פרס בראשית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרס בראשית
תיאור לדמות מופת עבור העם היהודי
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הגוף המעניק ראש ממשלת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפרס 2013–הווה (כ־11 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.genesisprize.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרס בראשיתאנגלית: Genesis Prize), הוא פרס בסך מיליון דולר, עליו הכריזו ביוני 2012, במשותף, ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית ועמותת פרס ג'נסיס.[1][2] הפרס ניתן מדי שנה החל ממאי 2014, "לאיש מקצוע רב הישגים ובעל מוניטין בינלאומי מכל העולם, המהווה דמות מופת בקהילתו ויוכל להעניק השראה לדור הצעיר של העם היהודי ברחבי העולם".[3][4] בשנת 2020, לשכת ראש הממשלה עזבה את השותפות ומאז אינה שותפה במתן הפרס.[5]

"טיים מגזין" העניק לפרס את הכינוי "פרס נובל היהודי"[6], כינוי שעם הזמן שימש כלי תקשורת נוספים.

מוסדות הפרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ועדת הבחירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יו"ר ועדת הבחירה הוא יושב ראש הסוכנות היהודית. מדי שנה, מרכיבה הקרן ועדת בחירה המורכבת ממנהיגים התורמים רבות לנושאים וארגונים יהודיים. בין חברי הוועדה בעבר ובהווה נכללו אלי ויזל, מאיר שמגר, לורנס סאמרס, יולי אדלשטיין, יונתן זקס, יצחק הרצוג, נתן שרנסקי ואחרים.

בשנת 2020 הכריזה הנהלת הקרן כי הציבור הרחב מוזמן להציג מועמדים לפרס, יותר ממאתיים אלף אנשים בשש יבשות בעולם השתתפו. הבחירה הסופית של מקבל הפרס נשארה בידי וועדת הפרס.[7]

ועדת הפרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי ועדת הפרס נבחרים בזכות "מנהיגותם היוצאת מהכלל בתחומים כגון יחסים בינלאומיים ותקשורת, זכויות האדם וצדק, עסקים ופילנתרופיה וכן בזכות תמיכתם האיתנה במטרות העם היהודי"[8]. יו"ר ועדת הפרס היא שופטת בית המשפט העליון לשעבר טובה שטרסברג-כהן. חברי הוועדה הנוכחיים הם: נשיאת הקרן היהודית למען השכלת נשים ג'יל סמית'[9] ומוריס קאהן. נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר היה חבר בוועדה עד מותו בשנת 2019 וחתן פרס נובל לשלום לשנת 1986 אלי ויזל היה חבר בוועדה עד מותו בשנת 2016.

דירקטוריון[עריכת קוד מקור | עריכה]

יו"ר הדירקטוריון הוא נציג קרן פרס ג'נסיס סטניסלב פולובץ וסגניתו היא השופטת מיכל רובינשטיין שמגר.[10].

מועצה מייעצת[עריכת קוד מקור | עריכה]

יו"ר המועצה המייעצת הוא נתן שרנסקי וחברים בה: הרבה הראשית לשעבר של התנועה ליהדות רפורמית ורבה של בית הכנסת ברומלי בלונדון לורה ג'אנר-קלוזנר (אנ') וחמישה אישים יהודים בולטים נוספים[9].

מטרת הפרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס בראשית הוא יוזמה כלל עולמית שמטרתה לחזק את הקשר בין העם היהודי ברחבי העולם, לבין ערכיו התרבותיים והרוחניים המשותפים. יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, שכיהן עד שנת 2018 כיו"ר ועדת הבחירה, אמר בהקשר למטרת הפרס כי: ”ברוח היהודית יש שילוב מיוחד של ערכים וחוזק. ערכים שלא מיטשטשים עם השנים, אלא שומרים על גוניהם הייחודים, גם כשמסביב סערות מאיימות. ממשה דרך הרמב"ם, מאיינשטיין ועד בן-גוריון - יהודים ידעו לתרום לעולם בדרכם הבלתי מתפשרת, לדחוף קדימה ולעורר השראה להמצאות, לפיתוחים, לחשיבה וליצירה. כעת אנו רוצים להודות על כך ולמצוא את ממשיכי דרכם של הגדולים ביותר”.

בשנת 2019 הודיעה קרן בראשית על תחרות מענקים שנועדה להיאבק בעליית האנטישמיות ובניסיונות הדה־לגיטימציה לישראל בעולם[11].

