פילקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוגו פילקו בארצות הברית
לוגו פילקו באירופה

פילקואנגלית: Philco; ראשי תיבות של Philadelphia Storage Battery Company כלומר: חברת הסוללות של פילדלפיה) הייתה חברת אלקטרוניקה חלוצית בתחומי ייצור מקלטי הרדיו, הטלוויזיה והמחשוב וייצרה גם מוצרי חשמל ולוויינים.

סוללות ומקלטי רדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקלט רדיו פילקו 90 "קתדרלה", משנת 1931

החברה נוסדה ב-1892 כחברת הליוס לייצור סוללות ומצברים. בין השנים 1920 ועד 1927 הופעלו מקלטי הרדיו באמצעות סוללות בלבד. ב-1927, עם המצאת מיישר הזרם, התאפשרה הפעלת מקלטי הרדיו באמצעות זרם חילופין (הזנה מהשקע בקיר) וקברניטי פילקו הבינו שעליהם לפתח תחומי התמחות נוספים, בשל הירידה הצפויה במכירות הסוללות.

מ-1928 החלה פילקו לייצר מקלטי רדיו ובין השנים 19301950 מכרה יותר מקלטי רדיו מכל חברה אחרת. עיצוב מכשירי הרדיו שלה הפך לסמל "ימי הרדיו". החברה הפכה את הייצור למתכונת של פס ייצור במקום העבודה הידנית שהייתה נהוגה עד אז. פילקו גם הייתה בין הראשונות ששילבו טרנזיסטורים בייצור מקלטי רדיו והציעה כבר בשנות החמישים מכשירי רדיו המופעלים על ידי שלט רחוק (עם כבל). ב-1930 החלה פילקו לייצר מכשירי רדיו לכלי רכב.

מכשירים נוספים: ממכונות כביסה עד לווייני תקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילקו הרחיבה את עסקיה לייצור מכשירי חשמל נוספים, בהם מיזוג אוויר (1938), מקררים (1939), מקלטי טלוויזיה ביתיים (1947), מכונות כביסה ומייבשי כביסה (1954) ועוד.

פילקו נמנתה עם חלוצי המחשבים מבוססי הטרנזיסטורים. לאחר שפיתחה בשנת 1953 טרנזיסטור מתקדם, שהיה מהיר משמעותית מקודמיו, זכתה במכרזי פיתוח מחשבים של הצבא והממשל בארצות הברית. נגזרות מסחריות של אחדים ממחשבים אלה זכו להצלחה כמחשבים לשימושים עסקיים ומדעיים. בשנת 1962 ייצרה פילקו מחשב טרנזיסטורי (פילקו S-2000 Transac), המחשב שאיפשר רמת חישוב זהה למחשבי יבמ הגדולים של אותה עת, אך בגודל קטן יותר, נבחר על ידי פיקוד הגנת האוויר והחלל של צפון אמריקה למתקן איתור הירי של טילים ביניבשתיים בהר צ'ייני. בעקבות בחירה זו נבחרו מחשבי פילקו על ידי ארגונים רבים אחרים, בהם וסטינגהאוס, ג'נרל אלקטריק, נאס"א ואף ממר"ם, מרכז המחשבים של צה"ל. בממר"ם פעלו שני מחשבי פילקו: פילקו 1000 ומחשב גדול ומהיר יותר פילקו 2000.

פילקו-פורד פיתחה וייצרה לווייני תקשורת ולוויינים מטאורולוגיים. כן פיתחה עבור נאס"א את מערכת המעקב הקרקעית הגלובלית של תוכנית מרקורי. חברת ייצור לווייני התקשורת לוראל (Space Systems/Loral) ממשיכה את קו ייצור הלוויינים של פילקו.

רכישות ומיזוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 1961 רכשה חברת פורד את פילקו ובמשך זמן מה נקראה החברה פילקו-פורד. ב-1974 נמכרה פילקו על ידי פורד לתאגיד GTE. ב-1981 נרכשה פילקו על ידי פיליפס ההולנדית, על מנת להחדיר את המותג "פיליפס" לארצות הברית, השם הדומה והלוגו הדומה סייעו לביצוע רכישה זו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פילקו בוויקישיתוף