פרויקט אגורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרויקט אגורה
סמל הפרויקט
סוג אתר אינטרנט
תקופת הפעילות 2006–הווה (כ־18 שנים)
מייסדים צור טאוב וירון בן-עמי
שירותים עיקריים עסק חברתי
agora.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמליל הפרויקט הישן - מטבע אגורה שהיה נהוג בין שנות ה-60 לשנות ה-80

פרויקט אגורה הוא מיזם חברתי אינטרנטי, המחבר בין אנשים שמבקשים למסור חפצים שאינם זקוקים להם ואנשים שמחפשים אותם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר הוקם בשנת 2006 על ידי צור טאוב וירון בן-עמי. טאוב עבד במחסן אופנה, וחשב על הרעיון אחרי שנתקל בקולבים רבים שהושלכו לאשפה. נכון ל-2013, ל"אגורה" הצטרפו מאות אלפי ישראלים, ובמהלך 2010 נמסרו דרכו מעל 70,000 חפצים שונים. החפצים מחולקים לקטגוריות ותת-קטגוריות, ומסומנים בדרגות שונות של מצב פיזי - החל מ"כמו חדש" ועד "טוב כחומר גלם". בנוסף, ב"אגורה" מתפרסמות גם מודעות לגבי שירותים התנדבותיים בחינם, וכך הפרויקט מנוצל לפעילויות פילנתרופיה ועזרה לקהילה.

הפרויקט מגדיר עצמו כעסק חברתי אשר מקיים את עצמו כלכלית, וכן נעזר בתמיכה כספית מרצונם הטוב של משתמשיו.

על מנת לעודד מסירת חפצים בקרב המשתמשים ולא רק קבלתם, ומתוך אמונה שלכל אחד יש משהו בבית שאינו צריך ויוכל לתת לאחר, האתר מחייב למסור לפחות חפץ אחד פעם בחודשיים על מנת לראות מודעות על חפצים מהיממה האחרונה. כאשר מתפרסמים חפצים טובים במיוחד, הם בדרך כלל נמסרים תוך דקות ספורות, ולכן יש אינטרס לראות את החפצים בהקדם האפשרי. האתר פופולרי במיוחד בקרב סטודנטים, אשר נוטים לחסוך בעלויות הבית ומשתתפים בפרויקטים חברתיים, וגם בקרב זוגות צעירים, חיילים, בחורי ישיבות ואף פנסיונרים.

באפריל 2020 נתווסף לאתר מיזם נוסף לשיתוף במיומנויות וכשרים - בחינם, בתשלום על פי רצון או בתשלום, במטרה ליצור 'רשת של מיומנויות בקהילה'. המיומנויות המפורסמות באתר אינן בהכרח מיומנות מקצועיות שדורשות הכשרה ויכולות לנוע בין סדנאות שונות, הוראת נגינה, סיוע בעבודות פיזיות או טכניות במרחב הביתי, עבודות עריכה, תיקון תקלות מחשבים ועוד[1].

בקיץ 2020 החל לפעול האתר החדש של פרויקט אגורה, שנקרא קהילות אגורה (או בשמו הבינלאומי give N take). החידושים באתר החדש כוללים את האפשרות להקמת קהילות מסירת חפצים עצמאיות והתאמה למדינות ושפות נוספות.

קוד אתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרויקט אגורה פועל לפי קוד אתי, אשר מנחה את משתמשי האתר ברוח הפרויקט[2]:

  • תאום העברת החפץ – אמנם יש אנשים המוכנים ורוצים לסייע בשינוע החפץ או משלוחו, אך האחריות על העברת החפץ היא בראש ובראשונה על המקבל.
  • התייחסות לשפע – שיתוף חפצים נתפס כמעשה מבורך המספק שפע הן לנותנים והן למקבלים. המשתמשים מוזמנים לקחת כל מה שהם צריכים או רוצים, אך הם מתבקשים להשאיר לאחרים את מה שאין להם בו צורך אמיתי.
  • פרסום מודעות הולמות – המשתמשים אינם מורשים לפרסם מודעות מכירה, החלפה, מסירה ב"מחיר סמלי" או מודעות פרסומיות.
  • כנות – המשתמשים מתבקשים לתאר את מצבו האמיתי של החפץ שהם מוסרים, במטרה למנוע עלבון ומפח נפש למקבל החפץ. עיקרון זה נובע מהתפיסה כי על אף שהחפץ נמסר בחינם, המקבל לא אמור לגלות במעמד המסירה "הפתעות" לא נעימות שלא תוארו במודעה.
  • חיוך – המשתמשים מונחים לחייך או להיות חביבים בעת יצירת קשר עם משתמשים אחרים.
  • הבעת תודה – כאמור, לא מובן מאליו שאנשים מוסרים חפצים מרצונם הטוב, ולכן המשתמשים מונחים להודות על מסירת החפץ. ניתן להודות בצורה מילולית או באמצעות שי סמלי, ואף ניתן לשלוח כרטיס ברכה.

אמנת הפרסום המיטיב[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אגורה" שואף להשפיע לטובה על התפתחותם של האדם, החברה והסביבה. מתוך הבנה שפרסום הוא כוח אשר יכול להשפיע לטובה ולרעה, הוחלט שבאתר יופיעו רק פרסומות המשפיעות לטובה, או לכל היותר אינן פוגעות בהתפתחותם של אלה. בעקבות כך נוסחה אמנה שמבהירה אלו סוגי פרסומות לא יוכלו להיות מוצגות באתר[3].

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר אגורה זכה בפרס מלאכים ברשת ופרס "האתר הטוב ביותר" בטקס פרסי האינטרנט לשנת 2008[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]