פרינס באסטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרינס באסטר
פרינס באסטר בהופעה, 2008
פרינס באסטר בהופעה, 2008
לידה 24 במאי 1938
קינגסטון, ג'מייקה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 בספטמבר 2016 (בגיל 78)
מיאמי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ג'מייקה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1961 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סקארגאיירוקסטדי
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים בלו ביט רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מסדר ההצטיינות עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ססיל בוסטמנטה קמפבלאנגלית: Cecil Bustamente Campbell;‏ 24 במאי 19388 בספטמבר 2016), הידוע בכינוי פרינס באסטר (Prince Buster), היה זמר, יוצר מוזיקלי ומפיק ג'מייקני הנחשב לאחת הדמויות החשובות ביותר בהיסטוריה של מוזיקת הסקא והרוקסטדי. התקליטים שהוציא בשנות ה-60 השפיעו ועיצבו על דרכה ואופייה של המוזיקה הג'מייקנית העכשווית ויצרו מורשת של יצירה שאמני רגאיי וסקא מאוחרים יותר שאבו ממנה השראה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בקינגסטון בירת ג'מייקה. בילדותו עבר לכפר וגדל אצל סבתו ושם נחשף לראשונה למוזיקה נוצרית דתית. בנעוריו שב לקינגסטון ולאחר שסיים את בית הספר התיכון החל לעבוד בסצנת הסאונד סיסטם (אנ'); תחילה אצל קוקסון דוד (אנ') ולאחר מכן הקים חברת סאונד סיסטם עצמאית משלו שהתחרתה באלו של דוד ושל דיוק ריד (אנ'). עקב קשייו להשיג מוזיקה חדשה לסאונד סיסטם שלו, קיבץ סביבו חבורת מוזיקאים והחל להפיק מוזיקה משלו. במחצית הראשונה של שנות ה-60 הוא יצר והפיק מספר סינגלים ואלבומים שזכו להצלחה.

ב-1964 פגש את המתאגרף, אלוף העולם במשקל כבד באותה עת, מוחמד עלי, ובעקבות פגישה זו התאסלם. בשנות ה-70 פחתה הצלחתו בעקבות עליית הפופולריות של מוזיקת הרגאיי השורשית. ייתכן כי דתו האסלאמית הקשתה עליו לפנות לתרבות הדתית של הראסטפארי שרבים מאוהדי הרגאיי התחברו אליה. עם זאת, הוא הופיע בסרט "The Harder They Come" שיצא למסכים ב-1972, שם הופיע כ-DJ. לאחר מכן עבר להתגורר במיאמי בארצות הברית וכעבור שנה פרש מעסקי המוזיקה. תחיית הסקא בבריטניה בסוף שנות ה-70 ותחילת ה-80 לא גרמה לו לשוב להופעות, אך ב-1992 הוא שב להופיע. ב-2001 קיבל מממשלת ג'מייקה את תואר "מסדר המצוינות" (אנ'). בעשור הראשון בשנות האלפיים המשיך פרינס באסטר להופיע בפסטיבלים שונים דוגמת פסטיבל הג'אז במונטרה.

נפטר במיאמי ב-8 בספטמבר 2016, לאחר שסבל מבריאות לקויה ולאחר שעבר סדרת שבצים.

שם וכינוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור הכינוי באסטר הוא מתקופת נעוריו בעת היותו חלק מחבורת רחוב ונקרא כך על שם שמו האמצעי, בוסטמנטה, שהוענק לו בלידתו על שם ראש ממשלתה הראשון של ג'מייקה, אלכסנדר בוסטמנטה.[1] הכינוי פרינס (נסיך) ניתן לו בזמן שהתחרה בצעירותו כמתאגרף.[1] לאחר שהתאסלם ב-1964 שינה את שמו למוחמד יוסף עלי.[1]

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

גל תחיית הסקא בבריטניה שהחל בסוף שנות ה-70 הושפע במידה רבה מפרינס באסטר וחשף קהל צעיר למוזיקה שלו. ב-1979 הוציאה להקת מאדנס את תקליטון הבכורה שלה בלייבל 2 Tone Records שהיה המוביל בסוגת הסקא. השיר בצד א' נקרא "The Prince", כמחווה לפרינס באסטר, וצד ב' היה חידוש של שירו "Madness" שעל שמו נקראה הלהקה. בתקליטון השני של מאדנס הם חידשו שיר נוסף של פרינס באסטר, "One Step Beyond". השיר הגיע ל"עשרת הגדולים" במצעד הבריטי. גם להקת הספשלז חידשה באריך הנגן הראשון שלהם, שיצא בסוף 1979, שיר של פרינס באסטר, "Too Hot" והשתמשו באלמנטים משירים אחרים שלו בשירים אחרים באלבומם. באלבומם השני, חידשו הספשלז את השיר "Enjoy Yourself" שנכתב ב-1949, הוקלט לראשונה על ידי גאי לומברדו ובוצע מאוחר יותר על ידי פרינס באסטר בסגנון הסקא. להקת הביט (אנ') ביצעו ב-1980 שניים משיריו באלבום הבכורה שלהם "I Just Can't Stop It".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרינס באסטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Prince Buster, 1938-2016 בספריית הקונגרס האמריקאי (באנגלית)