פרס באומגרטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרס באומגרטן
Baumgarten-díj
פרנץ פרדיננד באומגרטן, מייסד פרס באומגרטן
פרנץ פרדיננד באומגרטן, מייסד פרס באומגרטן
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
נקרא על שם פרנץ פרדיננד באומגרטן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרס באומגרטן[1]הונגרית: Baumgarten-díj) היה פרס ספרותי בהונגריה, שהקים פרנץ פרדיננד באומגרטן[2], סופר, מבקר ספרות הונגרי-יהודי שכתב בגרמנית. הפרס היה הפרס הספרותי החשוב בהונגריה בין שתי מלחמות העולם וחולק על ידי קרן באומגרטן.

תולדות הפרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

המייסד החליט בצוואתו מ-17 באוקטובר 1923, כי בחלק מעושרו תוקם קרן שתעניק סיוע בצורת מענק שנתי, גמול או סיוע לסופרים הונגרים שהם "חסרי דעות קדומות דתיות, גזעיות וחברתיות ומשרתים בכתיבתם רק מטרות אידיאליות נעלות ולכן זקוקים לתמיכה חומרית". כאשר מת מייסד הקרן בשנת 1927 ערערה המשפחה על הצוואה, ואילו סופרים גרמנים והונגרים מחו נגד כוונת המשפחה. מסיבה זו, נכנסה הצוואה לתוקף רק באפריל 1928. חבר הנאמנים של קרן באומגרטן החליט אז על הענקת הפרסים. הפרסים הראשונים הוענקו בשנת 1929.

הפרס האחרון חולק בשנת 1949. עד אז, למעט בשנת 1945, חולקו הפרסים מדי שנה ב-18 בינואר במטה הקרן. הפרסים השנתיים היו בסכומים שבין 3,000 ל-8,000 פנגו הונגרי. במהלך קיומהו, העניקה קרן באומגרטן 126 מענקים ופרסים. לאחר מותו ב-9 באוגוסט 1950 של אלדאר שופלין, אחד ממנהלי הקרן, בוטלה כליל פעילות הקרן. לאחר פירוקה הוחלף הפרס בפרס אטילה יוז'ף שהוקם על ידי ממשלת הונגריה. לאחר חילופי השלטון בשנת 1990, ניסה ארתור באומגרטן, מצאצאי פרנץ באומגרטן, להחיות את הפרס אך מאמציו לא צלחו.

ביקורות בקשר לפרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנגד הקרן, חברי חבר הנאמנים, וגם המייסד עצמו הועלו ביקורות רבות. אחת ההאשמות הייתה שחבר הנאמנים רצה לתמוך רק בסופרים ומשוררים ליברליים.[דרוש מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרס באומגרטן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tezla, Albert (1970). Hungarian Authors; a Bibliographical Handbook. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. ISBN 978-0-674-42650-4 פרסים בספרות. פרס באומגרטן (מאמר באנגלית)
  2. ^ מיהאי באביץ: פרנץ באומגרטן והקרן שלו (בהונגרית)