פרד'ינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטבעות פרד'ינג מ-1719 מתקופת ג'ורג' הראשון

פרד'ינגאנגלית: Farthing; מילולית: רבע) היה מטבע בריטי בשווי רבע פני. מטבעות כאלה נטבעו באנגליה במאה ה-13, ויצאו משימוש ב-31 בדצמבר 1960, עת חדלו להיות הילך חוקי.

פרד'ינגים מוקדמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהשוואה לפנים וחצאי הפני בני זמנו, ידוע מעט מאוד על פרד'ינג הכסף הימי-ביניימי, מכיוון שבהיותם המטבע הקטן ביותר, הם נצברו רק לעיתים נדירות. מעולם לא נמצאו פרד'ינגי כסף באוצרות גדולים, וכיוון שהכילו רק כסף, בשווה ערך של רבע פני, הם היו קטנים ואבדו בקלות. הם גם נטבעו בכמויות קטנות בהרבה, משום שאף שהיו שימושיים לאנשים רגילים, הם לא היו שימושיים כל כך עבור העשירים והחזקים. מבחינת המטבעה, הרווח בטביעתם היה פחוּת והטרחה רבה יותר. כמו כן, ממדיהם מקשים את גילויים על ידי מגלי מתכות, והם נדירים עד ימינו.

עד למאה ה-13, "מטבעות חתוכים" ענו על הצורך בהילך חוקי בעל ערך נמוך. כלומר, מטבעות של פני היו מחולקים לחצאים ורבעים, בדרך כלל לאורך קוויו של צלב אשר כיסה חלק משמעותי מצדו האחורי של המטבע. במשך זמן רב חשבו כי מטבעות פרד'ינג הכסף הראשונים יוצרו בתקופתו של אדוארד הראשון (12721307), אך לאחרונה נתגלו חמש דוגמאות המתוארכות לתקופת שלטונו של הנרי השלישי (1216–1272). כולם בסגנון הצלב הקצר האופייני לתקופה, נטבעו בין 1216 ל-1247, ודומים בעיצובם לפני, אך גודלם רק רבע. עקב העדר דוגמאות ידועות ועדויות מתועדות, חושבים כי מטבעות אלה הם ניסיונות ולא מטבעות שנכנסו למחזור.

הנפקתם של פרד'ינגים אושרה בחוק הפטנטים משנת 1222, אך רק לאחרונה נמצאו דוגמאות ממשיות. על פני המטבע מוצג חלקו העליון של המלך כשהוא אוחז במטה, עם הכתובת "HENRICUS REX". בגב המטבע מוצג צלב קטן עם שלושה כדורים בכל רביע, ועם כיתוב המתאר את טובע המטבע: "TERRI (or ILGER or (?)ADAM) ON LUND" - טרי (או אילגר או אדם) מלונדון. נתגלו רק שתי דוגמאות לעבודתם של טרי ושל אילגר, וזיהויו של אדם אינו ודאי מכיוון שרק חלק מן המטבע שיצר שרד.

פרד'ינגים אדוארדיאניים והנריאניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרתינג לונדוני של אדוארד הראשון משנת 1279

רשומות בנות התקופה מראות כי יותר מארבעה מיליון פרד'ינגים נטבעו בתקופת מלוכתו של אדוארד הראשון, 1272 - 1307, אך ביחס לכמות זו, מעטים שרדו עד זמננו. המטבעה הפוריה ביותר הייתה מטבעת לונדון, המזוהה באחורי המטבעות על ידי כיתוב קטן של "CIVITAS LONDON" או "LONDONIENSIS", אך פרד'ינגים נטבעו גם בברוויק (VILLA BEREVVICI), בריסטול (VILLA BRISTOLLIE), לינקולן (CIVITAS LINCOL), ניוקסל (NOVICASTRI), ויורק (CIVITAS EBORACI), אך תוצרתן של רוב המטבעות הפרובינציאליות נדירה כיום.

