפרובינציה כללה חלקים נרחבים מקולומביה המודרנית ובירתה הייתה העיר פופאיאן, שהפכה לאחת הערים החשובות במלכות המשנה.

לאחר קבלת העצמאות של רפובליקת קולומביה הגדולה בתחילת המאה ה-19 נוצרה פרובינציית פופאיאן שהשתייכה למחלקת קונדינמרקה (שכללה את שטחי קולומביה ופנמה המודרניות), אך תוך שנים ספורות הייתה חלוקה מחדש למחוזות והאזור היה חלק ממחוז קאוקה (שכלל את כל מערב קולומביה המודרנית) (אנ'). לאחר פיצול הרפובליקה ב-1830 האזור נכלל ברפובליקת גרנדה החדשה ופרובינציית פופאיאן נוסדה מחדש, אך בשנים שלאחר מכן פוצלו ממנה כמה יחידות מנהליות וב-1845 שטחה כבר היה דומה יותר למחוז המודרני של קאוקה מאשר לפרובינציה המקורית. ב-1857 הרפובליקה הפכה לפדרלית ונוצרה מדינת קאוקה שכללה את כל דרום ומערב המדינה, כמו גם חלקים נרחבים ממזרחה ואשר בירתה הייתה פופאיאן. ב-1863 הרפובליקה הפכה לארצות הברית של קולומביה והמדינות המקוריות המשיכו להתקיים. ב-1886 ארצות הברית של קולומביה הפכה לרפובליקת קולומביה הלא-פדרלית והמדינה הפכה למחוז קאוקה. בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 פוצלו שטחים רבים מהמחוז עד שב-1910 הוא הגיע לתצורתו הנוכחית.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלת המחוז מסתמכת בעיקר על חקלאות, הכוללת בין היתר גידול אגבה, קנה סוכר, קפה, תירס, מניהוט, שעועית ועגבניות, גידול מקנה, עיבוד מזון, דיג, חטיבת עצים וכרייה. כמו כן יש במחוז גידול נרחב של צמח הקוקה שממנו מופק הסם קוקאין.[2]

חלוקה מנהלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלוקת המחוז לפרובינציות.

בדומה לחלק גדול ממחוזות קולומביה, יש למחוז חלוקה מנהלית נוספת מלבד החלוקה לרשויות מקומיות והוא מחולק לחמש פרובינציות (Provincias) כדלהלן:

שם שם בספרדית יישוב מרכזי מספר רשויות מקומיות
צפון Norte סנטנדר דה קיליצ'או 10
מזרח Oriente פאס 8
מרכז Centro פופאיאן 9
דרום Sur סוקרה 12
מערב Occidente גואפי 3

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קאוקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קאוקה באתר האגודה הגאוגרפית של קולומביה (בספרדית).
  2. ^ קולומביה - ניטור גידולי קוקה 2013, ממשלת קולומביה ומשרד האו"ם לסמים ולפשיעה (UNODC) (בספרדית).