פוקימון אדום וכחול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
פוקימון אדום ופוקימון כחול
ポケットモンスター 赤緑
העטיפה האמריקאית של פוקימון כחול, המציגה את הפוקימון בלסטויז
העטיפה האמריקאית של פוקימון כחול, המציגה את הפוקימון בלסטויז
כללי
תאריך הוצאה יפן: 1996
צפון אמריקה: 1998
אירופה: 1999
סוגה משחק תפקידים
פיתוח Game Freak
הוצאה לאור נינטנדו
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה פוקימון
דרישות תוכנה
מצבי משחק משחק וידאו למשתתף יחיד עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות גיימבוי
המשחק הבא פוקימון זהב וכסף
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פוקימון אדום ופוקימון כחול (אנגלית: Pokémon Red Version, Pokémon Blue Version, במקור ביפן: Pocket Monsters: Red & Green, ביפנית: ポケットモンスター 赤・緑) הם משחקי וידאו מסוג משחק תפקידים, אשר פותחו על ידי Game Freak והופצו על ידי נינטנדו לגיימבוי. משחקים אלו יצאו במקביל והיו המשחקים הראשונים בסדרת משחקי הפוקימון. במקור המשחקים יצאו ביפן כפוקימון אדום וירוק, ופוקימון כחול יצא יותר מאוחר באותה שנה כגרסה מיוחדת. לאחר מכן הם שווקו בעולם כפוקימון אדום וכחול. פוקימון צהוב, גרסה מיוחדת של המשחק יצא בערך שנה מאוחר יותר. בשנת 2004 יצאו גרסאות מחודשות למשחקים אלה למכשיר הגיים בוי אדבנס, ונקראו פוקימון אדום אש, ופוקימון ירוק עלה. מלבד חידוש ועדכון הגרפיקה של המשחקים הישנים, התווספו אזורים חדשים ופוקימונים נוספים מהדורות הבאים. ב-27 בפברואר 2016 המשחקים יצאו לקונסול הנינטנדו 3DS לכבוד חגיגות 20 שנים מאז יציאת המשחקים ביפן.

במשחק זה לראשונה הופיע פוקימון צ'ריזארד.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן מגלם את דמותו של רד (Red - אדום, אולם שמו ניתן לשינוי לכל שם שהשחקן יבחר), מאמן פוקימונים צעיר מהעיירה פאלט שבמחוז קאנטו. רד גדל בשכנות למאמן שחצן ויהיר בשם בלו (Blue - כחול, גם שמו ניתן לשינוי לכל שם שהשחקן יבחר). בלו הוא נכדו של פרופסור אוק שמעבדתו גם היא בעיירה פאלט. בתחילת המשחק הפרופסור מבקש מרד ובלו להגיע למעבדה שלו ומבקש מהם, בעזרת מכשיר שהוא המציא בשם 'הפוקידע', לתפוס את כל הפוקימונים במחוז במטרה שהפוקידע יתעד את המידע עליהם. עבור המשימה, פרופסור אוק נותן לשניים לבחור את הפוקימון הראשון, איתו הם יחקרו את המחוז:

צ'רמנדר - פוקימון האש.

סקווירטל - פוקימון המים.

בלבזאור - פוקימון העשב.

לאחר שרד בוחר את הפוקימון שלו, בלו ייבחר את הפוקימון עם הסוג החזק לעומת מה שרד בחר (לדוגמה, אם רד בחר בצ'רמנדר שהוא פוקימון אש, בלו ייקח סקווירטל שהוא פוקימון מים).

רד מחליט להתחרות במכוני הפוקימון במחוז, להרוויח שמונה תגי מכון ולהתחרות בליגת הפוקימונים, ובכך להפוך למאסטר פוקימון.