מימון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מיכאיל פרידמן

הפרס ממומן מהענקה קבועה של $100 מיליון מקרן פרס בראשית (Genesis Prize Foundation)[12] שהקים מיכאיל פרידמן ומקום מושבה כיום בניו יורק ובתל אביב.[13]

הזוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייקל בלומברג - 2014[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-21 באוקטובר 2013 הוכרז שמו של הזוכה הראשון בפרס, מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק. על פי יו"ר וועדת הפרס, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, "הבחירה בבלומברג מעידה על הישגיו יוצאי הדופן בשרות הציבור ועל פועלו כאחד הפילנתרופים הגדולים ביותר בעולם". "סיבה נוספת לבחירה בבלומברג, היא תמיכתו הגלויה בישראל והעובדה כי הפגין גאווה רבה בזהותו היהודית".

טקס מתן הפרס התקיים ב-22 במאי 2014, בתיאטרון ירושלים, בהנחייתם של ג'יי לנו ואיילת זורר. בלומברג הפנה את הכסף שקיבל בפרס, ל"אתגר דור בראשית" - תחרות גלובלית ייחודית במסגרתה יוענק ל-10 קבוצות יזמים צעירים תקציב סיוע התחלתי לפרויקטים השואפים לאתר פתרונות חדשניים לבעיות עולמיות ומקומיות חשובות[14].

מייקל דאגלס - 2015[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-14 בינואר 2015 הכריזה קרן בראשית כי הזוכה השני בפרס, לשנת 2015 הוא שחקן הקולנוע ממוצא יהודי מייקל דאגלס, "בזכות הישגיו המקצועיים ובזכות תשוקתו למורשתו היהודית ולמדינת ישראל".

דאגלס הגיב על קבלת הפרס באומרו: "אני חולק כבוד זה עם משפחתי, שעודדה אותי לחקור את מעמקי האמונה היהודית. אני מקווה כי הלקחים והערכים האלה יהיו חלק מהמורשת בעולם אותו אני משאיר לילדיי". הוא גם הודיע כי הוא מתכנן להשתמש בכספי הפרס כדי לקדם פעילות להגברת המודעות לחשיבות הפתיחות והגיוון בעולם היהודי[15].

טקס הענקת הפרס לזוכה השני התקיים ב-18 ביוני 2015, בהנחייתו של ג'יי לנו ובר רפאלי, ובנוכחות ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ורעייתו.

אורי דרומי (שמאל) מראיין את יצחק פרלמן, לקראת הענקת פרס בראשית לשנת 2016

יצחק פרלמן - 2016[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-14 בדצמבר 2015 הוכרז כי הזוכה בפרס לשנת 2016 הוא הכנר היהודי יצחק פרלמן, "המגלם את כל התכונות של חתן פרס בראשית האידיאלי: הישגים מקצועיים יוצאי דופן, תרומה לאנושות ומסירות לקהילה היהודית ולמדינת ישראל"[16].

טקס הענקת הפרס לזוכה השלישי התקיים ב-23 ביוני 2016, בבימויו של רונן פלד חדד ובהנחייתה של הלן מירן. לקטע סיום הטקס, נבחרו ששת הכנרים הישראלים המובילים בתחומם כיום, כאשר כל כנר ייצג ז'אנר מוזיקלי ממקום אחר בעולם. בהופעה, עלו הכנרים לפי הסדר הבא: גליה חי (מוזיקה ישראלית), מיכאל גריילסאמר (מוזיקה אירית), אביבה אלייב (מוזיקה מבוכרה), ליאת רוזנברג (קאנטרי) ומאיר משעלי (מוזיקה מזרחית).

פרלמן תרם את סכום הפרס ל-17 ארגונים ישראליים העוסקים בקידום אמנות לבעלי מוגבלויות[17].

אניש קאפור - 2017[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2017 הוכרז על זכייתו של הפסל ההודי-בריטי-יהודי אניש קאפור. קאפור בחר לתרום את כספי הזכייה לטובת סיוע לפליטי מלחמת האזרחים בסוריה. בהודעת קרן הפרס הוסבר כי קאפור ומארגניו של טקס הענקת הפרס החליטו לבטלו לאור התגברות המלחמה בסוריה[18].

נטלי פורטמן - 2018[עריכת קוד מקור | עריכה]

נטלי פורטמן, שחקנית ובמאית אמריקאית-ישראלית, הוכרזה בנובמבר 2017 ככלת פרס בראשית לשנת 2018[19], אך בהתקרב מועד הענקת הפרס היא הודיעה שלא תגיע לישראל לקבלת הפרס. נציגיה הסבירו כי: "האירועים האחרונים בישראל מטרידים מאוד את גב' פורטמן והיא אינה מרגישה בנוח להשתתף באירועים ציבוריים בישראל"[20]. מאוחר יותר נימקה פורטמן את החלטתה בכך שלא רצתה להיראות כמי שמביעה תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמור לנאום בטקס[21].

