פשמרגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פֶּשְׁמֶרגֶה
Pêşmerge
דגל כורדיסטן שבו פשמרגה משתמשים כסמל
דגל כורדיסטן שבו פשמרגה משתמשים כסמל
פרטים
מדינה עיראקעיראק עיראק
שיוך כורדיסטן העיראקיתכורדיסטן העיראקית כורדיסטן העיראקית
סוג צבא יבשה
בסיס האם עיראקעיראקארביל, עיראק
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 2003–הווה (כ־21 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מלחמות המערכה בקווקז במלחמת העולם הראשונה, מלחמת המפרץ, מלחמת עיראק, מלחמת איראן-עיראק, המלחמה הטורקית–כורדית הראשונה, מלחמת האזרחים בסוריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פיקוד
מפקד נוכחי מסעוד בארזאני עריכת הנתון בוויקינתונים
מפקדים מוסטפא בארזאני
ג'לאל טאלבאני
מסעוד בארזאני (נוכחי)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מחמוד ברזאנג'י (1919), המנהיג הראשון של הפשמרגה.

פֶּשְׁמֶרגֶהכורדית: Pêşmerge) הוא כינוי ללוחמים כורדים. הפירוש המילולי בכורדית הוא: פש = אחרי, מרג = המוות (או אלו העוקבים את המוות). "הפשמרגה הכורדית" הן מיליציות כורדיות שקמו בתחילת שנות ה-30 של המאה העשרים לאחר נפילת האימפריה העות'מאנית ודעיכת שלטון השושלת הקאג'ארית באיראן, אשר שלטו יחדיו באזור. הפשמרגה הכורדית מכילה נשים לוחמות בשורותיה. עבור כורדים המושג פשמרגה מייצג כל מי שמוכן להילחם עבור זכויותיהם.

ללוחמי הפשמרגה יצא שם של לוחמים נועזים, מסודרים ואפקטיביים, אשר נותנים בפועל הגנה לכל המעוניין בכך, כולל מספר מיעוטים החיים באזוריהם אוכלוסייה כורדית. הכורדים ושאר מיעוטים סובלים לעיתים קרובות מיחס עוין מהשלטונות, יחס זה כולל אפליה חברתית ולפעמים גם פוגרומים אלימים.

הפשמרגה היו חלק פעיל בלכידת סדאם חוסיין במהלך הפלישה האמריקאית לעיראק. וכן תפסו שליח אישי של בן לאדן ב 2004, מעשה אשר הוביל בסופו של דבר את ה-CIA ללכידתו.

פשמרגה הוא כיום גם השם הרשמי של הכוחות המזוינים של הממשלה האזורית של כורדיסטן (Kurdistan Regional Government או KRG) באזורים בהם ישנה אוטונומיה כורדית.

ב-2014 בעקבות מתקפה של המדינה האסלאמית על כורדיסטן העיראקית, הפשמרגה וכוחות צבאיים כורדים נוספים ממדינות שכנות החלו במלחמה נגד המדינה האסלאמית בשטחי עיראק וסוריה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוחות כורדיים במלחמת העולם הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המערכה בקווקז במלחמת העולם הראשונה

במהלך מלחמת העולם הראשונה, שרתו כוחות כורדיים ביחידות של כוחות סדירים ומילואים בצבא העות'מאני. הכורדים היוו רוב בארמייה התשיעית וסיפקו חיילים לקרבות רבים וכן ליחידות פרשים. כוחות אלו, יחד עם ניסיונם והיכרותם עם השטח היוו משקל בקרבות במזרח האימפריה העות'מאנית.

פשמרגה בעיראק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוחמי פשמרגה מודרניים במערכה מול דאעש בגבול סוריה

פשמרגה בעיראק המודרנית (1958–2003)[עריכת קוד מקור | עריכה]

פשמרגה בעיראק החדשה (מ-2003 ואילך)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון פעל באופן נרחב בעיראק ובסוריה בתמיכתן של ארצות הברית, צרפת, וגרמניה. ישראל סייעה לארגון על ידי שליחת תחמושת והארגון הצליח לפגוע בדאעש.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]