רד שם פעמיו לכיוון העיר פיוטר, מנצח את מנהיג מכון האבן ברוק ומקבל ממנו תג. לאחר מכן, רד מתקדם לכיוון הר מון ופוגש בצוות רוקט - ארגון מרושע המנסה לגננוב פוקימונים ממאמנים במטרה להפוך לחזקים ביותר. רד מנצח אותם ומגיע לעיר סרוליאן, שם הוא מנצח את מנהיגת מכון המים מיסטי ומקבל ממנה תג. מעל העיר סרוליאן, רד מגיע לבית של אדם בשם ביל, האחד שהמציא את המערכת הממוחשבת לשמירת פוקימונים שרד תפס ומסייע לו במחקרו. ביל בתמורה מעניק לרד כרטיס לשיט תענוגות בעיר ורמיליון.

רד מגיע לעיר ורמיליון ונכנס לספינה, שם הוא נלחם נגד בלו ומקבל מקפטן הספינה את מהלך ה-HM (מתקפות מיוחדות שפוקימונים לומדים ויכולים להשתמש בהם מחוץ לשדה הקרב) חיתוך (Cut), בעזרתה הפוקימונים של רד יכולים לחתוך עצים שחוסמים לרד את הדרך. רד משתמש במהלך כדי לחתוך את העץ שחוסם את הגישה למכון העיר ובו הוא מנצח את לוטנט סרג', מנהיג מכון החשמל, ומקבל ממנו תג. לאחר הניצחון במכון החשמל רד מגיע לדרך 2 הנמצאת ליד העיר פיוטר, מבקר את העוזר של פרופסור אוק ומקבל ממנו את ה-HM הבזק (Flash), שבעזרתו הוא יכול להאיר מערות חשוכות.

רד ממשיך במסעו ומגיע לעיירה לבנדר, היכן שמגדל הרוחות, שהוא בית קברות לפוקימונים, נמצא. בהגיעו לעיר סלדון, רד מגלה שהבסיס של צוות רוקט ממוקם מתחת לקזינו בעיר ויוצא לעצור אותם. בבסיס הסודי, רד פוגש לראשונה את ג'ובאני, מנהיג צוות רוקט. רד מנצח את ג'ובאני בקרב ומקבל ממנו משקפת מיוחדת, בעזרתה הוא יכול לראות את הרוחות במגדל הרוחות בעיר לבנדר. באותו הזמן, רד מנצח את אריקה, מנהיגת מכון העשב בעיר ומקבל ממנה תג. לאחר הניצחון במכון העשב, רד מדבר עם טכנאי ליד חנות הכלבו בעיר, ומקבל ממנו את ה-HM תעופה (Fly), אשר בעזרתו רד יכול לעוף לערים שהוא כבר ביקר בהן. רד חוזר לעיירה לבנדר ובעזרת המשקפת שקיבל מג'ובאני הוא מצליח לראות את פוקימוני הרוח החיים במגדל. רד מגלה שצוות רוקט נמצא גם הוא במגדל וחטף קיובון, שהגיע למגדל במטרה להתאחד עם רוחה של אמו, מרוואק, שנהרגה על ידי צוות רוקט. רד מנצח את צוות רוקט ומחלץ את קיובון ואיש בשם מר פוג'י, שבתמורה מעניק לרד חליל מיוחד. בעזרת החליל, רד מסוגל להעיר פוקימון בשם סנורלאקס משנתו לאחר שזה חסם את הדרך לעיר הבאה. רד ממשיך לכיוון העיר פושיה, שם הוא מנצח את קוגה, מנהיג מכון הרעל בעיר ומקבל ממנו תג. בעיר פושיה ממוקם אזור הספארי, בו מאמנים מקבלים 30 כדורי ספארי ויכולים לתפוס שם פוקימונים ייחודיים. רד נכנס לאזור הספארי, מקבל מאחד המנהלים את המתקפה גלישה (Surf), המסייעת לו לחצות נהרות וימים במחוז וכן מוצא שיניים תותבות העשויות זהב, אותן הוא מחזיר לאחד התושבים בעיר ומקבל ממנו את המתקפה חוזק (Strength), איתה הפוקימונים של רד מסוגלים להזיז אובייקטים גדולים.