הפרת'ינגים האדוארדיאניים נבדלים מאוד במשקלם ובטוהרם. שלוש המהדורות הראשונות ממטבעת לונדון שקלו 6.85 גרגרים (0.44 גרם), בעוד שמהדורות מאוחרות יותר שקלו 5.5 גרגרים (0.36 גרם), אך ערכם נותר זהה מכיוון שבמטבעות הכבדים יותר תכולת הכסף הייתה בריכוז נמוך יותר. נהוג לחשוב כי הגדילו את המטבעות כדי להקל על הטיפול בהם, אך מטבעות בריכוזים נמוכים של מתכות יקרות מעולם לא היו פופולריים באנגליה. הציבור העדיף את אי הנוחות של מטבעות קטנים יותר בעלי תכולת מתכות גבוהה יותר. הפרת'ינגים של אדוארד היו מטיפוס "הצלב הארוך" מאחור, והכיתוב הרגיל בחזית היה "EDWARDUS REX" (המלך אדוארד), או לעיתים "E R ANGLIE" (אדוארד מלך אנגליה), ועל מטבע אחד אף "ER ANGL DN" (אדוארד מלך אנגליה אדון (אירלנד)).

רק שתי מטבעות, לונדון וברוויק (Berwick), הנפיקו מטבעות פרד'ינג בתקופת אדוארד השני (1307 - 1327), ותוצרתן מוגדרת "נדירה" ו"נדירה מאד" בהתאמה. המטבעות דומים מאוד למטבעות של אביו, והשילוב של נדירותם ומצבם הגרוע של הממצאים הביא לכך שלא נערך מחקר רב על הפרד'ינגים של תקופתו. נראה עם זאת כי במשך רוב שנות מלכותו נטבעו פרד'ינגים של אדוארד הראשון מדי פעם.

ניתן לזהות בקלות פרד'ינגים מתקופת אדוארד השלישי (13271377), אף כי הם די דומים לפרד'ינגים של קודמיו, על ידי הכתובת "EDWARDUS REX A" (אדוארד מלך אנגליה) בחזית. שלוש מטבעות טבעו פרד'ינגים בתקופתו: לונדון הפוריה ביותר, מטבעות ברוויק נדירים, ורק דוגמה אחת ידועה של המטבעה ברדינג (VILLA RADINGY). הפרד'ינגים מתקופה זו הם די נדירים. אף כי הטוהר הרגיל של הכסף בתקופה זו היה 0.925 (כסף סטרלינג), בטביעה השנייה בשנים 13351343 ייצרה מטבעת לונדון מטבעות גדולים יותר של 0.833 כסף.

פרד'ינגים מתקופת ריצ'רד השני (1377 - 1399) נדירים בכל מצב שהוא. כולם נטבעו במטבעת לונדון והם נושאים את הכיתוב "RICARD REX ANGL" (ריצ'רד מלך אנגליה).

הנרי החמישי, מלך אנגליה הנפיק פרד'ינגים "כבדים" (טרום 1412) כמו גם "קלים" (20% קלים יותר, 1412 - 1413)), אך כיוון שקיצוץ היה כה נפוץ, קשה להבדיל בין הסוגים השונים לפי גודלם בלבד. שתי המהדורות נדירות, ונושאות כיתוב קדמי של "HENRIC REX ANGL" וכיתוב אחורי של "CIVITAS LONDON", אף כי על המטבעות הקלים הכיתוב מופיע בתור "CIVITAS LOIDOI".

ניתן להבדיל בין המהדורה היחידה של פרד'ינגים של הנרי החמישי (1413 - 1422) לבין אלו של אביו, כי הצוואר מוצג בדמותו של הנרי החמישי על המטבעות, אך קשה להבחין ביניהם לבין אלו של תקופת מלוכתו הראשונה של הנרי השישי (1422 - 1461). הם נבדלים בכל זאת בכך שכל מטבעותיו של הנרי החמישי נטבעו בלונדון, ואילו אלה של הנרי השישי בקאלה (VILLA CALIS).

בתקופת מלוכתו הראשונה של אדוארד הרביעי (1461 - 1470) נטבעו מטבעות כבדים (לפני 1464), בכיתוב "EDWARD REX ANGLI", וכן מטבעות קלים בכיתוב "EDWARD DI GRA REX", אך כולם נדירים ביותר, ולא ניתן להשתמש במשקל המטבעות כדי להבחין ביניהם, בגלל שחיקה, קציצה וכולי.

לא יוצרו כל פרד'ינגים בתקופת מלוכתם השנייה של הנרי השישי ושל אדוארד הרביעי, או במשך מלוכתו הקצרה של אדוארד החמישי, מלך אנגליה.

סוג נדיר ביותר של מטבעות נטבע בתקופת ריצ'רד השלישי, מלך אנגליה (1483 - 1485). הכיתוב בהם סביב דמות המלך הוא "RICAR DI GRA REX".

