צ'ונאד סגדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ונאד סגדי
Szegedi Csanád
צילום מ-2009
צילום מ-2009
לידה 22 בספטמבר 1982 (בן 41)
מישקולץ שבהונגריה
מדינה הונגריה
מקום מגורים הונגריה
ידוע בשל הואשם באנטישמיות, וגילה שהוא יהודי
השכלה האוניברסיטה על שם גאשפאר קארולי של הכנסייה הרפורמית בהונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 20032012 (כ־9 שנים)
תפקיד חבר הפרלמנט האירופי (14 ביולי 200930 ביוני 2014) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת כהונה 2009 - יוני 2014
מפלגה יוביק (סגן נשיא המפלגה עד 2012)
השקפה דתית יהודי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ונאד סגדי (נכתב גם צ'אנאד סגדי או צ'נאד סגדי; בהונגרית: Szegedi Csanád‏; 22 בספטמבר 1982) הוא פוליטיקאי יהודי-הונגרי, חבר הפרלמנט האירופי לשעבר[1]. היה חבר בכיר במפלגה הלאומנית ההונגרית יוביק, והחזיק בדעות אנטישמיות, עד שבשנת 2012 גילה ששורשיו יהודיים[2].

בעקבות הגילוי, סגדי התפטר מכל תפקידיו במפלגת "יוביק", והחל להתקרב למסורת היהודית ושינה את השקפתו האנטישמית והפך ליהודי מאמין. החל מ-2014, סגדי מעביר הרצאות על סיפור חייו בעיקר בבתי ספר בהונגריה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגדי נולד במישקולץ שבהונגריה. אביו, מיקלוש סגדי, הוא אמן עממי לגילוף עץ, ואמו, קטלין מולנאר, היא מהנדסת תוכנה. אחד מאחיו, מרטון סגדי, אף הוא פוליטיקאי, והיה מועמדה של מפלגת יוביק לראשות עיריית מישקולץ, אך עזב את המפלגה בשנת 2012[3].

הוא למד באוניברסיטה על שם גאשפאר קארולי של הכנסייה הרפורמית בהונגריה (אנ').

לפני חשיפת מוצאו היהודי של סגדי, הוא היה ידוע באמירותיו האנטישמיות. הוא היה ממקימי המשמר ההונגרי, שלבשו בגדים שחורים וראו עצמם ממשיכיו של צלב החץ, המפלגה ההונגרית הנאצית במלחמת העולם השנייה. המשמר ההונגרי נאסר בחוק ב-2009, על פי צו בית משפט בבודפשט. לאחר מכן היה חבר בכיר במפלגה הלאומנית יוביק וכיהן כסגן הנשיא שלה עד 2012.

מ-2009 עד 2014 כיהן סגדי בפרלמנט האירופי שבבריסל. בתחילת דרכו התבטא בעד יציאת הונגריה מהאיחוד האירופי, ולכינון "ברית טוראנית חדשה" בין הונגריה למדינות במרכז אסיה, אזור הנחשב למקורה של השפה ההונגרית.

חשיפת מוצאו היהודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2012 חשף לציבור שגילה לאחרונה כי סבו וסבתו מצד אמו הם יהודים. סבתו שרדה את מחנה הריכוז אושוויץ, וסבו עבד זמן רב במחנות כפייה. סגדי התחיל ללמוד ערכי יהדות, לשמור שבת, לאכול אוכל כשר ולבקר בבית כנסת. הוא נפגש עם רב בשם שלמה כובש, הממכהן כרב הקהילה ההונגרית המאוחדת (עמי"ך), שחשב בתחילה שמדובר בבדיחה, אך עזר לו ללמוד על היהדות[4]. סגדי אומר שמאז הוא "בעל שורשים יהודיים - אבל 100 אחוז הונגרי". כיהודי, הוא הגיע לישראל, וביקר ביד ושם ובכותל המערבי[4].

ב-28 ביוני 2012 פרסם סגדי הודעה בה הצהיר כי הוא מתפטר מכל תפקידיו במפלגת יוביק. הוא הביע את רצונו להישאר חבר בפרלמנט האירופי. על פי פרסומים בעיתונות, סגדי הואשם על ידי מפלגתו כי הציע שוחד כדי למנוע את חשיפת מוצאו, ונדרש להתפטר מכל תפקידיו במפלגת יוביק ומייצוגה בפרלמנט האירופי[5]. דוברות מפלגת יוביק פרסמה הצהרה כי הדרישה להתפטרותו אינה נובעת ממוצאו היהודי של סגדי אלא מההאשמה בשוחד ובשחיתות. סגדי נדרש גם להתפטר מתפקידו בפרלמנט האירופי, אף על פי שנבחר בבחירות אישיות, אך סירב[6]. בראיון שבוצע עמו בתוכנית "עובדה", סגדי לעומת זאת טען כי ראשי המפלגה הפצירו בפניו תחילה להצניע את הסיפור, ולאחר מכן ביקשו ממנו להישאר חבר במפלגה כדי להראות שהיא אינה אנטישמית.

