פנחס מינקובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פנחס מינקובסקי
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 5 באפריל 1859
בילה צרקווה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 בינואר 1924 (בגיל 64)
בוסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית, יידיש עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פנחס מינקובסקי (18591924) היה חזן ומלחין יהודי יליד אוקראינה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בעיר בילה צרקווה באוקראינה. למד חזנות בתחילה מאביו שהיה החזן הראשי בעיר. הוא הצטרף למקהלת החזן ניסן ספיבק (ניסי בעלזער) בקישינוב. בגיל 18 התמנה כמחליפו של ספיבק וכעבור שלוש שנים מונה לחזן הראשי בבית הכנסת הכוראלי של קישינב.

הוא המשיך את לימודיו בווינה ולמד אצל שלמה זולצר. שירת כחזן בערים שונות כמו חרסון, למברג ואודסה. ב-1887 הוזמן לשמש כחזן ראשי בבית הכנסת ברחוב אלדרידג' של קהילת קהל עדת ישורון בניו יורק. ב-1892 חזר לשמש במשך 30 שנים כחזן ראשי בבית הכנסת "ברודי" באודסה.

באודסה התחבר לקבוצה של אינטלקטואלים יהודים ביניהם ביאליק והיה נשיאה של האגודה המוזיקלית "הזמיר". לאחר המהפכה הבולשביקית שהטילה הגבלות על התרבות היהודית בברית המועצות, חזר לארצות הברית שם נפטר ונקבר.

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מינקובסקי כתב מאמרים רבים על חזנות והמוזיקה היהודית בעברית יידיש וגרמנית. הוא חיבר יצירות רבות לחזנות אבל בגלל שהתנגד חריפות להקלטתן "פן יושמעו בבתי מרזח", אין כל הקלטות שלו. יצירותיו נמצאות בכתב בספרייה הלאומית בירושלים.

שני שירים שלו התפרסמו:

  • שבת המלכה למילותיו של ביאליק ("החמה מראש האילנות נסתלקה")[1].
  • שיר המעלות שהוקלט לראשונה על ידי יוסל'ה רוזנבלט לסרטו ונפטר במהלך הצילומים שלו. ייתכן שרוזנבלט היה קרוב משפחתו של מינקובסקי. השיר היה מועמד שנים רבות להיות המנונה של התנועה הציונית עד שנדחק על ידי התקווה, והוא היה ללחן המקובל בטקסים דתיים, ובסעודות השבת אצל יהודי העולם ובייחוד בארצות הברית. בשנים האחרונות בישראל התפרסם ביצועו של חנן יובל לשיר זה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ענת רובינשטיין, חזן ההשכלה: חייו יצירתו והגותו של פנחס מינקובסקי (1924-1859), עבודה לתואר דוקטור, האוניברסיטה העברית בירושלים, 2018.
  • ענת רובינשטיין, חזן המשוררים באודסה: ​חייו ויצירתו של פנחס מינקובסקי, רסלינג, 2024

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר הספרייה הלאומית, ערך : גיל אלדמע, "שבת המלכה",(תווים), אקורדים בלבד, נגינה וזמרה, מחבר \ יוצר: חיים נחמן ביאליק, פנחס מינקובסקי, עיבוד אלדמע גיל, ארכיון, סדרה בי