פלאש גורדון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אילוסטרציית הסרט פלאש גורדון משנת 1980

פלאש גורדוןאנגלית: Flash Gordon) הוא גיבור רצועת קומיקס מדע בדיונית שצוירה במקור בידי אלכס ריימונד (אנ') ופורסמה לראשונה במגזיני פאלפ ב-7 בינואר 1934. רצועת הקומיקס נוצרה בעיקר כדי להתחרות ברצועת הקומיקס של "באק רוג'רס" (אנ') שנכתבה באותה תקופה, אך בניגוד לה, הצליחה להאריך ימים.

רצועת הקומיקס של פלאש גורדון תורגמה למגוון מדיות, טלוויזיוניות, אנימציה וקולנועיות, כאשר האחרונה שודרה בין השנים 20072008 בערוץ Sci Fi (אנ') בארצות הברית.

ביבליוגרפיה ועלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון להיום, 231 רצועות קומיקס נכתבו לפלאש גורדון, בנוסף לשתי סדרות רצות יומיות – האחת רצה בין השנים 19401944 וכללה 11 סיפורים רחבי יריעה, והשנייה רצה בין השנים 19511993 וכללה 152 סיפורים.

רצועות הקומיקס עוקבות אחרי הרפתקאותיו של פלאש גורדון וחבריו דייל ארדן וד"ר הנס זרקוב. בעקבות נפילת מטאורים על כדור הארץ, ד"ר זרקוב מאמין שהם מהחלל החיצון ובונה חללית כדי לאתר את מקורם. בשגעונו, הוא חוטף את פלאש ודייל, והשלושה עורכים מסע לכיוון הכוכב מונגו, שם הם מגלים כי המטאורים תוכננו בידי מינג האכזר, השליט הרע של מונגו.

למשך שנים רבות, השלושה עורכים הרפתקאות בכוכב מונגו, מגיעים לממלכת היער של ארבוריה, הנשלטת בידי הנסיך בארין (Barin); ממלכת הקרח פריג'יה, הנשלטת בידי המלכה פרייה (Fria); ממלכת הג'ונגל טרופיקה, הנשלטת בידי המלכה דזיירה (Desira); הממלכה התת-ימית של אנשי הכריש, הנשלטת בידי המלך קאלה (Kala); והעיר המעופפת של אנשי הנץ, הנשלטת בידי הנסיך וולטאן (Vultan). בהרפתקאות מוקדמות מצטרף להרפתקאותיהם הנסיך ט'אן (Thun) מאנשי האריה.

לאחר שנים של חקר בכוכב מונגו - עם הפסקה בעת מלחמת העולם השנייה כדי להילחם בפולשי "החרב האדומה" על כדור הארץ - שלושת הגיבורים מגיעים לכוכבים אחרים וקובעים את כדור הארץ כבסיסם, ופלאש מצטרף למועצת חלל העולמות כטייס וכמגלה עולמות. בתקופה זו העלילה (שנות ה-60) מתרחשת כעשר שנים קדימה בעתיד, כאשר תוכנית החלל התפתחה לעולמות אחרים. הסיפור הארוך המגולל את "מלחמת סקורפי" לוקח את פלאש למערכות סולאריות אחרות בעזרת חלליות המהירות ממהירות האור.

פלאש וחבריו חוזרים לעיתים לכוכב מונגו, בתקופה שבה מינג הופל מכסאו והנסיך בארין, שנשא לאשה את בתו של מינג, הנסיכה אורה, השליט שלטון של שלום (למעט מספר מרידות בידי מינג או אחד מצאצאיו).

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תסכיתי רדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מ-22 באפריל 1935, רצועת הקומיקס עובדה לסדרת תסכיתי רדיו שבועיים בשם The Amazing Interplanetary Adventures of Flash Gordon. את פלאש גורדון גילם גייל גורדון, שחקן שעבד לצידה של לוסיל בול באותם ימים. הסדרה הסתיימה ב-26 באוקטובר 1935 עם חתונתם של פלאש גורדון ודייל ארדן.

סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות ה-30 יצאו שלוש רצועות סרטים על הרפתקאות פלאש גורדון, בכיכובו של באסטר קרייב, כאשר הראשון שבהם אוחד לכדי סרט באורך מלא. הסרטים היו "פלאש גורדון" (Flash Gordon), משנת 1936 שכלל 13 פרקים, "מסעו של פלאש גורדון למאדים" (אנ'), משנת 1938 שכלל 15 פרקים, ו"פלאש גורדון כובש את היקום" (אנ'), משנת 1940 שכלל 12 פרקים.

