פנגו הונגרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פנגו הונגרי
משתמשים ממלכת הונגריה, הרפובליקה ההונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
בנק מרכזי
בנק מרכזי הבנק הלאומי ההונגרי עריכת הנתון בוויקינתונים
Hungarian korona
פורינט, Hungarian adópengő
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שטר של 100 מיליון אדו-פנגו. אדו-פנגו אחד היה שווה בסוף יולי 1946 1021*2 פנגו.

הפנגוהונגרית: Magyar pengő) היה הילכה החוקי הרשמי של הונגריה משנת 1927 עד שנת 1946 אז הופסק השימוש בו בעקבות היפר-אינפלציה שגאתה בו. בסוף דרכו הוחלף הפנגו בפורינט.

עד מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מהשתלטות צבא רוסיה על הונגריה אשר חברה לנאצים, הרסו הרוסים את כל תשתיתה הכלכלית של הונגריה. בנוסף חויבה הונגריה לשלם מאות מיליוני דולרים לבעלות הברית כפיצוי על נזקי המלחמה שנגרמו בעטיה. מצב זה הביא למשבר כלכלי חסר תקדים בעוצמתו. כך כל הכנסותיה של הונגריה בשנת 1945 הסתכמו בכ-15% מסך הוצאותיה.

כדי לכסות על חובותיה ובהיעדר ברירה, החלה ממשלת הונגריה להדפיס שטרות כסף במספרים גדולים מאוד, עד כי בתוך כחצי שנה לערך הוכפל מספר השטרות אשר היו במדינה פי 300. ריבוי הכסף הוביל לירידה דרסטית בכוח הקניה של המטבע ואינפלציה החלה לגאות. בתחילת תקופת האינפלציה נעשה ניסיון של ממשלת הונגריה לבלום את האינפלציה הדוהרת, וזאת על ידי ביטול ערכם של רוב השטרות במדינה. תהליך זה התבצע באמצעות הצמדת בול בשווי 3,000 פנגו על רבע מהשטרות בעלי סכום ה-1,000 פנגו (הסכום הגבוה ביותר מכל שטרות הפנגו) כשכל שאר שטרות סכום ה-1,000 בטלו. עניין זה למעשה החזיר לידי ממשלת הונגריה שלושה שטרות מתוך ארבעה.

הדפסת שטרות נטולת רסן הובילה ללחצים אינפלציוניים אדירים שגרמו לירידת ערכו של הפנגו עוד ועוד. בחודש יולי 1946 הגיעה האינפלציה לשיא - עליה של 19,000% בחודש. משמעות מספר זה הייתה הכפלת המחירים בממוצע מדי 13 שעות. לשם השוואה, בישראל בשנת 1984 נצפה שיא באינפלציה שהחלה מספר שנים קודם, שהגיע עד ל-445% בשנה.

בעקבות האינפלציה עלו בהונגריה אף סכומי השטרות ללא הרף, עד כי נקבע שיא של כל הזמנים בסכום הנקוב בשטר - מאה קווינטיליון פנגו. מספרים אדירים אלו לא הוסיפו לערכו של הפנגו, ובאו הדברים לידי כך שכל הכסף שהיה מצוי בידי אזרחי הונגריה, לא היה שווה יותר מעשירית סנט אמריקאי.

בתקופה זו נצפו בהונגריה מחזות אבסורדיים, כעובדי אשפה המנקים שטרות הזרוקים ברחובות ללא חפץ. שכירים בתקופה זו, עת קיבלו משכורת על עבודתם הלכו מיד לקנות איתה משהו, וזאת משום שמספר שעות לאחר מכן היה יורד ערכו של הפנגו. מטבעות רבים הותכו לצרכים שונים, וזאת משום שערכם כמתכת עלה בהרבה על ערכם כהילך חוקי. רבים מאזרחי הונגריה חזרו לסחור בשיטות פרימיטיביות כסחר חליפין.

סיום המשבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמצע שנת 1946 החלה ממשלת הונגריה ברפורמה כלכלית מתוך מטרה להיחלץ מהמשבר בו הייתה בו הייתה שרויה. במהלך הרפורמה נזנח מטבע הפנגו ונכנס לשימוש מטבע הפורינט. הלאמת נכסים ומפעלים לידי ממשלת הונגריה תרמו ליציבות הכלכלה ההונגרית ולביסוס המטבע החדש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]