פצעי בגרות (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פצעי בגרות
כריכת המהדורה השלישית
כריכת המהדורה השלישית
מידע כללי
מאת חנוך ברטוב
שפת המקור עברית
סוגה רומאן אוטוביוגרפי
הוצאה
הוצאה מהדורה ראשונה - הוצאת עם עובד
מהדורה שנייה - ספרית מעריב
מהדורה שלישית - הוצאת הקיבוץ המאוחד
תאריך הוצאה מהדורה ראשונה - 1965
מהדורה שנייה - 1988
מהדורה שלישית - 2011
מספר עמודים מהדורה ראשונה - 225
מהדורה שנייה - 250
מהדורה שלישית - 256
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003362281, 001354273, 001074601, 001354272

פצעי בגרות הוא רומן אוטוביוגרפי מאת חנוך ברטוב המתאר את שלושת החודשים בהם שוהה הגיבור, אלישע קרוק, בן דמותו של המחבר, באירופה מיד לאחר מלחמת העולם השנייה במסגרת שירותו הצבאי בבריגדה היהודית. הספר, שהוא הראשון שנכתב מבין ארבעה ספרים המתארים את תהליך התבגרותו של נער יליד ארץ ישראל (אך לא הראשון כרונולוגית)[1] ראה אור בהוצאת עם עובד בשנת 1965 פעם נוספת בהוצאת ספרית מעריב בשנת 1988, ושוב בהוצאת הספריה החדשה בשנת 2011 עם אחרית דבר מאת אבנר הולצמן וזיכה את ברטוב בפרס שלונסקי.

קווי העלילה המרכזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרוק, בן מושבה בארץ ישראל של ימי המנדט הבריטי מתגייס לבריגדה בשלהי מלחמת העולם השנייה ונשלח עם פלוגתו לאיטליה ומשם ממשיך לגרמניה הכבושה כחלק מארגון "הבריחה". הספר נפתח ביום הניצחון באירופה במאי 1945 ועיקרו תיאורים חיצוניים ונפשיים של מאורעות דרמטיים אשר, לדברי המחבר, שינו את חייו והפכוהו לאדם אחר.

בלב החוויות המסעירות נמצא המפגש של החיילים עם שארית הפליטה, משוחררי מחנות הריכוז המעוררים בחייל הצעיר תערובת רגשות מסחררת של גועל וחמלה, זעם איום, תחושת שליחות ומשמעות לצד חידלון הקורעת אותו בין זהותו כיהודי (אח לאותן דמויות גלותיות ואומללות) לזהותו כ"צבר" (אדם חזק וחדש). ציר אחר הוא הרצון והתכנונים המפורטים לנקם בנאצים ובגרמנים בכלל. שיאו של ציר זה, שהוא האנטי-קליימקס בו מסתיים הספר הוא ההכרה שאין אפשרות ותוחלת בנקם. המחבר וחבריו מבינים שכבני אנוש וכיהודים אינם מסוגלים ואינם חפצים בהרג, שעם בואו רגע הנקם "בן רגע נמחו כל המנוני השנאה ושבתי להיות בנו של אבא. שורץ בטוהר. אדם. אדם מחורבן. עכשיו אני יודע, אלה אנחנו, נידונים להתהלך עם צלם ה' על מצחנו כמו אות קין".

בנוסף ובמקביל לחוויות המטלטלות פוקדות את המחבר ואת חבריו חוויות ההתבגרות המינית וההתמודדויות של כל חברת נערים בני 18, הממשיכות להסעירם גם בלב אירופה ההרוסה.

לדברי אלי אשד, היה זה הספר הראשון בו הוצגה באופן ישיר ההתמודדות החזיתית של הצבר הארץ ישראלי עם היהודים ניצולי השואה.

הספר תורגם לאנגלית בשם "The Brigade".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שלושת הספרים הנוספים הם של מי אתה ילד (1970) - ילדות, רגל אחת בחוץ (1994) - נעורים ומתום עד תום (2003) - על חייו הבוגרים