צמחיית ישראל וסביבתה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף צמחיית ישראל ברשת)
צמחיית ישראל וסביבתה
סוג מסד נתונים מקוון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2006–הווה (כ־18 שנים)
מייסדים אבינעם דנין וברק דנין
עריכה ד"ר אורי פרגמן-ספיר - המנהל המדעי של הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם, ירושלים
שירותים עיקריים מידע בוטני עדכני אודות מיני הבר בישראל וסביבתה
flora.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צמחיית ישראל וסביבתה הוא אתר אינטרנט המכיל מידע מדעי עדכני על אודות מיני הצמחים בישראל ובסביבתה: תצלומיהם, נתוני התפוצה שלהם, המאפיינים המורפולוגיים ועוד. את האתר הקימו הבוטנאי פרופ' אבינעם דנין ז"ל, שסיפק את המידע שבאתר, ובנו, ברק דנין, האחראי מנעוריו לצד המחשובי. אתר זה מנוהל על ידי ד"ר אורי פרגמן-ספיר - המנהל המדעי של הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם, ירושלים ומעודכן באופן קבוע. אתר זה הוא המעודכן ביותר בנושא צמחיית הבר של ישראל וסביבתה ובמידה מסוימת הוא מחליף את פלורה פלסטינה שלא עודכנה משנת 1986. ולכן אתר זה מוערך מאוד על בוטנאים מרחבי העולם אשר סומכים על המידע הכתוב בו. אך, גם הלא מומחים יימצאו בו תשובות לגבי צמחים שהם איתרו בעזרת הסרגלים הפנולוגיים המתייחסים לפריחה, העלווה, והפרי, ואף במגדיר המקוון ובמגדיר הצהוב אותו ניתן להוריד חינם מהאתר - הלא הוא המגדיר לצמחי בר בארץ-ישראל מאת נעמי פייברון-דותן ואביעם דנין.

לאחרונה הוספו לאתר מפות תפוצה עדכניות שנבנו במאגרי המידע של רשות הטבע והגנים, הן מאחדות את המידע ההיסטורי של אבינעם דנין עם מידע עדכני ממקורות שונים ובהן אתרים היסטוריים, אתרים עדכניים ואתרים בהם הצמחים שתולים. אלה מופיעים בצבעים שונים.

תחילתו של אתר האינטרנט בגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם, ירושלים (botanic.co.il) על ידי גלעד אשכנזי, ובהמשך ביוזמה של אודי אורון, שהקים ב-2006 את אתר "צמחיית ישראל ברשת" הראשון. מימון האתר נעזר במימון המונים באתר "מימונה". את מרבית תצלומי הצמחים שבאתר צילם פרופ' דנין, ואליהם נוספו תרומות של צלמים רבים, ובהם עוזי בורשטיין שנהרג במלחמת ששת הימים, ותצלומיו נתרמו על ידי אלמנתו. באתר כ-9000 תצלומים של 2,024 מתוך 2,856 מינים של ישראל (כולל החרמון) ותמונות נבחרות מירדן.

באתר יש פורום פעיל בו דנים בזיהוי צמחי בר מקומיים ובנושאים נושקים.

פרופ' דנין תיאר את אופי האתר[1]:

אני רואה באתר זה ספר אלקטרוני ענק שמכיל את תצפיותיי וסיכום של תפישתי והבנתי של הטבע שסביבי. שלא כמו במאמרים מדעיים בהן הנימה האישית אינה מותרת, אני שואף להעביר כמה שיותר מתפישתי האישית ותחושותי כישראלי עם עמדה המושפעת מההיסטוריה האישית והציבורית שעברתי עד כה. יש הדגשה יתרה ומובנת על הטבע של ישראל ושכנותיה שבכמה מהן הייתה לי הזדמנות לבקר ולחקור. כאשר אני עומד לצלם תמונה בטבע אני שואל עצמי מה אני עומד לספר לקהל שומעי אודות התמונה. ברור שבחרתי תמונות ש"אומרות" משהו אודות הצמחים. ההערות אודות מינים רבים (אותן אני מקווה להשלים בהקדם) הן אותן מחשבות ומסקנות המתגלגלות בראשי בעת שאני מחליט לצלם את התמונה המתוכננת

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מבוא, באתר "צמחיית ישראל וסביבתה"