פלורי (חברה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פלוריסטם)
פלורי אינק.
מטה חברת pluri במת"מ חיפה
מטה חברת pluri במת"מ חיפה
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית, נאסד"ק: PLUR הבורסה לניירות ערך בתל אביב: PLUR
בורסה הבורסה לניירות ערך בתל אביב
סימול פלתר
מייסדים ד"ר שי מרצקי
תקופת הפעילות 2001–הווה (כ־23 שנים)
מיקום המטה חיפה עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי חיפה
ענפי תעשייה ביוטכנולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים תרופות מקור המבוססות על תאי שליה
שווי שוק 100 מיליון ש"ח (18 באפריל 2024)
הכנסות 234 אלף דולר (2022)[1]
רווח תפעולי הפסד של 41.5 מיליון דולר (2022)[1]
רווח הפסד של 41.3 מיליון דולר (2022)[1]
הון עצמי 32.1 מיליון דולר (2022)[1]
סך המאזן 68.0 מיליון דולר (2022)[1]
נשיא יקי ינאי
יו"ר זמי אברמן
מנכ"ל יקי ינאי
עובדים 160
 
pluri-biotech.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלורי אינק.אנגלית: Pluri Inc.), שעד יולי 2022 נקראה פלוריסטם תרפיוטיק בע"מ ובקיצור פלוריסטם, היא חברת הנדסה ביו-רפואית העוסקת בריפוי תאי, מפתחת ומייצרת תרופות מקור המבוססות על תאים המופקים מהשליה האנושית לאחר הלידה. מרכז החברה נמצא בפארק מת"ם בחיפה.

פלוריסטם הוקמה בשנת 2001 על ידי ד"ר שי מרצקי מהטכניון, הבעלים של פטנט מוגן אשר פותח בשיתוף עם מכון ויצמן למדע ומאפשר לייצר תאים משליה בסביבה תלת־ממדית. החברה החלה להיסחר בבורסת נאסד"ק בשנת 2003 ולאחר מכן הונפקה גם בבורסה לניירות ערך בתל אביב ובבורסת פרנקפורט. באוגוסט 2011 קיבלה החברה מעמד תרופה יתומה מה-FDA לתאי ה-PLX ‏ (PLacental eXpended cells) לטיפול במחלת בירגר.[2] בתחילת שנת 2013 עברה החברה למפעלה החדש, אשר יאפשר טיפול ב-150,000 חולים בשנה לעומת 700 עד אז.

פלוריסטם נמצאת בשלב מתקדם של פיתוח תרופה להיצרות עורקים (PLX-PAD) אשר מכירותיה הצפויות מוערכות על ידי אנליסט מבית ההשקעות "אופנהיימר" בהיקף של עד 1.3 מיליארד דולר.[3] וכן תרופה לתסמונת קרינה חריפה (PLX-R18). במרץ 2014 קיבלה החברה את אישור ה-FDA האמריקני למפעל לייצור תאי גזע שישמש לניסויים קליניים.

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעזרת הטכנולוגיה מוגנת הפטנטים של פלוריסטם, החברה פיתחה סביבה תלת־ממדית לגידול תאים פעילים שמוצו מן השליה האנושית (תאי PLX). התאים שמבודדים מן השליה (שנחשבת לפסולת רפואית) גדלים בתוך Bioreactor שפיתחה החברה (מתקן המדמה תנאים ביולוגיים מתאימים לגידול רקמה או אורגניזם). הטיפול התאי מבוסס על הזרקת התאים הללו ללא צורך בהתאמה גנטית, כדי לרפא מחלות שונות. התאים הפעילים מפרישים מכלול של חלבונים בהתאם לאותות המתקבלים כתגובה למגוון מחלות. החלבונים מאתחלים תהליך ריפוי עצמי ורגנרציה של רקמות פגועות ומשפרים את מצבו של החולה תוך פעילות חיובית של המערכת החיסונית ויצירת כלי דם.

בניסויים פרה-קליניים שבחנו טיפול בפגיעות שרירים באמצעות תאי הגזע מהשליה, נראה כי ייתכן שסוגים שונים של התאים הפעילים מהשליה שפיתחה פלוריסטם יכולים לשמש לריפוי מגוון סוגים של פגיעות שרירים, כמו פגיעות תאונתיות (במהלך פעילות ספורטיבית, למשל), או פגיעות מכוונות הנגרמות, לדוגמה, כתוצאה מניתוחים שונים. בניסויים פרה-קליניים נוספים נראה השפעת חיובית בשימוש בתאי השלייה לטיפול במחלות המעיים הדלקתיות הקשות, טרשת נפוצה ובנזקי שבץ מוחי. במחקר פרה-קליני מקיף שנערך בשיתוף עם מעבדתו של פרופ' רפאל גורודצקי מביה"ח הדסה בירושלים פותח טיפול תאי חדש המבוסס על תאים נבחרים מתוך השליה (PLX-R18[4]) שבהזרקה פשוטה ללא סיבוכים לתוך השריר מאפשרים טיפול מציל חיים יעיל ביותר ב תסמונת קרינה חריפה, מחקר שנמשך בשיתוף פעולה עם מרכזי מחקר אחרים בגרמניה וארצות הברית.

החברה נמצאת בשלבים קליניים מתקדמים בניסויים בטרשת עורקים חמורה בגפיים תחתונות, שבר בצוואר הירך ותסמונת קרינה חריפה מסכנת חיים ועידוד רגנרציה של מח עצם פגוע.

במאי 2020 הודיעה כי שימוש בטכנולוגיות החברה עשוי להוות טיפול בנגיף הקורונה.

בינואר 2022 פלוריסטם ותנובה הודיעו על הקמת חברה משותפת לייצור בשר מתורבת[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]