רות ביידר גינסבורג - 2018 (מפעל חיים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמוך לאחר בחירת הזוכה החמישית בפרס, הוענק לראשונה פרס נוסף, חדש: פרס בראשית למפעל חיים. חמשת הזוכים עד שנת 2018 הם שבחרו בזוכה בפרס זה: רות ביידר גינסבורג, שופטת בית המשפט העליון של ארצות הברית. הפרס, שאינו כספי, הוענק בנוסף לפרס המקורי[22]. הפרס הוענק לה על ידי נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, ביולי 2018[23].

רוברט קראפט - 2019[עריכת קוד מקור | עריכה]

נימוקי הפרס: בשל מחויבותו של קראפט למאבק באנטישמיות, הקשר ההדוק שלו לשורשיו היהודיים ולמדינת ישראל, ותרומותיו הרבות בתחומי הבריאות, ההשכלה והספורט[24]. כחלק מתהליך זכייתו בפרס בחר רוברט קראפט להעניק את כספי הזכייה של פרס בראשית לטובת המאבק באנטישמיות ובדה־לגיטימציה נגד מדינת ישראל בעולם. בפברואר 2019 הוגש נגד קראפט כתב אישום בגין שני מקרים של שידול לזנות, שהתרחשו במכון עיסוי שקשור לרשת של סחר בבני אדם[25][26]. לאחר שהנהלת הפרס החליטה להמשיך בתוכניתה להעניק אותו לקראפט, התפטרה רבקה כרמי מחברותה במועצה המייעצת. כתב האישום נגנז בספטמבר 2020 לאחר שלא נמצאו ראיות מספיקות להעמדו לדין.

נתן שרנסקי - 2020[עריכת קוד מקור | עריכה]

נתן שרנסקי תרם את כספי הפרס, בגובה מיליון דולר, לטובת המאבק במיגור מגפת הקורונה ולסיוע באוכלוסיות שנפגעו מהתפרצות המגפה. בכך, מענק הפרס בראשית תמך ב-16 ארגונים לא ממשלתיים ומוסדות הפועלים בתחום ההומניטרי, החברתי, המדעי והרפואי[27].

סטיבן ספילברג - 2021[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-10 בפברואר 2021 הכריזה קרן פרס בראשית על היותו של ספילברג חתן פרס בראשית לשנת 2021. הפרס ניתן לו בשל היותו אחד הקולנוענים המשפיעים ביותר בתולדות הקולנוע, מחויבותו לעשייה חברתית ולפילנתרופיה ועמדתו הברורה כנגד אנטישמיות וצורות אחרות של שנאת חינם וחוסר סובלנות. קרן הפרס הודיעה כי היא מוקירה את מסירותו יוצאת הדופן לשימור והעברת זיכרון השואה לדורות הבאים דרך פרויקטים חדשניים, ופעילותו הציבורית הענפה לשבירת מעגלי שנאה אלימים בעולם ומניעת רצח עם. הבחירה בשנה זו נפתחה לראשונה להצבעת הקהל הרחב בישראל וברחבי העולם. מיליוני בני אדם לקחו חלק בהצבעה, בה נבחר ספילברג עם למעלה מ-200,000 איש שהצביעו עבורו[28][29].

יונתן זקס - 2021 (מפעל חיים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב זקס זכה על "תפקידו יוצא הדופן בהשראת הדור הבא של יהודים, ועבודתו המפוארת כמורה לערכים יהודיים התומך בדיאלוג בין-דתי ובין-תרבותי."

אלברט בורלא - 2022[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר בורלא קבל את הפרס על הובלת פיתוח חיסוני הקורונה בזמנים קצרים, ובכך שמנע תמותה גדולה יותר מהמגפה ברחבי העולם[30]. בורלא מתכוון לתרום את כספי הזכייה לשימור זכר נספי השואה בסלוניקי, בדגש על קהילת יהדות יוון[31].

