פלורידה קיז

פלורידה קיז
Florida Keys
נתונים גאוגרפיים
מיקום מצר פלורידה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 24°40′01″N 81°32′39″W / 24.666944444444°N 81.544166666667°W / 24.666944444444; -81.544166666667
שטח 356 קילומטר רבוע
נתונים מדיניים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
אוכלוסייה 73,090 (2010)
אזור זמן אזור זמן מזרחי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עצי דקל באיילמורדה
תמונת לוויין של האיים

הפלורידה קיז, איי הקיז של פלורידהאנגלית: Florida Keys) או בקיצור הקיז (The Keys) הם קבוצת איים הכוללת כ-1,700 איים מסוג המכונה קי, והנמצאת בקצה הדרום-מזרחי של ארצות הברית, דרומית לחצי האי פלורידה. מרבית האיים מהווים חלק ממחוז מונרו שבמדינת פלורידה וכ-5% מהם נמצאים במחוז מיאמי-דייד. הצפון-מזרחי מבין האיים נמצא כ-20 ק"מ דרומית למיאמי, והדרום-מערביים מביניהם הם איי דריי טורטוגס, כ-140 ק"מ מקובה. האיים מצויים לאורך מצרי פלורידה ומפרידים למעשה בין האוקיינוס האטלנטי במזרח לבין מפרץ מקסיקו במערב (האיים מהווים את הגבול המזרחי של מפרץ פלורידה).

אקלים האיים נע בין אקלים טרופי לסוב טרופי. שטחם הכולל של האיים הוא 355.6 קמ"ר ומתגוררים בהם כ-79,535 תושבים (לפי מפקד שנערך בשנת 2000). צפיפות האוכלוסייה הממוצעת היא 223.66 נפשות לקמ"ר, מרביתם מתגוררים בערים ובעיקר בעיר קי וסט, שבה מתגוררים כ-32% מאוכלוסיית הקיז.

העיר קי וסט היא בירת מחוז מונרו, הכולל גם חלק מחצי האי פלורידה (באזור הפארק הלאומי אוורגליידס).

היווצרות האיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיז ממוקמים בקצה הדרומי של חצי האי פלורידה

איי הקיז, הם איים מסוג קי - איים שנוצרו מהצטברות חול, לשלשת ציפורים, עלים ורקב עצים (בעיקר עצי מנגרוב) על שוניות אלמוגים.

צורת האיים הנוכחית נוצרה בעקבות שינויים במפלס פני הים. לפני כ-130,000 שנים עלה מפלס מי הים ב-7.5 מטרים מעל גובה פני הים הנוכחיים. באותה עת מרבית שטחי דרום פלורידה היו מכוסים מי ים. לאורך הקצה הדרום-מזרחי של מדף היבשת נוצרו שוניות אלמוגים, אשר יצרו עם השנים גבעות תת-מימיות של אבן גיר עם גדילת השוניות. לפני כ-100,000 שנים ירדו פני הים בשל עידן הקרח והיווצרות קרחונים, וגובה פני הים ירד אל מתחת לפני השטח של שונית האלמוגים. ירידה נוספת של כ-100 מטרים אירעה לפני כ-15,000 שנים, ופני שטח השוניות עברו שחיקה של רוחות ומשקעים - דבר שהביא ליצירת איים שטוחים על בסיס אבן גיר. כיום איים חדשים נוצרים על פני שוניות אלמוגים הסמוכות לפני הים. עצי מנגרוב המסוגלים לגדול במי מלח גדלים על השוניות, רקב העלים, לשלשת ציפורים והצטברות חול בין שורשי העצים מגביהה את פני האי, והצטברות חול נוספת ליד חופיו מביאה להרחבתו.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כביש US 1 (המכונה "הכביש המהיר שמעל הים") עובר לאורך האיים ומקשר את אזור העיר מיאמי עם קי וסט.

הקיז העליונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באזור הצפוני של איי הקיז (איים המצויים בתחום מחוז מיאמי-דייד) נמצא הפארק הלאומי ביסקיין.

באזור נמצאים הקיז המדומים (העשויים אבן גיר):

בתחום מחוז מונרו מצויים:

הקיז האמצעיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיז התחתונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איים מרוחקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מאיי הקיז נמצאים מחוץ לשרשרת האיים המקושרת באמצעות דרך US 1, ואליהם ניתן להגיע באמצעות סירה:

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרשרת איי קי וסט מקושרת באמצעות כביש US 1 שמכונה בקטע זה "הכביש המהיר שמעל לים" - כביש שאורכו 204 ק"מ. הכביש נבנה במקביל למסילת הרכבת שמעל הים שנהרסה בהוריקן יום העבודה של שנת 1935, ובחלק מהמקרים, על גשרי מסילת הרכבת.

