צפע לילי מצוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצפע לילי מצוי

מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: צפעיים
תת־משפחה: צפעי לילה
סוג: צפע לילי
מין: צפע לילי מצוי
שם מדעי
Causus rhombeatus
ליכטנשטיין, 1823
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צפע לילי מצוי (שם מדעי: Causus rhombeatus) הוא מין נחש ממשפחת הצפעיים החי באפריקה שמדרום לסהרה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו הממוצע של נחש זה עד 60 ס"מ ואורכו המקסימלי 93 סנטימטרים. זהו המין הגדול ביותר בסוגו. לנחשים אלה חוטם מעוגל ונחיריים קטנות. הלשון מסוגלת לקלוט ריחות ויש לו חוש אינפרא אדום מצד העיניים.

צבעו ירוק-חום עם רצועות חומות כהות דמויות V על הגב. הנחש מתעקל בצורת האות S בצורתו והראש נחבא מעל הגוף. הראש שחור והבטן בהירה.

תפוצת נחש זה בטבע במדינות: במזרח בניגריה, סודאן, אתיופיה, סומליה וקניה ודרומה לטנזניה, אוגנדה, רואנדה, בורונדי, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אנגולה, זמביה, מלאווי, זימבבואה, צפון בוצוואנה, מוזמביק, סווזילנד והכף המערבי שבדרום אפריקה.

זהו מין פעיל החי בסוואנות של אפריקה. כשמו הוא יוצא בעיקר בשעות הערב ובין הערביים, אם כי הם נצפו פעילים ביום. נחש זה מהיר ביותר ומסוגל לגמוא 92 סנטימטרים בשנייה אחת. הוא מצוי על סלעים, אך לא נוטה לטפס על ענפים או לשחות במים. הוא ניזון בעיקר מקרפדות, אך גם מיונקים ועופות קטנים, אותם הוא קוטל בשיני הארס.

לנחש זה אויבים רבים כמו גירית הדבש, נמייה, לבלר, חיוויאי וחתולים שונים וכן נחשים אחרים. כשהנחש מאוים הוא מרים את צווארו ושורק כדי להבהיל את התוקפים. הוא גם מכווץ מעט את צווארו כדי להידמות לנחש קוברה. אם זה לא עוזר הוא מכוון את הצוואר לאחור ומתקיף ונושך את התוקף. הארס אינו קטלני בדרך כלל לבני אדם אך גורם לנפיחויות ולכאבים ואף עלול לגרום לנמק. בשבי נחשים אלה רגועים כמעט לגמרי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צפע לילי מצוי בוויקישיתוף
  1. ^ צפע לילי מצוי באתר הרשימה האדומה של IUCN