רק סוג נדיר אחד של פרד'ינגים נטבע בתקופת הנרי השביעי, מלך אנגליה (1485 - 1509), במטבעת לונדון. יש עליו את הכיתוב הייחודי "HENRIC DI GRA REX" סביב דמות המלך, להבדיל ממטבעות של הנרים מוקדמים יותר.

הנרי השמיני, מלך אנגליה (1509 - 1547) הוציא פרד'ינגים שנטבעו בלונדון בכל שלוש המהדורות שטבע, אף כי כולן נדירות ביותר. על פני מטבעות מהטביעה הראשונה (1509 - 1526) מופיע הכיתוב "HENRIC DI GRA REX" סביב שער מתרומם. על פני מטבעות מהטביעה השנייה (1526 - 1544) כתוב "RUTILANS ROSA", יש ורד סביב השער, ומאחור כתוב "DEO GRACIAS" סביב צלב ארוך. פרד'ינגים מן הטביעה השנייה נטבעו גם בקנטרברי, והם נבדלים בסימן מטבעה בצורת גלגל קתרין. הטביעה השלישית (1544 - 1547) יוצרה על בסיס כסף ונושאת את הכיתוב "h D G RUTIL ROSA" סביב ורד, ואת הכתובת האחורית "DEO GRACIAS" סביב צלב ארוך עם כדורון בודד בכל רביע.

פרד'ינג מבוסס כסף הוצא על ידי אדוארד השישי, מלך אנגליה (1547 - 1553) עם הכיתוב "E D G ROSA SINE SPI" סביב שער מתרומם על פני המטבע. גם מטבע זה נדיר ביותר.

לא יוצרו פרד'ינגים בתקופת מלוכתם של מרי הראשונה, פיליפ ומרי, או אליזבת הראשונה, בעיקר מכיוון שלאחר שורה של הפחתות במשקל הכסף במטבע, פרד'ינג הכסף הפך קטן מכדי לטבוע אותו, והיה קל מדי לאבד אותו.

פרד'ינגים מבוססי מתכת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת שלטונו של המלך ג'יימס הראשון (1603 - 1625) הופיעו לראשונה מטבעות נחושת. מניסיונו הקודם כמלך סקוטלנד למד ג'יימס כי מטבעות נחושת בעלות ערך נמוך יהיו מקובלים על הבריות, הואיל ומטבעות כאלה היו בשימוש בסקוטלנד כמו גם ביבשת במשך זמן מה. אך נראה היה כי לאנגלים יש אובססיה בקשר לזהב וכסף: הם דרשו שהמטבעות יהיו עשויות ממתכת בשווי ערכן הנקוב.

ג'יימס החליט לא לתת את טביעת מטבעות הנחושת בידי המטבעה המלכותית, אלא בידיו של ג'ון הרינגטון, ברון אקסטון. הוא שילם ביוקר על הזכות, אך גם הרוויח ממנה יפה. שלא כמו מטבעות גדולים יותר, פרד'ינגים לא הכילו את ערכם במתכת. הוא נפטר ב-1614, והזכות לטבוע פרד'ינגים עברה לבנו, שנפטר אף הוא מספר חודשים מאוחר יותר. אז עברה הזכות חזרה לאשתו של הרינגטון, אן. נראה כי לאחר מכן מסרה לידי הרינגטון את הזכות או מכרה אותה ללודוויק, דוכס לנוקס. המהדורות של לנוקס היו גדולות יותר מאלה של הרינגטון.

