צרטופסיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצרטופסיים
תקופה
קרטיקון עליון, 80–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
משפחה: צרטופסיים
שם מדעי
Ceratopsidae
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור של גולגולת של טריצרטופס. עצם מספר 10 היא ה-rostral הייחודית לצרטופסים. העצמות המסומנות ב-3,4,5 מרכיבות את העטרה. בגולגולת ניתן לראות בבירור 3 קרניים (1 ו-6). שימו לב גם לעצמות הלחיים החדות (16). למקרא מלא ליחצו על התמונה.
הגולגולת של סטירקוזאורוס עטורת הזיזים הארוכים דמויי הקרניים אך בעלת שני חלונות בעטרה עצמה. העטרה שימשה מפגן ראווה מרשים.
פסלון של טריצרטופס בהתבסס על שחזור מודרני

צרטופסיים (שם מדעי: Ceratopsidae) היא משפחה של דינוזאורים מתת-סדרת הצרטופסים השייכת לסדרת בעלי אגן דמוי עוף (אורניתיסקיה). פירוש השם הוא "פנים בעלות קרניים", ואכן כמעט כל בני משפחת הצרטופסיים בלטו בקרניהם המפותחות. המשפחה כללה מינים רבים של דינוזאורים בעלי מגוון רב של קרניים, זיזים, דוקרנים ועיטורים, בהם עטרה רחבה סביב העורף, וכן דינוזאורים ידועים כמו טריצרטופס, סטירקוזאורוס, פכיריינוזאורוס וטורוזאורוס שזכו להצלחה בשלהי הקרטיקון. למעשה, הטריצרטופס חי עד הכחדת הדינוזאורים בסוף הקרטיקון והיה הדינוזאור הנפוץ בזמנו באמריקה הצפונית.

תיאור ומאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדינוזאורים בני משפחת הצרטופסיים היו בעלי אגן דמוי עוף והלכו על ארבע רגליים. הצרטופסיים חיו בקרטיקון העליון (80-66 מיליון שנה לפני זמננו). כמעט כל הסוגים התגלו באמריקה הצפונית, למעט הסינוצרטופס שהתגלה במזרח אסיה[1].

הצרטופסיים היו המשפחה המתקדמת והמפותחת ביותר בתת-הסדרה צרטופסים. הם היו גם הצרטופסים הגדולים ביותר, כאשר רובם היו באורך של למעלה מ-4 מטר ומשקל של קרנף ומעלה. הצרטופסיים הגדולים ביותר היו בני השבט Triceratopsini שהגיעו לאורך של 9 מטר ושקלו כמו פיל אפריקני בוגר.

תזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו כל הצרטופסים, גם הצרטופסיים אופיינו בעצם ה-rostral שהפכה את החלק הקדמי של פיהם למקור דמוי תוכי או צב. הם היו אוכלי צמחים (הרביבורים). מאחורי המקור היו סוללות מפותחות וצפופות של שיניים חותכות חדות. המדענים סבורים שהצרטופסיים אכלו עלים קשים, כמו עלי דקל. הם חתכו אותם לחתיכות קטנות, ואז בלעו אותם.

הקרניים והעטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאפיין הייחודי של המשפחה הוא הגולגולת הגדולה, עטורת הקרניים והעטרה[2] הגדולה - גידול של עצמות העורף שהיווה מעין צווארון או ציצית קשיחה סביב הצוואר והחלק האחורי של הראש. ראשם הגדול והכבד של הצרטופסיים הוא הסיבה העיקרית להפיכתם להולכים על ארבע. כל הצרטופסיים היו בעלי שלוש קרניים, לפחות כתינוקות או כגורים. כאשר הם התבגרו הקרניים השתנו (וחלקן אף התנוונו) בצורה האופיינית לכל סוג.