מרבית הדרך היא כביש דו סטרי חד מסלולי (מסלול אחד לכל כיוון). בשל כמות התיירים הגדולה, והעדר הפרדה בכביש, ממוצע התאונות הקטלניות בכביש זה הוא הגבוה בפלורידה.


היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתיישבות הספרדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני גילוי יבשת אמריקה על ידי כריסטופר קולומבוס התגוררו בקיז אנשי השבטים האינדיאניים קלוסה וטקווסטה. האירופאי הראשון שהגיע אל פלורידה היה חואן פונסה דה לאון הספרדי. פונסה דה לאון מיפה את האיים ונתן להם שמות. המילה "קי" (באנגלית: Key) היא שיבוש של המילה הספרדית: "קאיו" (Cayo), שמשמעה אי קטן. בעקבות הגילוי הספרדי הוקם באי קי וסט כפר דייגים קטן, שלימים התפתח והפך לאחת הערים הגדולות והעשירות בפלורידה - העיר התפרנסה בעיקר בהנצלת ספינות, וממסחר עם קובה, איי בהאמס וניו אורלינז.

מסילת הרכבת שמעל לים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד ראשית המאה ה-20 דרכי התחבורה היחידות באיים היו באמצעות ספינות ומעבורות. בראשית המאה ה-20 הקים הנרי פלאגלר את הרכבת שמעל ים - שקישרה את הקיז עם מערכת הרכבות של פלורידה, והביא לפיתוח רב של האיים.

הוריקן יום העבודה של 1935[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבוקר יום העבודה (ב-2 בספטמבר 1935) פגעה באיים (בקרבת איילאמורדה) אחת מסופות ההוריקן הקשות ביותר. סופה זו, שהביאה עימה רוחות במהירות של 320 קמ"ש וגלים בגובה של 6 מטרים גרמה למותם של יותר מ-400 מתושבי האיים והרסה את מרבית המבנים על האיים. הוריקן זה (שהיה בדרגה 5 בסולם ספיר סימפסון) היה החמור ביותר עד אותה עת (מאז שהחלו המדידות בשנת 1850) והשלישי בחומרתו מאז שהחלו המדידות ועד ימינו (חזקות ממנו היו הסופות הוריקן קאמיל בשנת 1969 והוריקן אנדרו בשנת 1992).

ההוריקן הרס את מסילת הרכבת וכן את הכביש המקשר בין האיים אשר נבנה באותה שנה. הכביש הוקם על ידי משוחררי מלחמת העולם הראשונה במיזם מדינתי להעסקתם. החיילים לא פונו בזמן ולמעלה מ-200 מהם מתו בסופה.

בעקבות הריסת מסילת הרכבת, ולאור אובדן חיי האדם בהקמת הכביש, הוחלט להקים את שארית הכביש על שרידי גשרי הרכבת, והרכבת לא שוקמה.

גשר שבעת המילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גשר שבעת המילים הוא המשכו של הכביש US 1

גשר שבעת המילים היה אחד הגשרים הארוכים ביותר על פני כדור הארץ בעת שנבנה. הגשר מקשר את נייטס קי (והעיר מרתון) שבקיז המרכזיים, עם ליטל דק קי בקיז הדרומיים. אורכו של הגשר שבעה מילים (10.887 קילומטרים). במקור היה גשר זה חלק מגשר הרכבת, אולם לאחר הוריקן 1935, ועל מנת להשלים את הכביש נעשה שימוש בשרידי הגשר והגשר המשוקם הפך לכביש המהווה חלק מ-US 1.

המהפכה בקובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המהפכה בקובה חצה גל של מהגרים, שנמלטו משלטונו של פידל קסטרו, את המצר הצר שבין קובה לקיז, תוך שימוש בקשרי המסחר הענפים שהיו קיימים באותה עת בין האיים וקובה. סוחרים הפכו למבריחי גבול שהעבירו פליטים - חלק גדול מהם נותרו בדרום פלורידה ובאיי הקיז.

