פעולת האצ"ל בעיראק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פעולת האצ"ל בעיראק היא פעולה חשאית בימי מלחמת העולם השנייה, שעירבה את השתתפותם של ארבעה חברי תנועת האצ"ל. חברי התנועה נשלחו מישראל על ידי הבריטים לחבניה שבעיראק במטרה לחבל במצבורי הדלק ששימשו את מטוסי גרמניה הנאצית. בסופו של דבר הפעולה שונתה והפכה לפעולת מודיעין במהלכה הצליחו שניים מחברי הקבוצה לצלוח את המדבר ולדווח חזרה שדרך הכניסה לבגדאד פנויה. הדבר הוביל לכניסת הבריטים לבגדאד ולהצלת יהודי עיראק מהמשך הפרהוד.

תכנון הפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 1941, בתקופת מרד רשיד עאלי אל-כילאני, פנה קולונל סימפסון אל האצ"ל בהצעה שהארגון ישגר יחידת קומנדו לבגדאד לפגיעה במצבורי הדלק ששימשו את מטוסי גרמניה הנאצית שסייעו לאל-כילאני.

מפקד האצ"ל, דוד רזיאל, הסכים למלא את המשימה וביקש לכלול בה גם:

  1. חטיפת כהן הדת המוסלמי הפרו-נאצי חאג' אמין אל-חוסייני, מראשי המהפכה האנטי-בריטית והפרו-גרמנית, ששם בראש מעייניו לעזור לנאצים להשתלט על המזרח התיכון, והקים לשם כך גדודי חיילים שעמדו לרשות הנאצים וכן רשתות שידור בארבע מדינות באירופה.
  2. הצלת יהדות עיראק משואה מידית ובעקיפין הצלת היישוב היהודי.

מהלך הפעולה ומשתתפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפעולה יצאו מפקד האצ"ל דוד רזיאל, סגנו יעקב מרידור, וחברי האצ"ל יעקב סיקא אהרוני ויעקב תרזי. במהלך המשימה נדחתה תוכנית פיצוץ מכלי הדלק ובמקום זאת הוחלט שהקבוצה תעסוק בפעולות מודיעין ותספק מידע על כוחות צבא בדרך לבגדאד. רזיאל, שהיה בג'יפ עם קצין בריטי, נהרג מהפצצה של מטוס גרמני.[1]

יעקב סיקא אהרוני מונה למפקד הפעולה ויצא עם יעקב תרזי כדי לתור אחר מידע מודיעיני. השניים המשיכו במשימתם, תוך סכנת התגלות על ידי שבטים נודדים במקום. הם סיימו את המשימה בהצלחה, כשהם מספקים את המידע החשוב שהוביל לכניסת הבריטים לבגדאד. הפעולה שאפשרה את הכניסה המידית של הבריטים לבגדאד הובילה למעשה להפסקת פרעות הפרהוד תוך התערבות בריטית בנעשה והצילה באופן זה יהודים רבים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]