פיקוד התובלה של חיל האוויר של ארצות הברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיקוד התובלה של חיל האוויר
פרטים
כינוי AMC
מדינה ארצות הברית
שיוך חיל האוויר של ארצות הברית
סוג תובלה ותדלוק אווירי
בסיס האם בסיס חיל האוויר סקוט, אילינוי
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1992–הווה (כ־32 שנים)
פיקוד
יחידת אם פיקוד התובלה של ארצות הברית
דרגת המפקד גנרל
מפקד נוכחי מייקל מיניהאן
עיטורים
Organizational Excellence Award (1994, 1996, 1998, 2000, 2002, 2004) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיקוד התובלה של חיל האוויראנגלית: Air Mobility Command ובקיצור AMC) הוא פיקוד מרכזי בחיל האוויר של ארצות הברית. הוא מהווה את הזרוע האווירית של פיקוד התובלה של ארצות הברית. משימתו לספק ניידות זמינה ומהירה בכל רחבי כדור הארץ, עבור הכוחות המזוינים של ארצות הברית. הפיקוד גם ממלא תפקיד חשוב במאמצי סיוע הומניטרי בארצות הברית וברחבי העולם. באחריותו לספק תובלה אווירית ותדלוק אווירי עבור כל הכוחות. הפיקוד הוקם ביוני 1992 על בסיס כוחות וציוד מפיקוד האוויר האסטרטגי ופיקוד התובלה הצבאית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורשי הפיקוד נעוצים בפיקוד המעבורות שהוקם ב-29 במאי 1941 במסגרת הגיס האווירי של צבא ארצות הברית ומשימתו הייתה העברת כלי טיס שנבנו בארצות הברית לבריטניה. לאחר כניסת ארצות הברית למלחמת העולם השנייה שונה שם הפיקוד לפיקוד התובלה האווירית, ומשימתו העברת ציוד מטען ונוסעים בעדיפות גבוהה, וכן כלי טיס. בשיאו הפעיל הפיקוד למעלה מ-3,000 מטוסי מטען והעביר מדי חודש כ-80,000 נוסעים ו-200,000 טון מטען. לאחר המלחמה נטל הפיקוד חלק מרכזי ברכבת האווירית לברלין. הפיקוד נטל חלק בהובלת כוחות וציוד במלחמת קוריאה ובמלחמת וייטנאם. ב-1966 הוקם פיקוד התובלה האווירית הצבאית (MAC) ומרבית תחומי ההובלה האסטרטגית והטקטית הועברו לאחריותו במהלך שנות השבעים. ב-1988 עבר הפיקוד לאחריות פיקוד התובלה של ארצות הברית. הפיקוד השתתף במבצעי סיוע הומניטריים ברחבי העולם וכן בפלישה האמריקאית לפנמה, הפלישה האמריקאית לגרנדה ובמלחמת המפרץ.

ב-1992 פורקו פיקוד התובלה האווירית הצבאית ופיקוד האוויר האסטרטגי וכוחות התובלה והתדלוק האווירים אורגנו מחדש בפיקוד התובלה של חיל האוויר. הפיקוד השתתף במלחמת עיראק ובמלחמת אפגניסטן.

ארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחידות הפיקוד העיקריות:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]