פנג'אב (פקיסטן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פֻּנְגָ'אב (מחוז)
پنجاب
סמל פנג'אב
סמל פנג'אב
סמל פנג'אב
דגל פנג'אב
דגל פנג'אב
דגל פנג'אב
מגדל השעון בפייסלאבאד בלילה
מגדל השעון בפייסלאבאד בלילה
מדינה פקיסטןפקיסטן פקיסטן
חבל ארץ חבל פנג'אב
רשות מחוקקת Provincial Assembly of Punjab Province עריכת הנתון בוויקינתונים
נפות במחוז 36
בירת המחוז
(והעיר הגדולה ביותר)
לאהור
שפה רשמית אורדו, פנג'אבי, אנגלית
תאריך ייסוד 1 ביולי 1970
שטח 205,345 קמ"ר (דירוג: 2)
דת

אסלאם - 97.21%, נצרות - 2.3%,

סיקיזם - 0.25%, הינדו - 0.16%
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 127,688,922[1] (דירוג: 1, 2023)
 ‑ צפיפות 621.8 נפש לקמ"ר (דירוג: 2, 2023)
קואורדינטות 31°20′N 74°13′E / 31.33°N 74.21°E / 31.33; 74.21 
אזור זמן UTC +5
http://www.punjab.gov.pk

לחצו כדי להקטין חזרה

בלוצ'יסטןסינדהאזורים השבטיים המנוהלים פדרליתח'ייבר פח'טונח'ווהשטח הבירה (פקיסטן)פנג'אבאזאד קשמירגילגיט-בלטיסטןקשמיראפגניסטןאיראןטורקמניסטןהודוהרפובליקה העממית של סיןטג'יקיסטן
(למפת פנג'אב (פקיסטן) רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פֻּנְגָ'אבאורדו ובפנג'אבי: پنجاب; מילולית: "חמש הימות") הוא מחוז במרכז פקיסטן. על פי מפקד האוכלוסין האחרון משנת 2023 אוכלוסייתו מנתה כ-127.689 מיליון בני אדם, מה שהופך אותו למחוז המאוכלס ביותר בפקיסטן וליחידה המנהלית התת-מדינית החמישית הכי מאוכלסת בעולם. ביחד עם מדינת פנג'אב בהודו, שתי המדינות חולקות ביניהן את חבל פנג'אב ואת מרכזי הדת הסיקית. המחוז הוא המרכז התעשייתי והמדיני של פקיסטן ומירב אוכלוסייתו ממוקמת על נהר האינדוס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר הארכאולוגי הָארָאפָּה מלמד כי עוד בימיה של תרבות עמק האינדוס, במאה ה-26 לפנה"ס, הייתה תרבות מפותחת בעברו של המחוז העכשווי. פנג'אב מייצגת את היצירה האפית של המהאבהארטה לדת ההינדואיזם ונוסף על כך יישובה של תכסילא, האוניברסיטה הראשונה בהיסטוריה, גם הוא בגבולות המחוז. בשנת 326 לפנה"ס, אלכסנדר הגדול הביס את המלך ההינדי פורוס במסגרת קרב הידספס. האסלאם הגיע לפנג'אב במסגרת כיבושי הח'ליפות האומיית במאה ה-8 לספירה. מאותה תקופה ואילך שימשה פנג'אב כדרך המעבר של ממלכות פרסיות, אפגניות וטורקיות לתוך תת-היבשת ההודית. אחמד שאה דוראני השליט סדר ממשל אפגני של האימפריה הדוראנית על פנג'אב, אך תוך זמן קצר איבדה האימפריה את שליטתה בחבל הארץ לידי האימפריה הסיקית שבהמשך נפלה לידי הראג' הבריטי. עם חלוקת הודו חבל הארץ חולק ועברו המערבי בעל הרוב המוסלמי סופח למדינת פקיסטן.

פנג'אב הוא המחוז המתועש ביותר של פקיסטן. התעשייה והישגיה ממלאים 24% מכלל התוצר המקומי גולמי של המחוז. פנג'אב ידועה בעושר יחסי והיותה המחוז העשיר ביותר במדינה. פנג'אב עצמה מחולקת מבחינת עושר, בעוד צפון המחוז הוא מהאזורים העשירים ביותר במדינה, הדרום הוא אחד מהעניים ביותר במדינה. פנג'אב היא מהאזורים המעוירים ביותר בכל דרום אסיה כאשר 40% מהאוכלוסייה מתגוררים בערים ומדד הפיתוח האנושי גם הוא די גבוה ביחס לשאר המדינה.

מבחינה דתית, מדי שנה ההשפעה הסופית החזקה על המחוז מביאה אלפי מאמינים כתיירים. אבי הדת הסיקית, גורו נאנאק נולד בכפר קטן בפנג'אב. מקדשי קטאי ראג' ההינדיים גם הם נמצאים במחוז אשר סך הכול ממוקמים בו מספר אתרי מורשת עולמית שהוכרזו בידי אונסק"ו כגון גני שאלימאר, מצודת לאהור, האתרים הארכאולוגיים בתכסילא ומבצר רוהתאס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פנג'אב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא פקיסטן ובנושא גאוגרפיה של אסיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.