המגוון הרחב של טיפוסי הקרניים והעטרות השונים שימש כאמצעי העיקרי לסיווג חברי המשפחה לסוגים ומינים שונים. החוקרים מאמינים שהקרניים והעטרה שימשו למספר מטרות:

כאשר התגלו הצרטופסיים לראשונה סברו אמצעי הגנה נגד טורפים כמו הטירנוזאוריים ששלטו בצפון אמריקה בקרטיקון העליון. כיום סברה זו מקובלת פחות מאחר שבמרבית המינים העטרה דקה למדי ובעלת שני "חלונות" גדולים בעצם, ולכן לא יכולה לשמש כמגן נגד נשיכות, וגם הקרניים עצמן קצרות או פונות הצידה ובנויות בצורה שהופכת אותן ללא יעילות ללחימה. במינים כמו הסטירקוזאורוס הזיזים על העטרה בעלת החלונות היו שבירים, וככל הנראה שימשו לתצוגה וקביעת מעמד בעדר ולא לקרב אמיתי. עם זאת, במינים כמו הטריצרטופס הקרניים חזקות וחדות במיוחד, והעטרה היא עצם קשה ללא חלונות וזיזים ארוכים, ולכן אצלו ככל הנראה הם כן היוו נשק יעיל נגד טורפים (וגם אמצעי להתגוששות תוך-מינית). מגוון צורות העטרה, הקרניים וה"קישוטים" הנלווים מעידים שמטרתם העיקרית של מבנים אלה הייתה חברתית: תקשורת, זיהוי תוך-מיני, חיזור וסמל מעמד. חיזוק נוסף לסברה זו היא העובדה שברוב המינים הצורה הייחודית של עטרה וקרניים האופיינית לכל מין מתפתחת רק כאשר הפרט מגיע לבגרות מינית. הפלאונטולוגים ראו במגוון טיפוסי העטרות והקרניים סימן לכך שהצרטופסיים היו חיות חברתיות שחיו בעדרים, דבר שזכה לחיזוק במציאת מאובנים שבהם ישנן קבוצות גדולות של שלדים ועצמות של צרטופסיים בני אותו מין באותו אזור.

תתי-משפחות ושבטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשפחה מחולקת לשתי תת-משפחות:

  1. הצנטרוזאורים Centrosaurinae שרובם היו בעלי קרן אף מפותחת וקרני גבות מנוונות, גולגולת קצרה ועמוקה ועטרות קצרות ומלבניות יחסית, לעיתים קרובות עם זיזים ארוכים ובולטים על העטרה. הם היו הצרטופסיים המוקדמים יותר ונכחדו כ-68 מיליון שנה לפני זמננו. דינוזאורים אופייניים לתת-משפחה זו הם צנטרוזאורוס, סטירקוזאורוס ופכיריינוזאורוס. בשנים האחרונות נתגלו צנטרוזאוריים בעלי קרני גבה מפותחות, כגון אלברטצרטופס ודיאבלוצרטופס, דבר המרמז שמאפיין זה היה משותף לאב הקדמון של שתי התת-משפחות אך השתנה בתת-משפחה זו. תת-משפחה זו כוללת גם 3 שבטים:
    • השבט Nasutoceratopsini, שכלל את הנסוטוצרטופס והאווצרטופס ועוד שני מינים קטנים. הם אופיינו בעטרה רחבה ופשוטה, ללא קישוטים מפותחים (כגון זיזים וקרסים למיניהם). קרני הגבה שלהם היו יחסית ארוכות.[3]
    • השבט Centrosaurini, שכלל את הצנטרוזאורוס, הסטירקוזאורוס וקרוביהם. הם אופיינו בעטרה מקושטת מאוד בדוקרנים קרניים, זיזים וקרסים. קרני הגבה שלהם היו קצרות עד מנוונות וקרן האף הייתה מפותחת וגדולה.[3]
    • השבט Pachyrhinosaurini, הם היו הצנטרוזאוריים האחרונים וכללו את הפכיריינוזאורוס ודומיו. הם אופיינו בבליטה גרמית קהה במקום קרן אף, וקרני הגבה שלהם היו מנוונות.
  2. הכסמוזאורים Chasmosaurinae שהיו בעלי גולגולת עם חוטם ארוך ופחות עמוק, בעלי קרן אף קצרה וגולגולת ארוכה. הם היו בעלי עטרה ארוכה שעוטרה בבליטות עצם משולשיות בקצותיה. העטרה כללה בדרך כלל גם "חלונות" גדולים בעצם שכוסו בעור. בעבר אופיינה תת-משפחה זו בקרני גבה ארוכות אך מינים חדשים שנתגלו הראו שניתן למצוא בה גם בעלי קרני גבה קצרות מאוד. הם הופיעו מאוחר יותר ושרדו עד סוף עידן הדינוזאורים, אז נכחדו בהכחדת קרטיקון-פלאוגן. דינוזאורים אופייניים לתת-משפחה זו הם כסמוזאורוס ופנטצרטופס.