רד ממשיך בדרכו לעיר ספרון, שם הוא מגלה שמכון העיר חסום על ידי צוות רוקט, שהשתלט על העיר ועל בניין של חברת טכנולוגיה בשם סליף כּו (Sliph Co). רד מציל את יושבי הבניין מצוות רוקט ונלחם בג'ובאני בשנית. מסתבר שהחברה מייצרת פוכדור בשם כדור המאסטר שמסוגל ללכוד פוקימונים בלי שהם יברחו וג'ובאני רוצה את הכדור הזה. רד מנצח אותו וצוות רוקט נסוג מהעיר. רד נלחם נגד סברינה, מנהיגת מכון העל חושי ומקבל ממנה תג.

רד חוצה בגלישה את הים בקאנטו ומגיע לאי סינבר, היכן שמכון האש ממוקם. אך המכון נעול וכדי להיכנס אליו, על רד להיכנס לאחוזת הפוקימונים - מבנה ישן והרוס שממוקם על האי - במטרה למצוא מפתח סודי שפותח את המכון. רד מצליח למצוא את המפתח באחוזה ובדרך לומד על פוקימון מלאכותי שנוצר באחוזה, אך ברח ממנה והרס את המבנה. רד מצליח להיכנס למכון העיר ומנצח את בליין, מנהיג מכון האש ומקבל ממנו תג.

רד מבין שהמכון השמיני והאחרון הוא מכון האדמה בעיר ורידיאן, הממוקמת מעל העיירה פאלט, אך המכון סגור זמן רב ומנהיגו נעדר. רד מגלה שמנהיג המכון חזר ונכנס כדי לנצח אותו. רד מגלה שמנהיג מכון האדמה הוא לא אחר מאשר ג'ובאני בכבודו ובעצמו ורד מצליח לנצח אותו בקרב ולקבל ממנו תג. ג'ובאני, שהתרגש מהלהט והחוזק שרד הציג בקרב, מחליט לפרק את צוות רוקט ולהקדיש את זמנו לאימון פוקימונים במטרה להתחזק ולהפוך למאמן טוב יותר.

רד שם פעמיו לליגת הפוקימונים, עובר את דרך הניצחון (מערה שמובילה לליגה) ונלחם נגד הרביעייה המובילה:

לורליי - חברת הרביעייה המובילה שמתמחה בפוקימונים מסוג קרח.

ברונו - חבר הרביעייה המובילה שמתמחה בפוקימונים מסוג לחימה.

אתה - חברת הרביעייה המובילה שמתמחה בפוקימונים מסוג רוח.

לאנס - חבר הרביעייה המובילה שמתמחה בפוקימונים מסוג דרקון.

לאחר שרד מנצח את לאנס, הוא מבשר לו שמישהו כבר הקדים אותו והוכתר כאלוף הליגה. רד מגיע להתעמת עם האלוף ומגלה שזהו בלו, שהגיע לליגה וניצח את רביעיית האליט לפניו. רד מנצח את בלו בקרב והופך לאלוף קאנטו.

לאחר סיום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהשחקן סיים את המשחק הראשי הוא יכול להמשיך לשחק ולסיים משימות שונות:

- לתפוס את שלושת הציפורים האגדיות: מולטרס - ציפור האש (ממוקם בדרך הניצחון), זאפדוס - ציפור החשמל (ממוקם בתחנת הכוח מאחורי העיר סרוליאן) וארטיקונו - ציפור הקרח (ממוקם באיי סיפום).

- לתפוס את מיוטו - הפוקימון המלאכותי שנוצר באחוזה באי סינבר בעזרת ה-D.N.A של פוקימון אגדי בשם מיו. מיוטו חי במערה מעל העיר סרוליאן, אליה השחקן יכול להיכנס רק לאחר שהפך לאלוף הליגה.