  • ההרינגטונים: למהדורות ההרינגטונים היו פני בדיל, כדי להקשות על הזיוף, וכדי לגרום למטבע לדמות יותר לכסף, ולכן להיעשות מקובל יותר. המטבעות יוצרו על גלמים בקוטר 12.25 מ"מ. פני המטבע מציגים צמד מטות דרך כתר, והכיתוב "IACO DG MAG BRIT"‏ – James by the grace of God King of Great Britain. אחורי המטבע מציגים נבל מוכתר, ואת המשך הכיתוב "FRA ET HIB REX" שמשמעו France and Ireland. מהדורה מאוחרת יותר יוצרה על גלם בקוטר 15 מ"מ, שלא צופה בדיל.
  • הלנוקסים: המהדורות של לנוקס יוצרו כולן על גלמים בקוטר 15 מ"מ, ללא ציפוי בדיל. הם נבדלים מן ההרינגטונים במיקום הכיתוב שעל פני המטבע: על הלנוקסים הכיתוב מתחיל בחלקו העליון או התחתון של המטבע, בעוד שעל ההרינגטונים הכיתוב מתחיל לפני חלקו העליון של המטבע.
בתקופת מלוכתו של צ'ארלס הראשון, (1625 - 1649), המשיכו לייצר פרד'ינגים תחת רישיון מן המלך. ב-1623 הפך דוכס לנוקס גם לדוכס ריצ'מונד, אך נפטר חודשים ספורים לאחר מכן. הזכויות על הפרד'ינגים עברו לאלמנתו פרנסס, דוכסית ריצ'מונד ולסר פרנסיס קריין. לכן מכונות המהדורות הראשונות של צ'ארלס הראשון ריצ'מונדים. ב-1634 הוצא פטנט פרד'ינג נוסף, ללורד מולטרברס, הנרי הווארד, ולסר פרנסיס קריין. מהדורותיהם מכונות מולטרברסים.
בתקופה זו היו מספרים עצומים של פרד'ינגים מזויפים במחזור, והמצב הפך בלתי נסבל, כיוון שהעניים חשו כי הם מרומים וזוכים ליחס בלתי הוגן מן הרשויות. בעקבות זאת, התבקש לורד מולטרברס להכניס מטבע בסגנון חדש, אשר נודע בכינוי פרד'ינג ורד (Rose farthing). הוא היה קטן ועבה מן המולטרברס, אך החידוש המהפכני היה המתכת ומבנה המטבע: רוב המטבע היה נחושת, אך "פקק" פליז קטן הוכנס לחלק מן המטבע. זה הפך את פרד'ינג הוורד כמעט בלתי אפשרי לזיוף, וייצור המטבעות המזויפים נפסק במהרה.
  • הריצ'מונדים: הפנים מציגים צמד מטות דרך כתר, ואת הכיתוב "CARO DG MAG BRIT" שמשמעו Charles by the grace of God King of Great Britain. האחור מציג נבל מוכתר ואת המשך הכיתוב "FRA ET HIB REX"‏ - France and Ireland.
  • המלטברסים: הפנים מציגים צמד מטות דרך כתר, ואת הכיתוב "small>CAROLVS DG MAG BR"‏ – Charles by the grace of God King of Great Britain. האחור מציג נבל מוכתר ואת המשך הכיתוב "FRAN ET HIB REX"‏ – France and Ireland. למהדורות אלו מעגלים פנימיים משני עברי המטבע, בין הכיתוב לבין האלמנט העיצובי.
  • פרד'ינג הורד: הפנים מציגים צמד מטות דרך כתר, ואת הכיתוב "CAROLVS DG MAG BRIT"‏ – Charles by the grace of God King of Great Britain. האחור מציג ורד כפול ואת המשך הכיתוב "FRAN ET HIB REX"‏ – France and Ireland. למהדורות אלו מעגלים פנימיים משני עברי המטבע, בין הכיתוב לבין האלמנט העיצובי.
תחת הרפובליקה האנגלית לא הוצאו אף פרד'ינגים על ידי הממשלה, אף כי כמויות עצומות של אסימונים פרטיים הוצאו בתקופה זו על ידי סוחרים קטנים או עיירות, כדי לספק את הביקוש.
בשנות מלכותו הראשונות של צ'ארלס השני (1660 - 1685) היה צורך ברור בהילך חוקי בעל ערך נמוך כדי לממן קניות יומיות, אשר נענה על ידי הכמות האדירה של אסימוני פרד'ינג שהיו במחזור בשנות ה-1660. המטבעה לא הייתה מוכנה לייצר מטבעות נחושת תוך שימוש במכונות הטביעה החדשות עד 1672, כשצו מלכותי באוגוסט 1672 קבע כי מטבעות של מחצית פני ופרד'ינג יוצאו, וכי יהיה להם ערך נקוב של המתכת שבהם, חסר עלות ייצורם.

המטבעות החדשים היוו הילך חוקי עד לערך כולל של שישה פני, והציגו את האלה בריטניה (על פי הדוגמנית הדוכסית מריצ'מונד) מאחור. תוך זמן קצר נתגלה כי המטבעה לא הייתה מסוגלת לייצר את גלמי הנחושת הדרושים למטבעות החדשים, ואלה יובאו לבסוף משוודיה.

