צבי מלחין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צבי מלחין
לידה 27 במאי 1927
Gmina Żółkiewka, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 במרץ 2005 (בגיל 77)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית העלמין קריית שאול עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סיור ברמת הגולן לאחר מלחמת יום הכיפורים. משמאל: צביקה מלחין, שמוליק גורן, ג'ק צביה, מוסה עטאר-קצין מ-504, ‏1973

צבי מלחין / פיטר מילכמן (21 במאי 19271 במרץ 2005) היה לוחם במוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים ולאחר מכן צייר נודע בניו יורק. התפרסם בין השאר בזכות תפקידו במבצע חטיפתו של אדולף אייכמן והבאתו למשפט בישראל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך תיק הדפסים (1991) של מלחין שנוצר על-פי הציורים שיצר בעת מבצע לכידת אייכמן. אוסף סדנת ההדפס ירושלים
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

מלחין נולד בפילגרמסהיין (Pilgramshain) שבגרמניה (כיום זולקייבקה (Zolkiewka) שבפולין). ב-1934 הוא ומשפחתו עלו ארצה בבריחתם מהעלייה הגואה באנטישמיות בפולין. אחותו פרומה ושלושת ילדיה, וכן 150 קרובי משפחה אחרים של מלחין, נספו בשואה.

בגיל 12 הצטרף ל"הגנה" ואחר כך הצטרף לצה"ל כמומחה חבלה וחומרי נפץ.

הוא שירת 27 שנים בארגוני הביון של ישראל - שירות הביטחון הכללי והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים. שימש מפקד יחידת קולוסוס שביצעה מבצעים מיוחדים באירופה. כמפקד המבצעים נטל חלק במספר רב של פעולות חשאיות והנהיג מספר פעולות שזכו לתהילה רבה. היה שותף לחשיפת המרגל הסובייטי ישראל בר (ביחד עם השב"כ) וכן הנהיג מבצע נגד מדענים נאצים שסייעו למצרים לפתח נשק נגד ישראל אחרי מלחמת העולם השנייה. זכה בשני פרסי ביטחון ישראל (האחד ב-1966 כחבר בצוות של יחידת קולוסוס והשב"כ).

המבצע המפורסם ביותר שמלחין השתתף בו התרחש ב-11 במאי 1960. במבצע זה מלחין, רפי איתן, צייד הנאצים משה תבור ומספר סוכני מוסד אחרים - תחת פיקודו הישיר של איסר הראל, נסעו לארגנטינה ושם לכדו את אדולף אייכמן, "התליין הראשי" של המשטר הנאצי.

באמצעות ערנותה של הקהילה היהודית בארגנטינה ועזרה ממקור חסוי בגרמניה הצליח "המוסד" לגלות את מקום הימצאו של אייכמן, ראש המדור היהודי באס אס, איש הביצוע בארגון השמדת יהודי אירופה ואחד מהוגי הפתרון הסופי, שהצליח להימלט ולהיעלם בתום מלחמת העולם השנייה למשך חמש עשרה שנה. אייכמן נלכד בפעולה של "המוסד" בפיקודו האישי של איסר הראל בשטח. צבי מלחין הוא שביצע את החטיפה בפועל. הוא קרא לו "רק רגע", לכאורה כדי לשאול אותו שאלה, ואז הפיל אותו אל הקרקע והתגלגל עמו אל תעלה בשולי הדרך. הוא נאבק עם אייכמן, ואז גרר אותו למכונית שבה חיכו לו סוכני "המוסד".

ב-1976 פרש מלחין מהמוסד ופנה לעסקים אזרחיים. הוא שינה את שמו לפטר מלקין והקדיש את זמנו לציור, מקצוע שהיה הכיסוי שלו בעת שירותו במוסד.

בנוסף, פרסם שישה ספרים ושימש כיועץ פרטי בינלאומי למלחמה בטרור.

מלחין בילה את שנותיו האחרונות בניו יורק. גופתו הובאה לקבורה בישראל, בבית העלמין קריית שאול. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים.

מבצע פינאלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מבצע פינאלה

בשנת 2018, יצא בנטפליקס הסרט מבצע פינאלה המספר את סיפור לכידתו של אדולף אייכמן. תסריט הסרט מתבסס על חומרים שונים כולל הספר "אייכמן בידיי", האוטוביוגרפיה של מלחין, שסיפק את בסיס הסיפור לסרט.[1][2] הצילומים החלו בארגנטינה באוקטובר 2017 והסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב-29 באוגוסט 2018 וזכה לביקורות מעורבות מהמבקרים. את מלחין, גילם השחקן אוסקר אייזק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צבי מלחין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "How true is 'Operation Finale'? Director Chris Weitz talks us through the required changes". Metro US (באנגלית). 2018-08-30. נבדק ב-2018-08-31.
  2. ^ "What 'Operation Finale' gets wrong about the hunt for Nazi monster Adolf Eichmann". The Washington Post. 30 באוגוסט 2018. נבדק ב-4 בספטמבר 2018. {{cite news}}: (עזרה)