פסטל רך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסטלים רכים, ערכה במותג רמברנדט של חברת Talens

פַּסְטֵל רך הוא מקלון פסטל, המיועד לציור ורישום. כמו מקלוני פסטל אחרים, הוא מורכב מתערובת של צבען וחומר מילוי, כגון גומי ערבי. אין הבדל מהותי בזהות המרכיבים בין גירי פסטל (או "פסטל יבש") לבין פסטל רך, וההבדל בין השניים הוא ברכות המקלון ואופי מריחתו על הדף. פסטל רך חלק יותר במרקמו וקל למריחה, אך הוא משאיר יותר פירורי אבק מגיר פסטל, והרכבו כולל יותר פיגמנט ופחות חומר מילוי. בפסטלים רכים איכותיים, חומר המילוי לא יכלול כלל חימר וחומרים כבדים נוספים, ולרוב יהיה מסיס במים. חומר המילוי לעולם אינו שמנוני, בניגוד לפסטל שמן.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטלים רכים הם סוג הפסטל הנמכר ביותר לשימוש אמנים, היות שהוא נוח יותר לציור מגירי פסטל, ולרוב עולה מעט פחות מפסטל שמן באיכות דומה. ניתן למרוח את הפסטל בשכבות, ולהגיע לדקויות עדינות וסגנון ציור ריאליסטי; מנגד, ניתן ליצור תמונות אבסטרקטיות ואקספרסיביות בקלות על ידי מריחה גסה, שימוש בממיסים ומריחת השכבות לאחר הנחתן על הנייר באמצעות מרית ציירים. עבודה עם פסטל רך כוללת את המקלונים (המגיעים בצורה של מלבנית או גלילית), עפרונות לבנים ושחורים נטולי גרפיט לסימון קווי מתאר, מספר מריות וחרטים לערבוב עדין של הפסטל המרוח, ושימוש רב באצבעות להשגת אפקטים נוספים.

סוגים שונים של פסטל רך[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטל רך מגיע במספר קטגוריות שונות:

  • פסטל רך למתחילים כולל כמות גדולה יחסית של חומר מילוי ותוספת של צבען גיר לריכוך, ובהתאם גווניהם בהירים וחיוורים יחסית.
  • פסטל רך לאמנים כולל כמות מוגדלת של צבען, צמצום של חומר מילוי ושילוב של חומרים מאגדים קלים יותר, לרוב ללא שעווה.
  • פסטל שעווה (Crayon): פסטל בו חומר המילוי כולל בעיקר שעווה, פחם וגיר. משמש כעפרון צביעה ראשון לילדים בכיתות הנמוכות, היות שאינו רעיל ורך מאוד לשימוש. אינו משאיר אבק הודות לשעווה, אך מנגד לא ניתן למריחה באמצעות האצבע. ניתן לערבוב רק בחימום מוקדם, או שימוש בממיסים כימיים. קיימים פסטלי שעווה מסיסים במים (לרוב על מנת להקל על ניקיון כתמים לא רצויים מקירות).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]