פרד'ינגי הנחושת יוצרו ב-1672 - 1675 וב-1679, שקלו 5.2 - 6.4 גרם, וקוטרם היה 22 - 23 מ"מ. על פניהם הייתה דמות המלך פונה שמאלה, עם הכיתוב "CAROLVS A CAROLO"‏ – Charles, son of Charles. הפנים האחוריים הראו את בריטניה ישובה כשהיא פונה שמאלה, עם הכיתוב "BRITANNIA" והתאריך בשוליים מתחת.

ב-1684 וב-1685 יוצרו פרד'ינגים עשויים בדיל ופקק נחושת קטן במרכזם - הם שקלו 5.4 - 6.0 גרם וקוטרם היה 23 - 24 מ"מ. הם נשאו אותם כיתובים כמו פרד'ינגי הנחושת. יוצרו מעט מאוד פרד'ינגים ב-1685 כיוון שהמלך מת ב-8 בפברואר 1684, בלוח הישן (כלומר כאשר אחרי 24 במרץ 1684 בא 25 במרץ 1685, ראש השנה החדשה). על פרד'ינגי הבדיל הופיע הכיתוב "NVMMORVM FAMVLVS"‏ – a subsidiary coinage בתוספת התאריך בשוליים, במקום מאחור.

בתקופת מלכותו של ג'יימס השני, המשיכו לייצר פרד'ינגים מבדיל עם פקק נחושת. קיימות דוגמאות בכל טווח השנים בין 1684 ו-1687. בחזית הייתה דמות פרוטומה פונה ימינה של המלך, בכיתוב "IACOBVS SECVNDVS" – "ג'יימס השני" בעוד האחור הציג את בריטניה היישובה פונה שמאלה, עם הכיתוב "BRITANNIA" והכיתוב "NVMMORVM FAMVLVS" והתאריך על שפת המטבע.

המשיכו לייצר פרד'ינגים מבדיל במשך שנותיה הראשונות של מלוכתם המשותפת של ויליאם ומרי. מטבעות אלו מתוארכים 1689 - 1692. אך פופולריות המטבעות הלכה ופחתה כאשר הלכו וניכרו בעיות קורוזיית הבדיל. ב-1693 וב-1694 יוצרו שוב פרד'ינגי נחושת, במשקל 4.7 - 6.2 גרם ובקוטר 22 - 23 מ"מ. בשתי המהדורות, חזית המטבע הציגה את ראשיהם של השותפים למלוכה בכיתוב "GVLIELMVS ET MARIA".

לאחר מותה של המלכה מרי השנייה ב-1694, ייצור המטבעות נמשך תחת אותו חוזה, כאשר פרד'ינגים של המלך ויליאם השלישי יוצרו עבור כל השנים בין 1695 ו-1700. עם זאת, מהר מאוד התברר שהיצרנים חסכו בעלויות: הם השתמשו בכח עבודה זול, כולל נוכרים אשר חלקם לא ידעו אף לאיית את שמו של המלך שחרתו על התבניות. ב-1698 היה כבר היצף של מטבעות נחושת והועבר חוק להפסקת הטביעה למשך שנה. נראה כי הייתה לכך השפעה מועטה ביותר, והתרבות המטבעות נמשכה. ניסיונות פרלמנטריים נוספים לעצירת ההיצף נעשו מאוחר יותר.

הממלכה המאוחדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרטינג 1754, ג'ורג 'השני, נחושת

פרד'ינגים של אן ושל מלכי בית הנובר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הודות להיצף של השלטון הקודם, לא היה צורך בייצור פרד'ינגי נחושת תחת שלטונה של אן מלכת בריטניה (1701 - 1714) עד לשנת מלוכתה האחרונה. לולא מתה המלכה באותה שנה, אין ספק כי הפרד'ינג משנת 1714, שמשקלו 4.8 - 5.8 גרם וקוטרו 21 - 22 מ"מ, היה נכנס למחזור בכמויות גדולות, אך מעמדו בפועל מוטל בספק, כיוון שהוא עלול להיחשב כתבנית. סר אייזק ניוטון היה אדון המטבעה, והיו לו אידיאלים גבוהים בקשר לאיכות הטביעה. הפרד'ינג של אן עולה משמעותית בעיצובו ובטביעתו על דוגמאות של ויליאם השלישי. דמותה הישנה של בריטניה, ששימשה מאז זמנו של צ'ארלס השני נזנחה לטובת עיצוב של תבליט גבוה חד יותר, בו רגלה החשופה של בריטניה מכוסה, כמדווח, לפי הוראותיה של המלכה. בסביבות 1802 שמועה מוזרה סחפה את בריטניה: שהפרד'ינג של המלכה אן שווה הון - £500 לפחות, והופיעו מודעות בעיתונים רבים, המציעות פריטים למכירה. במרץ 1802 נמכר פריט אחד במכירה פומבית בלונדון עבור לא פחות מ-750 גיניאות (£787 ו-10 שילינג).