בעבר מוינו הצרטופסיים לשתי תת-משפחות אלה לפי מבנה העטרה והקרניים, אך גילויים חדשים במאה ה-21 - ובעיקר גילויי סוגים רבים חדשים - הראו שהחלוקה הפשטנית של "צנטרוזאורים הם בעלי קרני גבה קצרות וקרן אף ארוכה ואילו כסמוזאורים הם בעלי קרן אף קצרה וקרני גבה ארוכות" היא שגויה. כיום הסיווג וההבחנה בין שתי תת-משפחות אלה נעשה לפי הפרופורציות השונות של הגולגולת שהבדילו בין צנטרוזאורים לכסמוזאורים, ולפי המבנה הפנימי של האף ועצמות הנחיריים. בעוד שלהדיוט קשה להבחין בין השתיים לפי הקריטריונים החדשים פלאונטולוגים מומחים יכולים להבדיל ביניהם.

גודל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצרטופסיים ברובם היו בגודל של קרנף מודרני: אורך של כ-4–6 מטרים (13–20 רגל) ומשקל של 2–5 טונות (2,000–5,000 קילוגרם). ואילו הגדולים שבהם (בני השבט Triceratopsini) היו בגודל של פיל סוואנה אפריקני: אורך של 7–9 מטרים (23–30 רגל), ומשקל של 5–12 טון מטרי.

השוואת גדלים של מספר צרטופסיים בולטים ובן אדם (גודל כל משבצת הוא מטר על מטר).
מקרא:      טריצרטופס,      פנטצרטופס,      כסמוזאורוס,      אאוטריצרטופס,      פכירינוזאורוס,      צנטרוזאורוס,      סטירקוזאורוס,      נסוטוצרטופס.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצרטופסיים חיו בקרטיקון העליון (80-66 מיליון שנה לפני זמננו) בעיקר באמריקה הצפונית, אך גם במזרח אסיה (שם נתגלה סינוצרטופס[4]). עד 2016 הצרטופסיים היו ידועים רק מהיבשת לרמידיה, החלק המערבי של אמריקה הצפונית, שנחצתה בתקופה זו על ידי הים הפנימי המערבי. בשל ים רחב זה, שיערו הפלאונטולוגים שהצרטופסיים לא הצליחו להתפשט ליבשת המזרחית אפלצ'יה. ב-2017 נתגלתה לראשונה שן של צרטופסיי בחלק המזרחי של אמריקה הצפונית. השן נתגלתה בתצורת נקיק הינשוף (Owl Creek Formation) שבמיסיסיפי ומהווה עדות ראשונה לצרטופסיים בתת-יבשת זו. הפלאונטולוגים מעריכים שמדובר בהתחלת התפשטות הצרטופסיים מזרחה עם נסיגת הים הפנימי המערבי בשלהי המאסטריכט, הגיל האחרון של הקרטיקון.[5]

טקסונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן הסוגים הידועים כיום במשפחה בצירוף מקום גילוי המאובנים. סימן שאלה מציין סוג שיש ספק בסיווגו/זיהויו. הסדר הוא לפי האלפבית האנגלי.

