פלסטף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פַלְסְטַף
Falstaff
ציור של פלסטף, מאת אדוארד פון גרוצנר
ציור של פלסטף, מאת אדוארד פון גרוצנר
ציור של פלסטף, מאת אדוארד פון גרוצנר
מלחין ג'וזפה ורדי
ליברטיסט אריגו בויטו
סוגה לירית-קומית
מספר מערכות 3
זמן התרחשות העלילה מלוכת הנרי הרביעי, 13991413
שפה איטלקית
שנה 1893
מקום התרחשות העלילה ווינדזור, אנגליה
תפקידים
  • סר ג'ון פלסטף (בריטון) - אביר שמן
  • פורד (בריטון) - אדם אמיד
  • אליצֶ'ה פורד (סופרן) - אשתו של פורד
  • נֵנֶטַה (סופרן) - ביתם של הפורדים
  • מֶג פֶּייג' (מצו סופרן)
  • גב' קְוִויקְלִי (קונטרה אלט)
  • פֶנטוֹן (טנור) - אחד ממחזריה של ננטה
  • דוקטור קאיוּס (טנור)
  • ברדולפו (טנור) - מתומכי פלסטף
  • פיסטולה (בס) - מתומכי פלסטף
  • בעלי אכסניה, משרת אישי של פלסטף (שותקים)

פַלְסְטַף (Falstaff), היא אופרה בשלוש מערכות מאת המלחין ג'וזפה ורדי ללברית של אריגו בויטו על פי המחזות נשות וינדזור העליזות, הנרי הרביעי, חלק ראשון והנרי הרביעי, חלק שני מאת שייקספיר. אחרי מקבת' ואותלו, זוהי האופרה השלישית אותה חיבר ורדי למחזה של שייקספיר. זוהי האופרה האחרונה שחיבר ורדי שנכתבה בהיותו בשנות השמונים לחייו. אופרה זו היא הקומדיה השנייה והאחרונה מבין 28 האופרות שחיבר.

הופעת הבכורה התקיימה ב-9 בפברואר 1893 בתיאטרון לה סקאלה במילאנו.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה - פונדק גארטר, וינדזור

סר ג'ון פלסטף, מוקף בבני לווייתו ברדולפו ופיסטולה. דוקטור קאיוס נכנס ומאשים אותם בשוד, אך פלסטף, המודאג כיצד ישלם את חובו לבעל הפונדק, מסלקו מעל פניו. פלסטף מוסר לברדולפו ופיסטולה שני מכתבים זהים הממוענים לגב' פורד ולגב' פייג', בהם הוא מביע את אהבתו ולכל אחת מהן בנפרד, כאשר הוא אינו חומד אלא את ממון בעליהן. פיסטולה וברדולפו מסרבים להעביר את המכתבים לתעודתם בטענה כי מעשה זה נוגד את ה"כבוד". פלסטף מזלזל בהם ואומר כי "כבוד" אינו נחשב בעיניו (L'onore! Ladri! Voi state ligi all’honor vostro, voi, כבוד! נבלים שכמותכם! הכבוד כובל אתכם..) ומגרש אותם מעל פניו.

תמונה שנייה - בגינת פורד

אליצ'ה ומֶג מקבלות את מכתביו של פלסטף ומשוות אותם. בעצה אחת עם גב' קוויקלי הן מחליטות לנקום בו. באותו הזמן מגיע פורד שהוזהר מפני כוונותיו של פלסטף על ידי ברדולפו ופיסטולה, ומצטרף לנשים בתאוות הנקם. פנטון וננטה מוצאים עצמם לבד, ומתוודים על אהבתם זה לזה. הנשים חוזרות לבית ומטילות על גב' קוויקלי לארגן פגישה בין אליצ'ה לפלסטף. הגברים מגיעים וברדולפו ופיסטולה משתכנעים להציג את פורד לפני פלסטף בשם בדוי.

מערכה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה - פונדק גארטר

ברדולפו ופיסטולה חוזרים בשליחות פורד, ומעמידים פנים כאילו הם רוצים לחזור לפלסטף, ומכריזים על בואה של גב' קוויקלי. קוויקלי מוסרת לפלסטף כי אליצ'ה מזמינה אותו לביתה בין שתיים לשלוש. מר פורד נכנס ומציג עצמו כמר פונטנה. הוא מבקש את פלסטף לסייע לו בפיתוי אישה בשם אליצ'ה פורד תמורת כסף. פלסטף מסכים, ומספר ל"פונטנה" כי הוא בדרך לפגישה עם המדוברת. פורד זועם (È sogno o realtà?, הזהו חלום או מציאות?).