מותה של המלכה אן הזם את הניסיונות להנפיק את הפרד'ינג שלה, אך הצורך במטבעות נחושת לא פחת לאחר הכתרתו של המלך ג'ורג' הראשון (1714 - 1727). מחיר הנחושת עלה, כך שהפרד'ינגים החדשים היו קלים יותר ממהדורות קודמות: 4.5 - 5.3 גרם. הפרד'ינגים שנטבעו ב-1717 נראו מעט מוזרים כי הם היו קטנים יותר ועבים יותר ממהדורות קודמות, עם קוטר של 20 - 21 מ"מ. הם מכונים פרד'ינגי dump. פרד'ינגים מ-1719 - 1724 גדולים מעט יותר, 22 - 23 מ"מ, אך בעלי משקל דומה. לרוע המזל סבלו שתי המהדורות מבעיות ייצור, כיוון שהתבניות היו בעיצוב של תבליט בולט, והיה קשה להפעיל מספיק לחץ על הגלמים כדי ליצור רישום טוב. המטבע מציג את ראשו של המלך ג'ורג הפונה ימינה, והכיתוב "GEORGIVS REX" מקדימה, ובריטניה עם הכיתוב "BRITANNIA" והתאריך בשוליים התחתונים, מתחת לבריטניה.

הפרד'ינגים של ג'ורג' השני (1727 - 1760) נטבעו בכמויות גדולות ב-1730 - 1737, 1739, 1741, 1744, 1746, 1750 ו-1754, אף כי ידוע שהמטבע מ-1754 נטבע עדיין לפחות עד 1763), אך יש להוסיף להם מספר רב של זיופים (וכן מטבעות הדומים לזיופים, אך הכיתוב עליהם שונה משמעותית מן המטבעות האמיתיים, כך שהיצרנים יכלו להימנע מהאשמות בזיוף). מטבעות רבים הותכו, וזיופים בעלי משקל נמוך יותר יוצרו מן המתכת שהתקבלה. הפרד'ינגים שקלו 4.5 - 5.3 גרם, והיו בעלי קוטר של 22 - 23 מ"מ. פני המטבע הציגו את ראש המלך ג'ורג פונה שמאלה, ואת הכיתוב "GEORGIVS II REX". אחורי המטבע הציגו את בריטניה עם הכיתוב "BRITANNIA", ואת התאריך בשוליים מתחתיה.

פרטינג 1825, ג'ורג' הרביעי, נחושת
פרטינג 1831, ויליאם הרביעי, נחושת
פרטינג 1875, ויקטוריה, ארד

תחת שלטונו של ג'ורג' השלישי (1760 - 1820), חוץ ממטבעות של ג'ורג השני, שנטבעו "לאחר המוות", כפי שצוין קודם, המהדורה הראשונה של פרד'ינגים לא יצאה עד 1771. הזיופים שגשגו, והגדרת זיוף מטבעות נחושת כפשע (שהעונש עליו כולל החרמת כל רכושו של האשם, לפי החוק האנגלי הישן) לא השפיעה כמעט במשך כעשרים השנה הבאות. לכן רוב המטבעות במחזור באותה תקופה היו מזויפים. החוזה של מתיו בולטון ב-1797 לייצור מטבעות עגלה של פני ושל שני פני, כדי לְהָזֵם את הזיופים, לא כלל גם ייצור של פרד'ינגים, אף כי בולטון ציפה שהוא יכלול אותו, ואף הכין מספר תבניות בגודל ומשקל מתאימים, בהתאם לתפיסתו על הערך האינטרינזי של מטבעות נחושת. ב-1799 קיבל בולטון רישיון להנפקת פרד'ינגים. בינתיים עלה מחיר הנחושת, הופחת משקל המטבעות מעט בהשוואה לעיצוב העגלה, ולפרד'ינג של 1799 היה מראה מקובל יותר, אף כי צדדיו של המטבע היו רחוקים מלהיות קונבנציונליים: מאחור נשא המטבע את הכיתוב "1 FARTHING" – הפעם הראשונה בה שם ההילך החוקי הופיע על מטבע אנגלי. כמו כן, הייתה זו גם הפעם הראשונה בה מטבע בריטי נשא את התאריך באותו צד כמו ראשו של המלך. ב-1806 - 1807 טבע בולטון פרד'ינגים מ-22.5 טון נוספים של נחושת, אך מחיר הנחושת עלה שוב, ומשקל המטבע עוד פחת מזה של 1799.

