פקח העמסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פקח העמסה בזמן טיסה, על מטוס קרנף. ברקע ים המלח

פקח העמסהאנגלית: Loadmaster) הוא איש צוות אוויר במטוס תובלה כבדה האחראי על תא המטען ומשימותיו.

תפקידיו של פקח העמסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פקח העמסה אחראי על ביצוע ופיקוד משימות תא המטען בטיסות ייעודיות, על הקרקע ובאוויר (כגון הטסת כוחות, כלי רכב, הצנחת מטענים ולוחמים).

אחריות הפקח מתחילה בתכנון העמסת המטען למטוס, כך שינוצל חלל תא המטען במלואו וישמרו מרכז הכובד המתוכנן של המטוס והאיזון הדרוש למטוס לצורך טיסה יציבה, תוך התייחסות לשינויים שעלולים להתרחש באוויר.

בנוסף אחראי הפקח על העמסת המטען למטוס, בעזרת סדרה של כלים כבדים (מלגזות, טרקטורים ועוד), ואבטחתו לטיסה על מנת למנוע נזקים לציוד, לנוסעים ולמטוס בזמן הטיסה, כל זאת תוך התחשבות בכוחות ה-G הפועלים בזמן טיסה בתמרונים שונים של המטוס.

במהלך הטיסה ועל הקרקע, אחראי הפקח על תפעול מצבי חירום שונים במטוס יחד עם שאר הצוות, בדגש על חירומים המתרחשים בתא המטען (אש, עשן, תקלות שונות).

בחיל האוויר הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פקח העמסה מכווין סופה M-240 מחוץ למטוס תובלה קרנף
סימן כתף של חניך בבית הספר לפקחי העמסה

פקחי העמסה בחיל האוויר הישראלי משרתים כסדירים בטייסות התובלה 103 ו-131 ביחידה 757 ובטייסת 120 המוצבות בבסיס נבטים, במטוסי קרנף, שמשון וראם. הם מוגדרים כלוחמי חוד בצה"ל.

במטוסי הקרנף והשמשון פקחי העמסה מהווים צוות טיסה הכרחי. במטוס הראם פקחי העמסה טסים כצוות במשימות הטסת מטען ונוסעים.

הכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורס פקחי העמסה מתקיים בבית הספר לפקחי העמסה המהווה חלק מיחידה 757. כל קורס מונה כ-6 חניכים שמחולקים לשתי מגמות, שמשון וקרנף.

כלל פקחי ההעמסה הם פרחי טיס שהודחו מקורס הטיס בשלבי המכין והבסיסי לאחר 10 או 15 טיסות (צ'ק 10 ו-15) וטירונות. המועמדים מגיעים ליחידה ועוברים סדרת ראיונות שלאחריה נבחרים חניכי הקורס. מסלול ההכשרה מאתגר במיוחד וכולל בתוכו קורסים ייחודיים ונגיעה הן בעולם האווירי והן בעולם הקרקעי.

הקורס שאורך כשנה מחולק לשלושה חלקים עיקריים:

השלב הקרקעי - בשלב זה החניכים עוברים לימודים קרקעיים (למ"ק) ובמקביל מתמקצעים בהעמסה למטוסים. בנוסף בשלב זה החניכים עוברים הכשרה כלוחמים הכוללת מילוט ימי ויבשתי, קורס צניחה, ניווטים, מסעות ועוד. בסוף השלב החניכים מתחילים לטוס בטייסות ולומדים את יסודות הטיסה.

קורס קצינים - בשלב זה החניכים מבצעים הכשרה לקצונה בבה"ד 1. בסיום קורס הקצינים החניכים מקבלים סיכת מ"מ.

השלב האווירי - שלב זה מתמקד בעיקרו ברכישת מיומנות הטיסה וההעמסה ובהסמכה למשימות שונות (הטסת כוחות, לוחמים וציוד). במקביל החניכים עוברים השלמה חיילית בבית הספר לקצינים של חיל האוויר וביחידה 757.

הקורס נחתם בטקס הנערך בבית הספר לקצינים של חיל האוויר בו מקבלים החניכים את דרגות הסג"ם. כיומיים לאחר מכן מקבלים החניכים את כנפי הפקח בטקס הנערך ביחידה.

בסיום הקורס החניכים מחולקים לטייסות ומתחילים את הכשרתם המבצעית.

שירות בחיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום הקורס פקחי העמסה מצטרפים כקצינים לוחמים מן המניין לטייסות המבצעיות (103 ו-131) לצד הטייסים, הנווטים והמכוננים שסיימו קורס טיס. לאחר כשנה וחצי בתפקיד עוברים הפקחים לשירות הצ"ח ביחידה 757 או במטה המבצעי של חיל האוויר.

סיכת פקח העמסה בחיל האוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסמל המרכזי בסיכת כנפיים הוא סימון מרכז מסה אשר מרמז למהות המקצוע של פקח העמסה. סיכת הפקח עברה מספר שינויים עד שהתייצבה על הסיכה הקיימת כיום.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פקח העמסה בוויקישיתוף