ציש"א

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"ציש"אָ" (נהגה: "צישוֹ"; ראשי תיבות ביידיש: צענטראַלער יידישער שול-אָרגאַניזאַציע אין דער פוילישער רעפובליק – "ארגון בתי הספר היידים המרכזי ברפובליקה הפולנית"; בתעתיק פולני: CYSZO) הייתה רשת בתי ספר יהודיים סוציאליסטיים יידישיסטים שפעלה בפולין בין שתי מלחמות העולם.

רשת בתי הספר של "ציש"א" הוקמה בשנת 1921, על ידי אנשי המפלגות הסוציאליסטיות ("הבונד", "פועלי ציון", מה"מאוחדים" ומהבלתי-תלויים). "ציש"א" דגלה בחינוך חילוני-סוציאליסטי, המבוסס על סולידריות בינלאומית של מעמד הפועלים, ללא השפעה דתית, בשפת היידיש. רוב בתי הספר של הרשת התרכזו בחבלי הסְפָר המזרחי, ורוב התלמידים השתייכו למעמד חברתי נמוך[1].

לרשת ציש"א היה מרכז פדגוגי בוילנה: הסמינר להכשרת מורים. מוסד זה שימש גם מרכז לגיבושן והפצתן של יוזמות פדגוגיות חדשות. שנות השיא של רשת החינוך היידית כולה היו בשנות העשרים של המאה העשרים, עד לסגירתו של הסמינר להכשרת מורים בשנים הראשונות של שנות השלושים (כנראה בהוראת השלטונות).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בר-אל, עדינה, כרך כרך א', עיתונות ילדים ביידשי ובעברית בפולין, 1918-1939, חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה, האוניברסיטה העברית, 2001, עמ' עמ 45-51
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה ובנושא יידיש. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.