צ'ארלס אדמס (מזכיר הצי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלס אדמס
Charles Adams
צילום מ-1931
צילום מ-1931
לידה 2 באוגוסט 1866
קווינסי, מסצ'וסטס, ארצות הברית
פטירה 10 ביוני 1954 (בגיל 87)
בוסטון, מסצ'וסטס, ארצות הברית
שם מלא צ'ארלס פרנסיס אדמס השלישי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות מאונט וולסטון, קווינסי, מסצ'וסטס, ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
בן או בת זוג Frances Lovering עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת משפחת אדמס
אב John Quincy Adams II עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Frances Cadwallader Crowninshield עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Charles Francis Adams IV
Catherine Francis Lovering Adams עריכת הנתון בוויקינתונים
מזכיר הצי של ארצות הברית ה־44
5 במרץ 19294 במרץ 1933
(4 שנים)
תחת נשיא ארצות הברית הרברט הובר
ראש עיריית קוינסי ה־4
18961897
(כשנה)
→ ויליאם הודג'ס
ראסל אדמס סירס ←
פרסים והוקרה
עמית האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ארלס פרנסיס "דיקון" אדמס השלישיאנגלית: Charles Francis "Deacon" Adams III;‏ 2 באוגוסט 186610 ביוני 1954) היה פוליטיקאי אמריקאי שכיהן כמזכיר הצי של ארצות הברית בממשלו של נשיא ארצות הברית הרברט הובר. הוא היה בן למשפחת אדמס, שממנה יצאו שניים מנשיאי ארצות הברית ואישים בולטים נוספים, ושייט יאכטות נודע.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלס פרנסיס אדמס השלישי נולד בקוינסי (אנ') לאמו פרנסס "פאני" קאדוולדר קראונינשילד ולאביו ג'ון קווינסי אדמס השני. ב-1888 הוא סיים את לימודיו בהרווארד קולג' (אנ') בדרגת ההצטיינות "ראוי לשבח" (cum laude), שם הוא היה חבר באחוות דלתא קפא אפסילון (אנ'). ב-1892 הוא סיים את לימודיו בבית הספר למשפטים באוניברסיטת הרווארד.

מוצאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ארלס פרנסיס אדמס השלישי היה נצר למשפחת אדמס (אנ'), שממנה יצאו שניים מנשיאי ארצות הברית. הוא היה בנו של ג'ון קווינסי אדמס השני, נכדו של צ'ארלס פרנסיס אדמס האב, נינו של נשיא ארצות הברית השישי, ג'ון קווינסי אדמס ובן נינו של נשיא ארצות השני, ג'ון אדמס. אמו של צ'ארלס אדמס פרנסיס השלישי, פאני קראונינשילד, היית נכדתו של מזכיר הצי של ארצות הברית בנג'מין קראונינשילד. קרוב משפחה נוסף שלו היה אוטיס נורקרוס, שכיהן כראש עיריית בוסטון.

צ'ארלס פרנסיס אדמס השני היה דודו של צ'ארלס פרנסיס אדמס השלישי, ולא אביו, אף על פי שמקובל ששמות זהים עוברים מאב לבנו. לצ'ארלס פרנסיס אדמס השני היו חמישה ילדים, כששלוש הראשונות היו בנות, וכך ניתן להסביר מדוע אחיו, ג'ון קווינסי אדמס השני הרשה לעצמו לקרוא לבנו על שמו. שני בניו התאומים של צ'ארלס פרנסיס אדמס השני, נולדו ב-1875, תשע שנים לאחר לידת דודנם.

קריירה ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר למשפטים באוניברסיטת הרווארד, והתקבל ב-1893 ללשכת עורכי הדין, החל אדמס לעסוק בעריכת דין ובהמשך פנה לעסקים. בין השנים 18961897 הוא כיהן כראש עיריית קווינסי (אנ').

