פנחס צוקרמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פנחס צוקרמן
לידה 16 ביולי 1948 (בן 75)
תל-אביב, מדינת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה פנחס צוקרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1961 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר ג'וליארד, בית ספר המקצועי לילדים, תיכון לגארדיה, בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה כינור, ויולה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים קולומביה רקורדס, RCA Red Seal, דויטשה גרמופון, EMI, Philips Classics Records עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אמנדה פורסיית' (2004–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס אקו-קלאסיק: נגן השנה (2016)
  • Great Immigrants Award (2008) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פנחס צוקרמן (נולד ב-16 ביולי 1948) הוא כנר, ויולן ומנצח ישראלי נודע, אשר כיהן כמנהל המוזיקלי של תזמורת מרכז האמנויות הלאומי של קנדה (NAC) בין השנים 19982015.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוקרמן נולד ב-1948 בתל אביב וגדל בחולון. אביו, יהודה צוקרמן, יליד לודז' שבפולין, היה כנר וכליזמר[1], שעד המלחמה ניגן ככנר בתזמורת הפילהרמונית של לודז'. האב שרד את מחנה אושוויץ, ושכל בשואה את אשתו הראשונה וילדיו[2]. צוקרמן הוא בנו היחיד מנישואיו השניים של יהודה, למרים, ילידת פולין אף היא[3]. הוא למד מוזיקה אצל אביו, ובהמשך אצל אילונה פהר. בגיל 14 נשלח לארצות הברית בתמיכת אייזק שטרן, פבלו קזאלס, קרן התרבות אמריקה-ישראל וקרן הלנה רובינשטיין, כדי ללמוד בבית הספר ג'וליארד בניו יורק[2], שם השתלם בניצוח. באותו זמן החל ללמוד לנגן על ויולה אצל ג'וזף גינגולד, שעליו אמר צוקרמן שהוא אדם שמופיע פעם במאה שנה[4] ובהמשך תחת הנחייתו של איוון גלאמיאן[5]. על לימודיו באותה תקופה מסופר שהוא למד את המפתח של הוויולה בעשר דקות[6]. אחרי הופעת הבכורה שלו, שנערכה בניו יורק בשנת 1963, נכתב בביקורת ב"ניו יורק טיימס" כי הוא "פנומן" שניחן ביכולת וירטואוזית וביכולת ביטוי עזה[7]. בשנת 1967 זכה בתחרות לֶוֶונטריט (Leventritt) במקום הראשון (ביחד עם קיונג-וה צ'ונג הקוריאנית).

צוקרמן הוא ידיד קרוב של הפסנתרן והמנצח דניאל בארנבוים ושל הכנר יצחק פרלמן. כבר בראשית שנות ה-70 של המאה ה-20 היה ידידם הקרוב של הזוג ברנבוים[8] והצ'לנית ז'קלין די פרה והרבה לנגן, להופיע ולהקליט עמם.

בשנת 1979 הוזמן ביחד עם יצחק פרלמן כנציג של ישראל לנגן בסעודה חגיגית לכבוד חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים[9]. בין השנים 1980 ל-1987 היה המנהל המוזיקלי של תזמורת סיינט פול, תזמורת קאמרית במינסוטה.

צוקרמן הקליט יותר מ-100 יצירות והיה מועמד ל-21 פרסי גראמי, מהם זכה בשניים. בשנת 1981 זכה ביחד עם יצחק פרלמן על מוזיקה לשני כינורות (מושקובסקי: סוויטה לשני כינורות/שוסטקוביץ':דואטים/פרוקופייב:סונאטה לשני כינורות), ובשנת 1982 זכה יחד עם זובין מהטה, יצחק פרלמן ואייזק שטרן על הופעה לכבוד שישים שנים לאייזק שטרן. פרסים נוספים בהם זכה כוללים את פרס המלך שלמה של קרן התרבות אמריקה-ישראל, המדליה הנשיאותית לאומנויות שהוענקה לו על ידי רונלד רייגן בשנת 1983 ופרס אייזק שטרן על מצוינות אמנותית.

בעונת 20052006 הופיע צוקרמן בקונצרטים רבים ברחבי ארצות הברית. הוא סייר עם יצחק פרלמן בוושינגטון, ניו יורק, בוסטון, פילדלפיה, אטלנטה, מיאמי ושיקגו. כן הופיע, כמנצח או ככנר סולן, עם התזמורת הסימפונית של אינדיאנפוליס, התזמורת הסימפונית של שיקגו, תזמורת פיטסברג, התזמורת הסימפונית של דאלאס, תזמורת סינגפור, התזמורת הפילהרמונית הישראלית והתזמורת הממלכתית של ברלין. צוקרמן יצא למסע קונצרטים בבלגיה וגרמניה עם התזמורת הלאומית של בלגיה ולסיור רסיטלים עם הפסנתרן מארק נייקרוג בלונדון, פריז, מוסקבה, מילאנו, מינכן וברמינגהאם. באוקטובר 2006 הופיעו פנחס צוקרמן ואמנדה פורסייט עם תזמורת FM קלאסיק בסופיה, בולגריה, בניצוח מקסים אשכנזי.

צוקרמן נודע כמתנגד של ביצוע אותנטי ומצוטט כאומר שביצוע אותנטי הוא פארסה שאיש אינו מעוניין לשמוע[10].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נישואיו הראשונים של צוקרמן היו לחלילנית יוג'יניה צוקרמן (אנ')‏ (1968–1985). שתי בנותיו מנישואים אלה הן זמרות: אדריאנה היא זמרת אופרה ונטליה שרה פולק-רוק. לאחר מכן היה נשוי לשחקנית טיוזדיי ולד (1985–1998).

כיום הוא נשוי לאמנדה פורסיית', צ'לנית ראשונה של תזמורת NAC, ומתגורר באזור רוקליף פארק באוטווה שבקנדה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פנחס צוקרמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]