פלמינגו מצוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפלמינגו מצוי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: פלמינגואים
משפחה: פלמינגואיים
סוג: פלמינגו
מין: פלמינגו מצוי
שם מדעי
Phoenicopterus roseus
פאלאס, 1811
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלמינגו מצוי או שקיטן מצוי[2] (שם מדעי: Phoenicopterus roseus) הוא מין של פלמינגו החי ביבשות אפריקה, אסיה ואירופה. זהו המין הגדול ביותר מכל מיני הפלמינגו.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו של הפרט הבוגר 1.1-1.5 מטר בערך, משקלו לרוב הוא כ-2-4 ק"ג, ומוטת כנפיו כ-1.6 מטר; גובהו הממוצע של הפלמינגו המצוי הוא כ- 1.10-1.50 ס"מ והזכרים הגדולים ביותר תועדו אף בגובה של 1.87 ס"מ. בשל העובדה שפלמינגו זה גבוה יותר מהפלמינגו הזוטר אשר אוכל יחד אתו, הפלמינגו המצוי אוכל לרוב את הסרטנים שבמים העמוקים יותר, והפלמינגו הזוטר, הנמוך יותר, את הסרטנים שבמים הרדודים.[3] צווארו וראשו לבנים וורדרדים, מקורו מעוקל וורוד עם קצה שחור מוגבל. רוב כנפיו ורודות אך נוצות התעופה הראשוניות והמשניות אדומות. רגליו אדמדמות. מקור צבעו הוא באצות שמהן הוא ניזון, ובלעדיהן נוצותיו ילבינו.

תפוצה ואזורי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו הפלמינגו בעל תחום התפוצה הגדול ביותר, כמיליון קמ"ר. התפוצה מתמשכת בין השאר על המדינות באסיה דוגמת ישראל, הודו, טורקיה ופקיסטן; המדינות באפריקה דוגמת קניה, הרפובליקה של דרום אפריקה, דרום נמיביה, מוזמביק, מלאווי, טנזניה, אתיופיה, סומליה, מזרח סודאן ומזרח מצרים; והמדינות באירופה, דוגמת ספרד, סרדיניה, אלבניה, יוון, קפריסין, פורטוגל ואזור הקאמארג שבצרפת. מספר פלמינגואים מצויים נצפו גם באיי קוקוס.

בישראל הפלמינגו חולף בנדידה בעיקר לאורך החוף. ניתן למצוא אותו בחורף בשני אתרים עיקריים - בבריכות המלח באילת (מאות פרטים) ובבריכות המלח בעתלית. באילת חלקם נשארים במשך כל השנה, אך מספר הפרטים עולה בחורף. בתחילת שנות האלפיים נצפו מספר התחלות קינון בבריכות המלח באילת, אך הם ננטשו בשלבים מוקדמים. מקורם של הפלמינגו שמגיעים לישראל הוא כנראה מאיראן ומתורכיה. בעבר היתה מושבת קינון גדולה גם בסבחאת הבארדוויל בצפון סיני בשנות השבעים. [4]

אקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפלמינגו המצוי שוכן לרוב בשטחי בוץ ולגונות חוף רדודות עם מי מלח. הוא מוצץ מים דרך מקורו המשמש כמסננת ומסנן שרימפס קטנים, זרעים, אצות כחולות-ירקות, אורגניזמים מיקרוסקופיים ורכיכות. הפלמינגו הגדול ניזון עם ראשו כלפי מטה, ולסתו העליונה ניתנת לתנועה.

ככל בנות סוגה, נקבת הפלמינגו המצוי מטילה ביצה לבנה גירית אחת על תלולית בוץ.

תוחלת חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוחלת חייו האופיינית בטבע היא 30 - 40 שנה, ובשבי, על פי גן החיות של בזל, למעלה מ-60 ואפילו עד 80 שנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלמינגו מצוי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פלמינגו מצוי באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ נקרא גם "פלמינגו גדול"
  3. ^ על פי הספר "חיי הציפורים" (מודן, 2003) מאת דייוויד אטנבורו.
  4. ^ אסף מירוז, פלמינגו גדול, באתר הצפרות הישראלי