ב-1903, בעודו מכהן כנשיא החברה ההיסטורית של מסצ'וסטס (אנ'), הציע אדמס לקונגרס שהפריגטה המפורסמת קונסטיטושן תשופץ ותוחזר לשירות פעיל. הצעתו זו הובילה את הקונגרס לאישור תקציב לשחזור הספינה ופתיחתה לציבור ב-1907.

ב-1916 כינס בית המחוקקים של מסצ'וסטס ועידה חוקתית. אדמס נבחר כנציג בוועידה שהתקיימה ב-1917.

אדמס היה נושא משרה בחברות ובנקים רבים ברחבי ארצות הברית, כולל "חברת הרכבות ניו יורק, ניו הייבן והרטפורד (אנ')" ויוניון פסיפיק. בנקודת זמן מסוימת הוא כיהן בו-זמנית כנושא משרה ב-43 תאגידים.

מזכיר הצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 19291933 כיהן אדמס כמזכיר הצי של ארצות הברית בממשלו של הנשיא הרברט הובר. בעת כהונתו בתפקיד זה קידם אדמס במרץ את ההכרה הציבורית בתפקידו החיוני של הצי ביחסים הבינלאומיים ופעל ללא ליאות לשמור על כוחו ויעילותו של הצי בתקופת השפל הכלכלי. הוא השתתף בדיונים על האמנה הימית של לונדון (אנ') שנחתמה ב-1930 והצליח לשמור על העיקרון של האיזון הימי בין ארצות הברית לבין בריטניה. בזיכרונותיו ציין הנשיא הובר, שאם היה מתוודע לאדמס בתחילת נשיאותו כפי שהכירו בסיומה, הוא היה ממנה אותו כמזכיר המדינה שלו.[1]

אדמס תמך בהגבלת מספר תקופות הכהונה של נשיא ארצות הברית, זמן רב לפני התיקון ה-22 לחוקת ארצות הברית, וטען שהנשיאים צריכים להתנתק מהמפלגות הפוליטיות לאחר סיום כהונתם ולהפוך לחברי הסנאט של ארצות הברית מתוקף תפקידם לשעבר.

פעילויות ותחומי עניין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1920 עמד אדמס בראש צוות היאכטה "רזולוט (אנ')" שהתחרתה בגביע אמריקה ועד מהרה נודע כ"ראש האוחזים בהגה השיט של אמריקה" (Dean of American Helmsmen). ב-1993, שנים לאחר מותו הוא הוכנס להיכל התהילה של גביע אמריקה (אנ'). ב-1939 הוא ניצח בגביע המלך (אנ'), בגביע אסטור ובגביע פוריטן, שלושת פרסי השיט הנחשבים ביותר, במהלך עונה אחת.

ב-1929 הוא היה לחבר באגודת מחוז קולומביה של "בני המהפכה האמריקאית". הוא גם היה עמית כבוד של "המסדר הימי של ארצות הברית (אנ')". ב-1932 הוא נחבר כחבר באקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים.

משפחתו ומותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 באפריל 1899 נשא אדמס את פרנסס לבית לברינג, בתו של חבר בית הנבחרים של ארצות הברית ויליאם ק. לוברינג (אנ'). לזוג נולדו בן ובת.

צ'ארלס אדמס נפטר ב-11 ביוני 1954. הוא נטמן בבית הקברות מאונט וולסטון (אנ') שבקווינסי. ב-1899 בנה אדמס את בית משפחתו ואחוזתו על חלקת קרקע שהייתה קודם לכן בבעלות דודו, צ'ארלס פרנסיס אדמס השני (אנ'). הבית, שנודע בשם מאונט ורנון, עמד על תילו במשך 120 שנה עד שנחברב בשריפה בדצמבר 2019.[2]

צי ארצות הברית הנציח אותו בקריאת משחתת על שמו שהייתה בשירות בין השנים 19601990.[3] על שמו נקרא גם גביע שיט.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'ארלס אדמס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]