צבי תומסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצבי תומסון
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכפילי פרסה
משפחה: פריים
סוג: צבי אמיתי
מין: צבי תומסון
שם מדעי
Eudorcas thomsonii
גינטר, 1884
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צבי תומסון (שם מדעי: Eudorcas thomsonii) הוא אחד המינים הידועים ביותר בתת-משפחת הצבאיים. הוא קרוי על שם החוקר ג'וזף תומסון. ככל הנראה קיימים כ-650,000 צביי תומסון בעולם והוא נחשב לצבי הנפוץ ביותר במזרח אפריקה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבעו של צבי תומסון הוא חום בהיר (בעיקר על גבו וצווארו), בטנו לבנה ומעליה פס שחור. גובהו נע בין 50 ל-70 ס"מ. משקל הנקבה 25-15 ק"ג ומשקל הזכר 35-20 ק"ג. תוחלת החיים שלו בטבע היא כ-10.5 שנים[2].

התנהגות ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבאי תומסון חיים בערבות הסוואנה של אפריקה, בעיקר במחוז סרנגטי בקניה וטנזניה. הם מעדיפים ערבות בעלות עשב קצר בתור בית גידול, אך בעת נדידה שוהים גם בערבות בעלות עשב גבוה ובחורשות עצים סבוכות.

צבי תומסון יכול להגיע למהירות של עד 80 קמ"ש. הטורף העיקרי שלו, הברדלס, מגיע למהירות של עד 110 קמ"ש. יתרונו של הצבי הוא ביכולתו לרוץ במהירותו המקסימלית לאורך זמן ממושך יותר, בעוד שהברדלס יכול לשמר על מהירותו רק לאורך מאות מטרים. יתרון נוסף שיש לצבי הוא יכולתו לבצע פניות חדות מהר יותר מהברדלס, ואף לרוץ בצורת זיגזג. לעיתים מבחינים הצבאים בברדלס כשהוא אורב להם, ועורכים מעין תצוגת דילוגים המסמנת לטורף שהוא כבר התגלה.

טורפים נוספים של צבי תומסון הם האריות והצבועים, אשר משתמשים בכוח הלהקה על מנת לגבור על מגבלת המהירות שלהם, ולעיתים גם נמרים, זאבים טלואים, פיתוני סלעים ותנינים. הצעירים נטרפים גם על ידי תן שחור-גב, קרקל, בבון זית ואף עיטים. נקבות הצבאים נלחמות בבבונים ובעיטים בקרניהן ולעיתים מצליחות להבריחם. העופרים הרכים נוהגים לשכב ולהיצמד לקרקע בעת סכנה, כיוון שהם קטנים יותר, צבעם מוסווה יותר והם מתקשים לרוץ במהירות.

העופרים נשארים עם אמותיהם עד לגיל ההתבגרות, ולאחר מכן הנקבות נכנסות לנחלת זכר חזק ודומיננטי, והעופרים הצעירים מתחילים לחיות בשבטי רווקים עד שהם חזקים מספיק להילחם על נחלה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צבי תומסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צבי תומסון באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ Auman, A.; R. Fye and T. Dewey 2009. "Eudorcas thomsonii", Animal Diversity Web. Accessed June 06, 2012