פנדמיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ששת השלבים שהיו נהוגים בעבר להגדרת פנדמיה

פַּנְדֶמְיָהיוונית: πᾶν – כל; δῆμος – עם, מגפה הפוגעת בכל העם; בעברית: מגפה עולמית[1]) היא מגפה (אפידמיה), שהתפשטה על פני אזורים נרחבים, על פני מספר יבשות או בכל העולם.

מגפה בעלת תפוצה רחבה אך במצב יציב ונשלט אינה פנדמיה. שפעת עונתית, גם כשהיא בעלת תפוצה רחבה, אינה מוגדרת כפנדמיה בדרך כלל.

במהלך ההיסטוריה היו כמה אירועי פנדמיה כגון פנדמיית האבעבועות השחורות והשחפת. אחת הפנדמיות הקטלניות ביותר במהלך ההיסטוריה היא מגפת המוות השחור שקטלה לפי ההערכות בין 75 מיליון ל-200 מיליון אנשים במאה ה-14.

פנדמיה בולטת במאה ה-20 היא מגפת השפעת הספרדית שקטלה לפי ההערכות בין עשרים לחמישים מיליון אנשים ברחבי העולם בין השנים 1918-1920.

מחלת האיידס, הנגרמת בעקבות הידבקות בנגיף ה-HIV, שהתפרצה החל מסוף שנות ה-70 (התחיל כנראה באפריקה עוד לפני) וגבתה עד כה את חייהם של יותר מ-25 מיליון בני אדם, נחשבת גם כן סוג של מגפה.

ב-11 במרץ 2020 הכריז ארגון הבריאות העולמי על מגפת הקורונה כפנדמיה.[2]

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנדמיה היא מגפה המתרחשת בקנה מידה החוצה גבולות בין-לאומיים, ומשפיעה על מספר גדול של אנשים. פנדמיה יכולה להיחשב גם פגיעה בבעלי חיים או בגידולים חקלאיים.

בעבר הגדיר ארגון הבריאות העולמי שישה שלבים המתארים את תהליך ההדבקה בנגיף עד להפיכתו למגפה עולמית, הנתונים התייחסו לנגיף האינפלואנזה מחולל מחלת השפעת. ב-2014 המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בשנת 2014, המרכזים לבקרת ומניעת מחלות בארצות הברית הציגו מסגרת מקבילה לשלבים הפנדמיה.[3] החל בפברואר 2020, הודיע דובר הארגון כי שוב לא ייעשה שימוש בשיטת ששת השלבים להגדרת פנדמיה.[4]

מחלה או מצב רפואי אינם מוגדרים כמגפה רק משום שהם נפוצים וגורמים לתחלואה ולמוות, אלא אם כן ישנה מעורבות של זיהום, לדוגמה, סרטן אחראי למקרי תחלואה רבים אך אינו נחשב למגפה מכיוון שהמחלה אינה מידבקת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פנדמיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מַגֵּפָה עוֹלָמִית במילון רפואה: אפידמיולוגיה (תשפ"א), 2021, באתר האקדמיה ללשון העברית
  2. ^ WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020 באתר ארגון הבריאות העולמי (באנגלית)
  3. ^ Holloway, Rachel; Rasmussen, Sonja A.; Zaza, Stephanie; Cox, Nancy J.; Jernigan, Daniel B. (26 בספטמבר 2014). "Updated Preparedness and Response Framework for Influenza Pandemics" (PDF). Morbidity and Mortality Weekly Report. Center for Surveillance, Epidemiology, and Laboratory Services, Centers for Disease Control and Prevention. 63 (RR-6): 1–18. ISSN 1057-5987. PMID 25254666. נבדק ב-10 במאי 2020. {{cite journal}}: (עזרה)
  4. ^ Nebehay, Stephanie (2020-02-24). "WHO says it no longer uses 'pandemic' category, but virus still emergency". Reuters (באנגלית). נבדק ב-2021-02-18.
ערך זה הוא קצרמר בנושא מחלות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.