ברברה סטרייסנד - 2023[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס זה הוא פרס העשור לתחרות[32]. בין נימוקי הפרס: "היא מקדישה את זמנה, משאביה ותשוקתה למטרות חשובות רבות, כשהיא בוחרת לדבר בכל פעם ובכל מקום שבו ראתה אי-צדק. תחושת האחריות ותשוקתה לערכי תיקון עולם צומחת מתוך ערכיה היהודיים וזהותה היהודית, בהם ברברה התגאתה עוד מתחילת הקריירה יוצאת-הדופן שלה. לפילנתרופיה החדשנית של ברברה הייתה השפעה משמעותית בכל כך הרבה תחומים"[33]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרס בראשית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההודעה הרשמית של משרד ראש הממשלה על הקמת הפרס - 26 ביוני 2012
  2. ^ "הניו יורק טיימס", 27 ביוני 2012
  3. ^ רשת ב', 24 במרץ 2013
  4. ^ צביקה קליין, אלי ויזל יהיה בין השופטים של הנובל היהודי, באתר nrg‏, 24 במרץ 2013]
  5. ^ Prime Minister's Office exits Genesis Prize partnership, The Jerusalem Post | JPost.com (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Noah Rayman, Bloomberg Is First ‘Jewish Nobel Prize’ Winner, Time Magazine, October 21, 2013
  7. ^ דן לביא, אתם בוחרים: מי יזכה בפרס "בראשית"?, באתר ישראל היום, 16 בספטמבר 2020
  8. ^ אלי ויזל בוועדת "פרס נובל היהודי", באתר ynet, 24 במרץ 2013
  9. ^ 1 2 Board of Directors and Advisory Board, באתר של פרס בראשית
  10. ^ Team - Genesis Prize Foundation, באתר של פרס בראשית
  11. ^ דן לביא, תחרות מענקים למאבק באנטישמיות, באתר ישראל היום, 25 נובמבר 2019
  12. ^ אתר קרן ג'נסיס
  13. ^ Pfizer CEO Albert Bourla awarded Genesis Prize for work developing coronavirus vaccine, Jewish Telegraphic Agency, ‏2022-01-19 (באנגלית אמריקאית)
  14. ^ "פעמיים מייקל", 18 בינואר 2015, באתר נענע 10
  15. ^ באתר הקרן
  16. ^ ברכות לחתן פרס בראשית לשנת 2016, יצחק פרלמן, הכנר המוביל בעולם, באתר הקרן
  17. ^ יצחק פרלמן, ‏הזדמנות נדירה להחזיר לבעלי מוגבלויות את אוצר התרבות הגבוהה, באתר מעריב אונליין, 21 באפריל 2017
  18. ^ נעמה ריבה, האמן אניש קאפור ביקש לבטל את טקס קבלת פרס "בראשית" בישראל, באתר הארץ, 03 במאי 2017
  19. ^ נטלי פורטמן היא הזוכה בפרס בראשית בגובה מיליון דולר, באתר כלכליסט, 8 בנובמבר 2017
  20. ^ עמי פרידמן, נטלי פורטמן ביטלה הגעתה לישראל לקבלת פרס: "מצפוני אינו מאפשר זאת", באתר ynet, 20 באפריל 2018
  21. ^ אינה טוקר, נטלי פורטמן על הסירוב להגיע לישראל: "לא רציתי להראות תמיכה בבנימין נתניהו", באתר ynet, 21 באפריל 2018
  22. ^ שירי דובר, ‏פרס מפעל חיים לשופטת העליון בארה"ב רות ביידר גינסבורג, באתר גלובס, 16 בנובמבר 2017
    אתר למנויים בלבד יוסי ורטר, קרן "פרס נובל היהודי" נזכרה שהזוכה תקפה את טראמפ – ועשתה סיבוב פרסה מביך, באתר הארץ, 17 בנובמבר 2017
  23. ^ טובה צימוקי וגלעד מורג, פרס בראשית הוענק לשופטת היהודייה בבית המשפט העליון בארה"ב, באתר ynet, 4 ביולי 2018
  24. ^ יעל ולצר, רוברט קראפט נבחר לחתן פרס בראשית לשנת 2019, באתר ynet, 9 בינואר 2019
  25. ^ בעלי ניו אינגלנד פטריוטס, המיליארדר היהודי רוברט קראפט, מואשם בשידול לזנות, באתר הארץ, 22 בפברואר 2019
  26. ^ Patriots Owner Robert Kraft Charged in Florida Prostitution Sting
  27. ^ איתמר אייכנר, חתן פרס בראשית נתן שרנסקי יעניק מיליון דולר למאבק בקורונה, באתר ynet, 4 במאי 2020
  28. ^ אלן רוזנבאום, ‏ברוב קולות: סטיבן ספילברג הוא חתן פרס בראשית לשנת 2021, באתר מעריב אונליין, 10 בפברואר 2021
  29. ^ Spielberg wins Genesis Prize for films, philanthropy, AP NEWS, ‏2021-02-10
  30. ^ איתמר אייכנר, "פרס הנובל היהודי" הוענק למנכ"ל פייזר בורלא: "עשה 'תיקון עולם' והציל מיליוני נפשות", באתר ynet, 29 ביוני 2022
  31. ^ דנה ויס, ‏מנכ"ל פייזר בריאיון מיוחד: "מפתחים חיסון לכל הווריאנטים, אבל לא נמגר את הנגיף", באתר ‏מאקו‏, 22 בינואר 2022
  32. ^ רן בוקר, פרס בראשית יוענק לברברה סטרייסנד, באתר ynet, 1 במאי 2023
  33. ^ וואלה! תרבות‏, "כלת העשור" של פרס בראשית: הזמרת והשחקנית ברברה סטרייסנד, באתר וואלה!‏, 1 במאי 2023