הפרד'ינגים של ג'ורג' השלישי נטבעו בשלוש תקופות נבדלות:

  • 1771, 1773 - 1775 (כל השנים). משקל 4.3 - 5.3 גרם, קוטר 23 - 24 מ"מ. הפנים מציגים את דמות המלך פונה ימינה, בכיתוב "GEORGIVS III REX". האחור מציג את בריטניה ישובה כשפניה שמאלה, אוחזת בענף ובחנית, עם הכיתוב "BRITANNIA" והתאריך בשוליים למטה.
  • 1799. משקל 5.8 - 6.6 גרם, קוטר 23 - 24 מ"מ. הפנים מציגים את דמות המלך פונה ימינה, בכיתוב "GEORGIVS III DEI GRATIA REX 1799". מאחור - בריטניה בעיצוב מחודש, ישובה כשפניה שמאלה, אוחזת בענף ובחנית, עם הכיתוב "BRITANNIA 1 FARTHING".
  • 1806 - 1807. משקל 4.7 - 4.8 גרם, קוטר 21 - 22 מ"מ. הפנים מציגים את דמות המלך פונה ימינה, בכיתוב "GEORGIVS III D G REX date", ומאחור בריטניה שונה מעט, ישובה כשפניה שמאלה, אוחזת בענף ובחנית, עם הכיתוב "BRITANNIA".

לאחר שעברה המטבעה ממצודת לונדון לגבעת מצודת לונדון הועדף ייצור מטבעות זהב וכסף על פני ייצור מטבעות נחושת ב"טביעה המחודשת הגדולה" של 1816. טביעת מטבעות הנחושת לא נמשכה עד תקופתו של ג'ורג' הרביעי מלך בריטניה (1820 - 1830), כאשר פרד'ינגים נטבעו ב-1821. על בנדטו פיסטרוצי (Benedetto Pistrucci), שהועסק במעצב וכחרט במטבעה, הוטל לחרוט את העיצובים עבור הטביעה החדשה. לרוע מזלו של פיסטרוצי, הוא הפיק דיוקן מכוער במיוחד של המלך, בעל פנים וצוואר נפוחים. המלך לא היה מרוצה מן הדיוקן, ועבודתו של פיסטרוצי על בריטניה באחורי המטבע לא הייתה טובה הרבה יותר: בריטניה פנתה כעת לימין, בפעם הראשונה בהיסטוריה. פיסטרוצי הורד בדרגה בשל סרובו להעתיק את עבודתו של אמן אחר, ועל ויליאם ויון הוטל ליצור פרד'ינג טוב יותר, מטיפוס "הראש החשוף" המחמיא יותר של 1826. עם זאת, ויון לא דחה את כל רעיונותיו של פיסטרוצי, ובריטניה עדיין פנתה לימין על אחורי המטבע. הפרד'ינג של ג'ורג' הרביעי הופק בשני טיפוסים. בשנים 1821 - 1823, 1825 ו-1826 הוא שקל 4.5 - 4.8 גרם וקוטרו היה 22 מ"מ, ובשנים 1826 - 1830 הוא שקל 4.6 - 4.9 גרם וקוטרו היה 22 מ"מ. שני העיצובים (של פיסטרוצי ושל ויון) הופקו בשנת 1826. החזית של עיצובו של פיסטרוצי הציגה דמות פונה שמאלה של המלך ג'ורג' הרביעי בכיתוב "GEORGIUS IIII DEI GRATIA", בעוד שהאחור הציג בריטניה חבושה קסדה פונה ימינה, ישובה בצד שמאל של המטבע, עם מגן וקלשון, בכיתוב "BRITANNIAR REX FID DEF" והתאריך בשוליים מתחת לבריטניה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרד'ינג בוויקישיתוף