פיתול צוואר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיתול צוואר
תחום ראומטולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 794191 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D014103
סיווגים
ICD-10 M43.6 עריכת הנתון בוויקינתונים
ICD-11 FA71 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ילד עם פיתול צווארי (אילוסטרציה)
השרירים המעורבים בפיתול הצווארי

פיתול צוואר (מוכר גם בשם הלועזי טורטיקוליס - Torticollis, הֶלחם של המילים הלטיניות tortus - פיתול, ו-collum - צוואר) הוא מנח אסימטרי של הצוואר. הפיתול יכול להתבטא בגוף כהטייה צידית של הצוואר והראש, כסיבוב הצוואר והראש, או כשילוב של השניים.

שכיחות התופעה המדווחת במחקרים נעה בין 2% מהלידות לבין 0.3% מהלידות.[1]

אטיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות למעלה מ-30 סיבות שונות לפיתול צווארי. חלקן נובעות מסיבות נוירולוגיות, חלקן גנטיות או סביבתיות. בהקשר לכך, קיימים שני סוגים עיקריים של פיתול צווארי - מולד (למשל בעקבות מנח מסוים ברחם או לחץ על הגולגולת במהלך הלידה) ונרכש (למשל בעקבות חבלת ראש במהלך הינקות). בנוסף הוא יכול להיות קבוע או מופיע לסירוגין.

אבחון מדויק של סוג הפיתול הצווארי ומקורו תורם לבניית תוכנית טיפול מתאימה. חוסר התקדמות בטיפול לאורך זמן יכול להעיד על מקור שונה לבעיה מזו שאובחנה בתחילה. האבחון נערך על ידי אורתופד או נוירולוג ילדים.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיפול הנפוץ לתופעה הוא פיזיותרפיה של הצוואר. ההורים מונחים לבצע תרגילים בהם הם מניעים את צוואר התינוק וראשו בעדינות לכיוון הצד שאינו "מועדף", למשל באמצעות גלגול הראש והפנייתו בשכיבה על הגב או הבטן, עידוד הפנייה ספונטנית של הראש לצד זה באמצעות גירויים וצעצועים המוצבים שם, עידוד שינה על הגב כך שהראש מונח בכל פעם בצד אחר ולא רק לפי ההטייה, ועוד.

ממחקרים עולה כי ב-97% מהמקרים של טורטיקוליס מולד לא היה צורך בניתוח.[1] במחקרים נמצא כי מומלץ טיפול מוקדם ככל האפשר בתופעה: כאשר הטיפול ניתן עד גיל 3 חודשים, ניכר שיפור של 100% בפיתול הצווארי. לעומת זאת, טיפול שניתן בגיל 3-6 חודשים - ב-25% מהמקרים נדרש ניתוח; טיפול בגיל 6-18 חודשים - ב-70% מהמקרים נדרש ניתוח; וטיפול מעל גיל 18 חודשים - ב-100% מהמקרים נדרש ניתוח.

פיתול צוואר לא מטופל נוטה לגרום לאסימטריה תפקודית בגילאים מאוחרים יותר, ולעיתים מלווה בעיכוב התפתחותי וחולשת גב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיתול צוואר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]