צ'ארלס א' וילסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'ארלס ארווין וילסון
Charles Erwin Wilson
לידה 18 ביולי 1890
אוהיו, ארצות הברית
פטירה 26 בספטמבר 1961 (בגיל 71)
לואיזיאנה, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה המכון הטכנולוגי של קרנגי עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
מזכיר ההגנה של ארצות הברית ה־5
28 בינואר 19538 באוקטובר 1957
(4 שנים ו־36 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית דווייט אייזנהאואר
פרסים והוקרה
פרס וושינגטון (1955) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ארלס ארווין וילסון ׁ(באנגלית: Charles Erwin Wilson, נולד ב-18 ביולי 1890 ונפטר ב-26 בספטמבר 1961) היה איש עסקים, מהנדס ופוליטיקאי אמריקאי אשר שימש כמזכיר ההגנה של ארצות הברית בשנים 19531957 תחת ממשלו של הנשיא הרפובליקני דווייט אייזנהאואר. בנוסף על כך, כיהן גם כנשיא ומנכ"ל ג'נרל מוטורס.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילסון נולד באוהיו בשנת 1890. הוא למד הנדסה באוניברסיטת קרנגי מלון וסיים את התואר הראשון שלו בשנת 1909, ולאחר מכן החל לעבוד בהנדסה בפיטסבורג שבפנסילבניה. העסק בו וילסון עבד פיתח ציוד רב עבור הצי והצבא האמריקאים בזמן מלחמת העולם הראשונה. הוא התחתן ב-11 בספטמבר 1912 ונולדו לו חמישה ילדים. בשנת 1919 החל וילסון לעבוד באחת מחברות הבת של ג'נרל מוטורס. הוא כיהן כמנכ"ל החברה עד למינויו לתפקיד מזכיר ההגנה בינואר 1953. תפקידו בחברה עורר תחילה מחלוקת בדיון בפני הסנאט של ארצות הברית, ולכן הסכים וילסון (בלחץ הסנאט) למכור את מניותיו בחברה, אשר היו בשווי של 2.5 מיליון דולרים. למרות המחלוקת, אושר מינויו של וילסון בסנאט ברוב של 77 תומכים אל מול 6 מתנגדים.

בתחילת כהונתו התרחשה מלחמת קוריאה, שלאחריה קיצץ באופן משמעותי את תקציב הביטחון. וילסון ביצע רפורמות ייעול מעמיקות ביותר במערכות ההגנה האמריקאיות. במסגרת רפורמות אלו, העמיקה ארצות הברית את ההסתמכות על נשק גרעיני, חיזקה את כוחה האווירי, קיצצה בכוחות היבשה ויעלה אותו. מדיניות זו הייתה שנויה מאוד במחלוקת באותן השנים. בנוסף על הרפורמות, יזם חוקים כנגד ניסויים בבני אדם. הוא החליט לעזוב את תפקידו בתחילת כהונתו השנייה של אייזנהואר.

לאחר סיום עשייתו הציבורית, וילסון עזב למישיגן, שם השקיע בעסקים ובמשפחתו. הוא נפטר בלואיזיאנה ונקבר בבית קברות של הבונים החופשיים בפרברי דטרויט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'ארלס א' וילסון בוויקישיתוף