מגוון גולגולות של צרטופסיים עם מגוון הקרניים, הזיזים והעטרות המרשים שלהם
תרשים (לא בקנה מידה) של מגוון הגולגולות הרב של הצרטופסיים. לחצו על התמונה למקרא.
תרשים פילוגנטי המתאר את משפחת הצרטופסיים. מבוסס על מאמר של סקוט סמפסון. לחצו על התמונה להסבר מפורט.
שחזור דיגיטלי של טריצרטופס.

קליידוגרמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליידוגרמה הבאה, שהיא עץ משפחה פילוגנטי של הצרטופסיים, מבוססת על מאמריו של סקוט סמפסון מ-2010 ו-2013:


Ceratopsidae
Centrosaurinae

Diabloceratops eatoni





Avaceratops lammersi



Nasutoceratops titusi





Albertaceratops nesmoi






Rubeosaurus ovatus



Styracosaurus albertensis





Spinops sternbergorum




Centrosaurus apertus



Coronosaurus brinkmani





Pachyrhinosaurini


Xenoceratops foremostensis



Sinoceratops zhuchengensis





Einiosaurus procurvicornis


Pachyrostra

Achelousaurus horneri


Pachyrhinosaurus

Pachyrhinosaurus canadensis




Pachyrhinosaurus lakustai



Pachyrhinosaurus perotorum











Chasmosaurinae
Chasmosaurus

Chasmosaurus russeli



Chasmosaurus belli





Mojoceratops perifania




Agujaceratops marciscalensis





Utahceratops gettyi



Pentaceratops sternbergii





Coahuilaceratops magnacuerna





Kosmoceratops richardsoni



Vagaceratops irvinensis





Anchiceratops ornatus




Arrhinoceratops brachyops


Triceratopsini

Ojoceratops fowleri



Eotriceratops xerinsularis



Torosaurus

Torosaurus latus



Torosaurus utahensis





Nedoceratops hatcheri


Triceratops

Triceratops horridus



Triceratops prorsus















גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צרטופסיים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ב-2009 נתגלה באסיה הטוראנוצרטופס - Sues, H.-D., and Averianov, A. (2009). "Turanoceratops tardabilis—the first ceratopsid dinosaur from Asia." Naturwissenschaften, doi:10.1007/s00114-009-0518-9 - אך מאוחר יותר התברר שהוא קדום יותר ממשפחת הצרטופסיים ולא שייך אליה אלא לצרטופסים.
  2. ^ באנגלית נקראת העטרה frill.
  3. ^ 1 2 RESEARCHERS NAME TWO NEW HORNED DINOSAUR TRIBES, מוזיאון קליבלנד להיסטוריה של הטבע], 13 בדצמבר 2016,
    Scientists redefine horned dinosaur relationships by naming 2 new ceratopsian tribes, באתר Eureka Alert,
    המאמר המקורי מאת מייקל ריאן בכתב העת Canadian Journal of Earth Sciences.
  4. ^ ב-2009 נתגלה באסיה המין טוראנוצרטופס - Sues, H.-D., and Averianov, A. (2009). "Turanoceratops tardabilis—the first ceratopsid dinosaur from Asia." Naturwissenschaften, doi:10.1007/s00114-009-0518-9 - אך מאוחר יותר התברר שטוראנצרטופס כקדום יותר למשפחת הצרטופסיים ולכן לא שייך אליה אלא לעל-משפחה דמויי-צרטופסיים.
  5. ^ Farke AA, Phillips GE. (2017) The first reported ceratopsid dinosaur from eastern North America (Owl Creek Formation, Late Cretaceous, Mississippi, USA) PeerJ Preprints 5:e2746v1 https://doi.org/10.7287/peerj.preprints.2746v1
  6. ^ דיילי מייל, Dinosaur skull dismissed as 'rubbish' for 90 years is new species - a 'missing link' in the triceratops family,‏8.12.2011
  7. ^ http://news.discovery.com/animals/dinosaurs/new-wendy-dino-had-curls-and-frills-150708.htm
    http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0130007