רפובליקת קונק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רפובליקת קונק

בשנת 1982, משמר הגבול של ארצות הברית הקים מחסומים על US 1, המקשר את האי קי וסט לפלורידה במטרה לחפש סמים ומהגרים בלתי חוקיים. מועצת העיר קי וסט הגישה לבית המשפט בקשה לצו מניעה נגד משמר הגבול בטענה שהדבר פוגע בכלכלת האי, בתיירות ובחופש התנועה, אולם בתי המשפט סירבו לתת את הצו. לאחר שהממשל הפדרלי התעלם מפניות מועצת העיר, ב-23 באפריל 1982, ראש העיר של קי וסט דניס וורדלו הכריז על עצמאותו של האי מארצות הברית, ועל מלחמה עם ארצות הברית. על אף שרפובליקת קונק הייתה עצמאית זמן קצר בלבד, רבים מתושבי העיר רואים עצמם אזרחי המדינה, ויום העצמאות שלה נחגג בעיר כל שנה ב-23 באפריל.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקיז נמצאים באזור אקלים טרופי בדומה ליתר איי הים הקריבי. באיים שתי עונות עיקריות: העונה החמה והלחה בחודשים יוני עד אוקטובר, והעונה הקרה והיבשה - בחודשים נובמבר עד מאי.

סופות טרופיות והוריקנים נפוצים באיים, ומתרחשים כמעט מדי שנה. רשויות הקיז נוהגות להורות לאוכלוסייה להתפנות לתוך פלורידה במהלך הסופות בשל גובהם הנמוך של האיים וסכנת ההצפה שלהם, ואף שתושבי האיים נוטים להתעלם מהוראות אלה ולהישאר בבתיהם, למזג האוויר השפעה רבה על גידול אוכלוסיית האיים - בשל הכביש הצר היחיד המוביל מהאיים לתוך פלורידה, מוערך משך פינוי האוכלוסייה בין 12 ל-24 שעות. בשל מספר התושבים הנדרש לצאת במשך זמן זה, מוגבלת ההגירה לקיז, ובהתאם מוטלות הגבלות על בניית בתי מגורים חדשים באיים.

החמורה בסופות שפגעו בקיז הייתה הוריקן יום העבודה של שנת 1935. בשנים 20042005, בשל מספר הסופות הרב, הורו הרשויות על פינוי התושבים מספר רב של פעמים. באוגוסט 2004 חלף הוריקן צ'ארלי כ-100 ק"מ מערבית לקי וסט אולם לא פגע באי. הוריקן קתרינה אשר הרס את אזורי החוף של לואיזיאנה ומיסיסיפי עקף את האיים בגורמו נזקים מועטים ביותר. הוריקן ריטה באותה שנה גרם לנזקי הצפה בכל האיים, והוריקן וילמה באוקטובר 2005 הציף את מרבית הקיז, לרבות העיר קי וסט במים בגובה 2 מטרים.

צמחייה ובעלי חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל האקלים הטרופי, והעדר קרה, גדלים בקיז צמחים שאינם מצויים ביתר שטחי ארצות הברית. צמחים רבים האופייניים לקיז הובאו אליהם על ידי מתיישבים, ואינם צמחים מקומיים: דקלי קוקוס, היביסקוס, בוגנוויליות, פאפיה ואף הקי ליים המסמל את האיים הובא אליהם ממקסיקו (לשם הגיע ממלזיה).

באיי הקיז חי אייל הקיז הייחודי לאיים, וכן הקרוקודיל האופייני לאיים.

תרבות, כלכלה ותיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייג בקיז

תושבי האיים ידועים בשאננותם וברוגעם, תוך התעלמות ממזג האוויר (ומאזהרות ההוריקנים). אופי זה מקורו בהיות התיירות הנופש והשיט הימיים והדיג כמרכיבים המרכזיים בכלכלת האיים, והוביל להכרזת העצמאות של האיים במסגרת רפובליקת קונק.

העיר קי וסט ידועה בסבלנותה לקבוצות מיעוטים, ובאוכלוסייה ההומו-לסבית הגדולה שבה. בעיר ממוקמת לשכת המסחר ההומו-לסבית הראשונה של ארצות הברית.

בתחום הקולינריה, הקיז ידועים בפאי הליים המקומי המוכר בשם פאי קי-ליים, קרוי על שם האיים, ועל שמם גם נקרא הפרי ממנו מופק מאכל זה, הקי ליים. מאז שנת 2002 נחגג בקי וסט פסטיבל קי-ליים בסוף השבוע שלאחר חגיגות יום העצמאות האמריקאי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקשורות ועיתונות[עריכת קוד מקור | עריכה]