- לתפוס את הפוקימון המיתי מיו (היה חלק מאירוע של חברת נינטנדו, כיום ניתן לתפוס אותו רק בעזרת צ'יטים או לקבל אותו בהחלפה משחקן אחר).

- לתפוס את כל 151 הפוקימונים במחוז ולהשלים את הפוקידע.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המשחקים תכנן ופיתח סטושי טג'ירי בין השנים 1991–1995 עבור חברת נינטנדו. בשנת 1995 הוציאה נינטנדו לשוק את משחק התפקידים פוקימון כמשחק וידאו עבור קונסולת המשחקים הניידת גיים בוי. המשחקים כללו גרפיקה שהייתה חדשנית לאותן שנים בקונסולות ניידות, והצליחו מאוד בשנים 1995 עד 1999. הם כללו את הדור הראשון (151 הפוקימונים הראשונים שהומצאו). המשחקים יצאו ביפנית ותורגמו לאחר מכן לשפה האנגלית ולשפות אירופאיות אחרות.

בעקבות ההצלחה של פוקימון אדום וירוק, הופצו בשנת 1996 ביפן גרסה נוספת של המשחק שנקראה פוקימון כחול שכללה בעיקר שיפורים גרפיים. עלילת המשחק, ההרפתקאות, הגרפיקה והאזורים השונים וכן הפוקימונים במשחקים אלו היו זהים לאלה של פוקימון אדום וירוק. המנוע של פוקימון כחול היפני שימש לגרסאות של פוקימון אדום וכחול מחוץ ליפן, והחלו להימכר בארצות הברית משנת 1998, ובאירופה החל משנת 1999. פוקימון כחול האמריקאי/אירופאי הוא גרסה של פוקימון ירוק היפני שרצה מעל המנוע של פוקימון כחול היפני, בעוד שלפוקימון כחול היפני אין גרסה 'מקבילה' מחוץ ליפן.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחקים מבוססים על איסוף חרקים, תחביב שהיה לסטושי טג'ירי כילד. במשחקים השחקן משחק מאמן פוקימונים, היכול לתפוס פוקימונים, לאמן אותם, ולהילחם איתם בקרבות נגד פוקימונים אחרים, כאשר כל קרב מחזק את הפוקימון ומעלה אותו רמות. מטרת השחקן היא להביס את מנהיגי מכון, שהם קבוצה של שמונה מאמנים המתמחים בסוג אחד של פוקימונים, וברביעיית האליט, שהם קבוצה של מאמני הפוקימונים הטובים בעולם, ולתפוס את כל הפוקימונים. הפוקימונים ההתחלתיים הםצ'רמנדר, סקווירטל ובלבאזור.

פוקימון צהוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום מתוך המשחק פוקימון צהוב על הסופר גיים בוי

בשנת 1997 עלתה לשידור ביפן סדרת אנימה המבוססת על הרעיון שהציגו המשחקים הקודמים - מאמן פוקימונים צעיר שבוחר פוקימון להתחיל איתו את המסע, ויחד איתו לוכד פוקימונים נוספים אשר יסייעו לו בהמשך מסעו. התוכנית נקראה פוקימון, בהתאם למשחקים.

בספטמבר 1998 פורסם עוד משחק, פוקימון צהוב, שנוסף לסדרת המשחקים של פוקימון, המבוסס על עלילת האנימה. הגרפיקה של המשחק הייתה דומה לגרפיקה של המשחקים הקודמים, כאשר השינוי המשמעותי היה, שבדומה לאנימה הגיבור מתחיל עם פיקאצ'ו שעוקב אחרי השחקן, ואין באפשרותו להכניס אותו לפוכדור ולפתח אותו. כמו כן, את שלושת התחלתיים משיגים בצורות שונות במשחק וכן, היריב מקבל את איבי.

המשחק תורגם לשפות רבות, ונמכר בצפון אמריקה ב-1999 ובאירופה בשנת 2000.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פוקימון אדום וכחול בוויקישיתוף