צ'אטבוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף צ'טבוט)

צ'טבוט הוא תוכנה המתמחה בניהול שיחות טקסטואליות. שיחות אלו יכולות להיות במבנה שפה טבעית או באמצעות בחירות עם קונטקסט או עם צטבוטים נוספים. מטרת השיחה יכולה להיות שיווק, ייעוץ, שירות לקוחות או הדרכה. צ׳טבוטים יכולים להיות מבוססי מודלי שפה בינה מלאכותית או באמצעות יוריסטיקות אשר הוגדרו.

ישנם שני סוגים עיקריים של צ'אטבוטים, הנבדלים במורכבות התוכנה המדמה שיח:

  • צ'טבוט בעל סט חוקים או התנהגויות מוכתב מראש. צ'אטבוט זה בעל תחכום מוגבל.
  • צ'אטבוט המכיל בינה מלאכותית להבנת שפה. במקרה זה הצ'אטבוט יוכל להבין ניסוחים רבים ואף להשתפר לאורך זמן בתגובותיו אל ניסוחי המשתמשים המשוחחים איתו.

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ׳אטבוטים משמשים למגוון רחב של אינטרקציות מול משתמשים. בשנים האחרונות גובר השימוש בצ'טבוטים עקב הפופולריות של תוכנות מסרים כגון וואטסאפ, מסרים בפייסבוק ועוד. צ'טבוטים מאפשרים לחברות להציע מידע או הכוונה בדרך תקשורת זו, בצורה שנתפסת כערוץ תקשורת אישי אך מבלי לאייש מוקדי שירות יקרים.

בפלטפורמת המסרים של פייסבוק לבדה קיימים למעלה מ-11,000 צ'טבוטים נכון ל- 2016[1]. בשנת 2017, החברה הישראלית SnatchBot השיקה אתר יצירת Chatbot, אשר על פי הטענה יש לו את היכולת של בניית בוטים עם יכולת ניתוח רגשות .[2]

צ'טבוט כעזר למידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השינויים הגלובליים, בעידן המידע הטכנולוגי, מחייבים את מערכת החינוך לשנות את הפדגוגיה המסורתית ולפתח בקרב התלמיד מיומנויות של המאה ה-21 כגון: למידה פעילה, למידה קונסטרוקטיבית, שיתופיות, יצירתיות, שיתופי פעולה, המצאתיות, פרודוקטיביות, ביקורתיות ועוד. טכנולוגיות מידע ותקשורת (ICTs) בעלות פוטנציאל לשנות את הגישה הפדגוגית, כך שסביבת ההוראה תהיה אינטראקטיבית, שיתופית וממוקדת לומד.

לצ'טבוטים פוטנציאל לשימוש במגוון רחב של דרכים בסביבות חינוכיות משום שכוללים מנגנון אינטראקטיבי, המאפשר לתלמיד לתקשר באופן רציף עם הבוט בשאילת שאלות בתחום ספציפי ואף יכול לשמש ככלי ללמוד שפה חדשה. בנוסף, צ'אט בוטים מתקדמים, המכילים בינה מלאכותית ובאים לדמות שפה אנושית אינטליגנטית, מאפשרים ליצור סביבה לימודית המקדמת אינטראקציות חברתיות ושיתופי פעולה המתקיימים בין תלמידים לצ'אט, בין התלמידים עצמם ובין תלמידים למומחים בתחום, מה שמאפשר התפתחות קוגניטיבית של הלומד על פי תאוריית הקונסטרוקטיביזם החברתי, ולמעשה לשמש מעין אזור ההתפתחות הקרובה / המשותפת עבור הלומד.[3]

עד כה (2017) לא נעשו מחקרים רבים על השימוש בצ'טבוטים בלמידה ומה התועלות הממשיות של השימוש בטכנולוגיה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מאמרו של פטריק ביי על טכנולוגיות בוטים כאפשרות פוטנציאלית עבור תלמידים ללמוד אך ללמוד (אנגלית)
  • מאמרו של ג'יאה ג'יאוי על צ'טבוטים כסייענים ללמידת אנגלית (באנגלית)[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'אטבוט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יניב אביטל, ‏אפקט הצ'ט-בוט: מ-250 אלף הצעות נישואין לאלקסה ועד הבגידות של אשלי מדיסון, באתר Geektime‏, 22 בנובמבר 2016
  2. ^ "Snatchbot launch". נבדק ב-2017-05-10.
  3. ^ Patrick Bii, Chatbot technology: A possible means of unlocking student potential to learn how to learn, Educational Research, 2 4, 2013, עמ' 218-221
  4. ^ Jia, Jiyou, CSIEC: A computer assisted English learning chatbot based on textual knowledge and reasoning, Knowledge-Based Systems, 4 22, 2009, עמ' 249-255(הקישור אינו פעיל)
  5. ^ Luke Fryer and Rollo Carpenter, Bots as Language Learning Tools (עמ' 8-14), http://llt.msu.edu/vol10num3/pdf/emerging.pdf, ‏2006 (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.