פנזה (מחוז)

פנזה (אובלסט)
Пензенская область
סמל פנזה
סמל פנזה
סמל פנזה
דגל פנזה
דגל פנזה
דגל פנזה
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
מחוז פדרלי המחוז הפדרלי של הוולגה
מחוז כלכלי המחוז הכלכלי של הוולגה
מושל אולג מלניצ'נקו
בירת האובלסט פנזה
שפה רשמית רוסית
תאריך ייסוד 4 בפברואר 1939
שטח 43,352 קמ"ר (דירוג: 56)
אוכלוסייה
 ‑ באובלסט 1,290,898 (דירוג: 36, 1 בינואר 2021)
 ‑ צפיפות 29.8 נפש לקמ"ר (2021)
קואורדינטות 53°15′00″N 44°34′00″E / 53.25°N 44.566666666667°E / 53.25; 44.566666666667 
אזור זמן UTC +4
www.penza.ru/root

לחצו כדי להקטין חזרה

איראןטורקמניסטןהרפובליקה העממית של סיןקזחסטןאוזבקיסטןמונגוליהיפןקוריאה הצפוניתהרפובליקה העממית של סיןנורווגיהדנמרקגרמניהשוודיהארצות הבריתפינלנדקירגיזסטןגאורגיהטורקיהארמניהאזרבייג'ןאוקראינהפוליןליטאלטביהאסטוניהבלארוסנורווגיהמחוז סחליןמחוז קמצ'טקההמחוז היהודי האוטונומימחוז פרימוריהמחוז חברובסקטובה (רפובליקה)חקסיהמחוז קמרובואלטאי (רפובליקה)מחוז אלטאימחוז נובוסיבירסקמחוז אומסקמחוז טיומןמחוז טומסקבוריאטיהמחוז עבר הבאיקלמחוז אמורמחוז מגדןהמחוז האוטונומי צ'וקוטקהמחוז אירקוטסקרפובליקת סאחה-יקוטיהמחוז קרסנויארסקהמחוז האוטונומי של ימלו-ננץהמחוז האוטונומי חנטי ומנסי (יוגרה)מחוז סברדלובסקמחוז צ'ליאבינסקמחוז קורגןמחוז אורנבורגהמחוז האוטונומי של הניינץרפובליקת קומיבשקורטוסטןמחוז פרםמחוז וולוגדהקרליה (רפובליקה)מחוז מורמנסקמחוז ארכנגלסקמחוז קלינינגרדסנקט פטרבורגמחוז לנינגרדטטרסטןאודמורטיהמחוז קירובמחוז קוסטרומהמחוז סמרהמחוז פסקובמחוז טברמחוז נובגורודמחוז ירוסלבלמחוז סמולנסקמוסקבהמחוז מוסקבהמחוז ולדימירמחוז איוואנובומארי אלצ'ובשיהמורדוביהמחוז פנזהמחוז ניז'ני נובגורודאוליאנובסקמחוז סראטובמחוז בריאנסקמחוז קלוגהמחוז טולהמחוז ריאזאןמחוז אוריולמחוז ליפצקמחוז וורונז'מחוז בלגורודמחוז קורסקמחוז טמבובמחוז וולגוגרדמחוז רוסטובמחוז אסטרחןקלמיקיהדגסטןאדיגיהמחוז קרסנודארקאראצ'אי-צ'רקסיהקברדינו-בלקריהמחוז סטברופולאינגושטיהצפון אוסטיה - אלניהצ'צ'ניה
(למפת מחוז פנזה רגילה)
 
זרייצ'ני
זרייצ'ני
קמנקה
קמנקה
סרדובסק
סרדובסק
ניקולסק
ניקולסק
ניז'ני לומוב
ניז'ני לומוב
מחוז פנזה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחוז פנזהרוסית: Пензенская область; תעתיק: פנזנסקיה אובלסט) הוא סובייקט בפדרציה הרוסית. המחוז נמצא בשטח המחוז הפדרלי של הוולגה.

המחוז הוקם ב-4 בפברואר 1939. מבחינה אדמיניסטרטיבית, מחולק המחוז ל-29 אזורים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השטח היה מאוכלס על ידי שבטים טורקיים, וסופח לרוסיה בשנת 1552, לאחר כיבוש קזן על ידי הרוסים. אזור המחוז היווה את גבולה הדרום-מזרחי של רוסיה במהלך המאה ה-17, ושימש בתקופה זו כקו הגנה מפלישות מאזורי הקווקז ואזוב. עם הזמן, לאור הרחבת רוסיה דרומה, הפך האזור לחלק פנימי של המדינה.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בערים מתגוררים כ-70% מאוכלוסיית המחוז. בעיר הגדולה - פנזה, מתגוררים כ־500 אלף תושבים. העיר השנייה בגודלה היא קוזנצק עם כ-80,000 תושבים. הרוסים מהווים כ-86.8% מאוכלוסיית המחוז. בנוסף לכך, ניתן לציין את המורדבה (4.1%), והטטרים (6.4%).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פנזה בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של רוסיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.