בהמשך הוצנעו אירועים אלה על ידי המפלגה, שהודיעה רשמית רק על כישלונו בבחירות לסגנות נשיאות המפלגה במאי 2012 תוך אזכור "בעיות" בכהונתו בפרלמנט האירופי[7], ומאז, שמו אינו מופיע בפרסומיה[8].

סרט דוקומנטרי על חייו כנאו-נאצי המגלה שורשים יהודיים נמצא בתהליך הכנה בחורף 2013–2014[9]. בינואר 2014 שודרה כתבה בתוכנית הטלוויזיה "עובדה", המתארת את המהפך שעבר סגדי ממנהיג מפלגה נאו-נאצית ליהודי המתחבר ליהדותו[10].

שינוי עמדותיו הפוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז גילוי יהדותו חל שינוי ניכר בעמדותיו. הוא התבטא נגד הקיצוניות הלאומנית המתפשטת באירופה, כולל מפלגת יוביק[11]. פעילותו כוללת קידום הקשרים בין האיחוד האירופי לישראל[12] ותמיכה בישראל בהקשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני[13]. הוא הביע התנגדות למדיניות האיחוד האירופי בטענה כי אין בסיס היסטורי לדרישה להקמת מדינה פלסטינית וכי ההתיישבות הישראלית בשטחי הגדה המערבית אינה מנוגדת לחוק הבינלאומי[14].

אתר האינטרנט שלו ודף הפייסבוק בהם פרסם סגדי את דעותיו בעבר אינם פעילים עוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'ונאד סגדי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צ'ונאד סגדי באתר הפרלמנט האירופי
  2. ^ ניסן צור, הפוליטיקאי ההונגרי האנטישמי: אני יהודי, באתר nrg‏, 29 ביוני 2012
  3. ^ SZEGEDI MÁRTON IS KILÉPETT A JOBBIKBÓL (בהונגרית)
  4. ^ 1 2 Dale Hurd, Crisis of Conscience: Anti-Semite Learns He's a Jew, באתר CBN News, ‏6 בדצמבר 2013 (באנגלית)
  5. ^ PABLO GORONDI, Hungary far-right leader discovers Jewish roots, AP‏, ‏14 באוגוסט 2012 (באנגלית)
  6. ^ Hungary: Jobbik MEP Quits Party Amidst Exposure, מאתר סוכנות הידיעות האנטי-ציונית מתאבה, ‏30 ביולי 2012 (באנגלית) (הקישור אינו פעיל)
  7. ^ MEP Csanad Szegedi failed to secure another term as vice-president, אתר מפלגת "יוביק", ‏29 במאי 2012 (באנגלית) (הקישור אינו פעיל)
  8. ^ נראה כי רוב המידע על סגדי הוסר מאתר האינטרנט של יוביק. המידע על האשמתו בשחיתות ובשוחד הובא מתוך פרסום המפלגה MEP Szegedi resigns from -nearly- all positions in Jobbik (ארכיון), אך מסמך זה אינו זמין עוד.
  9. ^ Tova Dvorin, From Hungarian Neo-Nazi to Orthodox Jew, ‏17 בדצמבר 2013 (באנגלית)
  10. ^ רוני קובן, אפרת לכטר, אירית לכטר, ‏סיפורו של המנהיג הניאו נאצי שחזר בתשובה, באתר ‏מאקו‏, 30 בינואר 2014
  11. ^ Csanád Szegedi, Combating extremism in Europe, European Parliament: Parliamentary questions‏, ‏22 בינואר 2014 (באנגלית)
  12. ^ Csanád Szegedi, Strengthening the partnership between the European Union and Israel, European Parliament: Parliamentary Questions‏, ‏23 בינואר 2014 (באנגלית)
  13. ^ Csanád Szegedi, Protocol to the Euro-Mediterranean Agreement establishing an association between the EC and Israel on Conformity Assessment and Acceptance of Industrial Products, European Parliament: Debates‏, ‏23 באוקטובר 2012 (באנגלית)
  14. ^ Csanád Szegedi, Explanations of vote, European Parliament: Debates‏, ‏23 באוקטובר 2012 (באנגלית)