פתיחת קלמנץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פתיחת קלמנץ
8 צריח שחור פרש שחור רץ שחור מלכה שחורה מלך שחור רץ שחור פרש שחור צריח שחור
7 רגלי שחור רגלי שחור רגלי שחור רגלי שחור רגלי שחור רגלי שחור רגלי שחור רגלי שחור
6
5
4
3 רגלי לבן
2 רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן
1 צריח לבן פרש לבן רץ לבן מלכה לבנה מלך לבן רץ לבן פרש לבן צריח לבן
א ב ג ד ה ו ז ח
מהלכים 1.ח3
ECO A00
מקור השם הרמן קלמנץ
פתיחת אב פתיחה נדירה

בערך זה נעשה שימוש
ברישום מסעי שחמט.
להסבר על רישומים
אלה, ראו כאן.

פתיחת קלמנץ היא פתיחת שחמט המתחילה במסע:

  1. ח3

פתיחה זו נקראת על שם הרמן קלמנץ (1846–1908), שחמטאי אסטוני. פתיחה זו נחשבת לפתיחה נדירה, ומוגדרת A00 באנציקלופדיית פתיחות השחמט (ECO).

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לפתיחת אנדרסן, 1.א3, 1.ח3 הוא מסע סתמי, עקב היותו לא תורם כלל בתפיסת משבצות המרכז ולא עוזר בפיתוח הכלים. בנוסף לכך, מסע זה אף מחליש קצת את צד המלך של הלבן, אף כי לא ברמת החומרה של פתיחת גרוב (1.ב4) או בפתיחת בארנס (1.ו3). בגלל שאין כלל סיבה ללבן לשחק מסע שכזה, הוא נמצא בין המסעות הנדירים ביותר מתוך 20 המהלכים הראשונים החוקיים. מסע שכזה משוחק לעיתים נדירות ביותר בתחרויות המקצועיות ואף במשחקי ידידות. אף על פי כן, האמן בינלאומי מיכאל באסמן התנסה בפתיחה 1.ח3, בדרך כלל המשיך אותה במסע 2.ג4 (בהופכה לפתיחת הגרוב), או 2.א3, מבנה המכונה "זחילה מתגנבת".

לשחור יש מספר תגובות לפתיחה זו, כאשר הנפוצה ביותר היא 1...ד5 ו-1...ה5, שמטרתן לתפוס ולהשפיע על משבצות מרכז הלוח. תגובה אפשרית נוספת היא 1...ב6 (או אפילו 1...ב5), במטרה לעשות פיאנקטו ולהעביר את הרץ למשבצת ב-7, ובכך ליצור לחץ על צד המלך החלש ועל מבנה הרגלים בצד המלך, בנוסף מסע זה מונע מהלבן לשחק ה4 ולתפוס בכך את המרכז.

1...ו5 היא כנראה לא התגובה הכי טובה ששחור יכול לשחק בה, בגלל שאז יכול הלבן לשחק 2.ד4, ובכך להעביר את המצב לקו חד נגד ההגנה ההולנדית (וריאציית התקפת קורצ'נוי).