בשנת 1980 יצא הסרט "פלאש גורדון" (Flash Gordon film) בהפקתו של דינו דה-לורנטיס ובכיכובם של סאם ג'יי ג'ונס (אנ'), מקס פון סידוב, חיים טופול, טימותי דלטון, אורנלה מוטי ורובי קולטריין בתפקיד משני. הסרט נודע בעיקר בזכות תפאורות הענק ובהיותו קאמפי, אך גם בעיקר המוזיקה שלו, שנכתבה בידי להקת קווין. עלילת הסרט עוקבת אחר השנים הראשונות במסעו של פלאש גורדון לכוכב מונגו ומכיל גרסה קולנועית לרצועת הקומיקס "Flight of the Hawkmen".

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת לייב אקשן ראשונה של פלאש גורדון שודרה בין השנים 19541955 וכללה 39 פרקים. בסדרה זו, פלאש, דייל וזרקוב חברים בלשכת החקירות הגלקטית וצדים אחר פושעים ברחבי הגלקסיה.

בשנים 19791980, סטודיו האנימציה Filmation הפיק סדרת אנימציה בשם The New Adventures of Flash Gordon, שכללה שתי עונות. בעונתה הראשונה, הסדרה השתמשה בהרבה צילומים חוזרים ונשנים מסרט הטלוויזיה. בעונה השנייה, הסדרה שונתה בכך שתתאים יותר לקהל הצעיר וכל פרק כלל שתי עלילות משנה, כשלעיתים מופיע דרקון צעיר בשם גרמלין כאתנחתא קומית.

לסדרת האנימציה קדם סרט אנימציה באורך מלא, Flash Gordon: The Greatest Adventure of All, שלמעשה שודר רק ב-1982, ונחשב עד היום לעיבוד המצליח ביותר להרפתקאות פלאש גורדון.

בסדרת האנימציה של שנת 1986, Defenders of the Earth, פלאש חבר לשני גיבורי רצועות קומיקס אחרים ("הפנטום", ו"מאנדרייק הקוסם"). הסדרה כללה 65 פרקים והציגה מספר שינויים כמו בנם של פלאש ודייל, ריק גורדון, שנמצא בשנות העשרה לחייו.

בשנת 1996 חברת Hearst Entertainment הפיקה סדרת אנימציה של פלאש גורדון, שבה פלאש ודייל בשנות העשרה לחייהם ומרחפים על סקייטבורד-רחפת (כמו זה שנראה בסרט בחזרה לעתיד 2).

ב-10 באוגוסט 2007 עלתה לשידור בערוץ Sci Fi (אנ') סדרת הטלוויזיה פלאש גורדון. כל הדמויות מרצועת הקומיקס המקורית הופיעו בה, ואת הדיבור פלאש גורדון גילם השחקן הקנדי אריק ג'ונסון. את הסדרה הפיקו רוברט הלמי האב ורוברט הלמי הבן. נתוני הרייטינג של העונה הראשונה היו נמוכים ולכן הסדרה לא חודשה לעונה שנייה[1].

קומיקס ונובלות ספרותיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 1941 ועד 1980 פורסמו מבחר ספרי קומיקס בידי הוצאות שונות, המעבדים את עלילות פלאש גורדון ודייל ארדן בכוכב מונגו. גם חברת DC קומיקס וגם חברת מארוול קומיקס פרסמו עיבודים מודרניים משלהם, בשנת 1988 ו-1995 (בהתאמה) לרצועת הקומיקס.

הנובלה הספרותית הראשונה יצאה לאור ב-1936 בשם Flash Gordon in the Caverns of Mongo.

בשנת 1973 פורסמו שש נובלות נוספות: The Lion Men of Mongo, The Plague of Sound, The Space Circus, The Time Trap of Ming XIII, The Witch Queen of Mongo, ו- The War of the Cybernauts.

בשנת 1980 יצאה סדרה שכללה את הספרים Massacre in the 22nd Century, War of the Citadels, Crisis on Citadel II, Forces from the Federation, Citadels under Attack, Citadels on Earth. מלבד שמו של הגיבור, הסדרה לא דמתה לשום עיבוד קודם שנעשה.

בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעברית הופיעו למעלה משלושים סיפורים שונים על הרפתקאותיו של פלאש גורדון בין שנות החמישים לשנות השמונים בשמונה כתבי עת:"נימרוד" ו"עולם הפלא" בשנות החמישים, "דבר לילדים" ו"בוקי" בשנות השישים והשבעים, "ידיעות אחרונות לילדים" משהו "'חדשות" ו"כולנו", בשנות השמונים.

בשנת 1979 זכתה עפרה חזה במקום ראשון בתחרות השירוויזיון עם השיר "פלאש גורדון" שנכתב בהשראת הדמות של פלאש גורדון. השיר מופיע בתקליטה "על אהבות שלנו".

מגזין "יקום תרבות" פרסם מחדש כמה מסיפורים אלו ברשת לרגל מלאת שמונים שנה לפלאש גורדון בינואר 2014.

דמויות בהשראת פלאש גורדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלאש גורדון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tv Series Finale, Sci-fi quietly cancells adventure series(הקישור אינו פעיל, 4.9.2021), April 3rd, 2008