תמונה שנייה - בית פורד

הנשים מתכננות את הנקמה (Gaie Comari di Windsor, נשות וינדזור העליזות), ומעמידות סל בחדר. גב' קוויקלי מכריזה על בואו של פלסטף, והנשים מלבד אליצ'ה מתפזרות. פלסטף פותח בדברי חיזור בספרו על ההיסטוריה המפוארת שלו (Quand'ero paggio del Duca di Norfolk, כשהייתי הדוכס מנורפוק). גב' קוויקלי קוטעת אותו עד מהרה ומודיעה על בואו של מר פורד. הנשים עוזרות לפלסטף להתחבא בתוך הסל. פורד וחבריו באים לתפוס את פלסטף על חם, ושומעים קול נשיקה מאחורי מסך הנמצא בחדר. פורד הזועם מסיט את המסך ומגלה לתדהמתו את פנטון וננטה מתנשקים. מאחר שהבטיח את ננטה לד"ר קאיוס, משלח פורד את פנטון בכעס, וממשיך לחפש אחר פלסטף. הנשים מורות למשרתים להשליך את תוכן הסל מן החלון, וכך מושלך פלסטף אל תוך התעלה לקול המון מלגלג.

מערכה שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה ראשונה - בחזית הפונדק

פלסטף המדוכדך מכישלונו מטביע את יגונו בבקבוק יין. גב' קוויקלי מופיעה, ומוסרת לו מסר מאליצ'ה, המאשים את המשרתים בביזיון שחווה, ומבקש אותו להפגש עימה שוב. הפעם נקבע מקום המפגש הרחק מן הבית - ביער וינדזור ליד האלון של הרן הצייד - הצייד השחור. פלסטף מתבקש להגיע מחופש לצייד ולפגוש את גב' פורד בחצות הליל. פלסטף נכנס לפונדק, ואליצ'ה, ננטה ומג, מתכננות את המפגש - ננטה תתחפש למלכת הפיות וקוויקלי לנזירה. הגברים אף הם מתכננים - מר פורד וד"ר קאיוס מסכמים כי בערב יוכרזו אירוסיה של ננטה לד"ר קאיוס שיהיה מחופש לנזיר. אולם גב' קוויקלי שומעת את תוכניתם.

תמונה שנייה - מתחת לאלון של הרן הצייד, מעט לפני חצות

פנטון מגיע ושר על אהבתו לננטה (Dal labbro il canto estasiato vola), שמופיעה אף היא ועונה לו בשירה. אליצ'ה ופלסטף מגיעים, ופלסטף לתנות אהבים עם אליצ'ה, אלא שאז יוצאת "מלכת הפיות" עם פמלייתה והם מתחילים להוכיח ולהתעלל בפסלטף. פלסטף מתחנן לרחמים, ומבטיח להיטיב את דרכיו, אך לפתע מזהה את אפו האדום של ברדולפו. המסכות מוסרות, ופלסטף מקבל את המהתלה ברוח טובה. פורד מודיע על הפתעה ומציג זוג העומד להנשא: השניים מחופשים לנזיר ופיה. אליצ'ה אף היא מציגה זוג - גם הוא מחופש. ד"ר קאיוס נדהם לגלות כי בת זוגו היא איננה אחרת מאשר ברדולפו, שלבש אותה תחפושת כננטה. פורד מחליט לתת את הסכמתו לנישואי הזוג שהציגה אליצ'ה - פנטון וננטה. פלסטף מוביל את כולם בפוגה: Tutto nel mondo è burla... Tutti gabbati!, כל העולם מהתלה! אלו הן המילים האחרונות באופרה האחרונה של ורדי.

פלסטף בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלסטף הוצגה לראשונה באופרה הישראלית ב-5 באוקטובר 1998. בשנת 2007 ביקר אנסמבל של תיאטרון מריאינסקי עם המנצח ואלרי גרגייב מרוסיה וביצע סיבוב הופעות של האופרה, במסגרת בית האופרה הישראלית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלסטף בוויקישיתוף