פופמוביל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האפיפיור בנדיקטוס השישה עשר נוסע בפופמוביל, לפני הבית הלבן, וושינגטון די. סי.

פופמוביללטינית: Papocinetum) הוא שם לא רשמי לסדרה של מכוניות מיוחדות לשימוש האפיפיור בהופעותיו הפומביות. המכוניות תוכננו כך שהאפיפיור ייראה היטב כאשר הוא מברך קהל רב בעת נסיעותיו.

קיימים סוגים שונים של מכוניות פופמוביל, חלקם פתוחים, וחלקם מכוסים זכוכית משוריינת להגנת האפיפיור. בחלקם האפיפיור יושב ובחלקם תוכננו לעמידה בעת הנסיעה. לכל נסיעה נבחרת מכונית המתאימה לרמת הביטחון הנדרשת, למרחק הנסיעה ולמהירות. לוחית הרישוי של מכוניות הפופמוביל מסומנות "SCV 1‏". SCV הם ראשי תיבות באיטלקית של מדינת הוותיקן Stato della Città del Vaticano.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז תחילת המאה ה-20 ייצרו מכוניות מפוארות מיוחדות עבור האפיפיור, אולם המונח פופמוביל לא היה קיים עד לביקורו הראשון של יוחנן פאולוס השני כאפיפיור במולדתו פולין ביוני 1979, אז נסע במשאית קטנה תוצרת פולין, שהובילה אותו במהירות של 6 קמ"ש. בביקורו הראשון בממלכה המאוחדת הוסב רכב מסוג פורד טרנזיט לשימוש האפיפיור, ולאחר מכן הוסבו מכוניות שונות מיצרנים שונים למטרה זו, בין היתר לביקורו בשנת 1980 בגרמניה המערבית.

לאחר ניסיון ההתנקשות ביוחנן פאולוס השני בשנת 1981 כוסה הרכב בזכוכית משוריינת מכל צדדיו.

בביקוריו השונים ברחבי העולם יוצרו מכוניות מיוחדות רבות עבור יוחנן פאולוס השני, חלקן שימשו לאחר מכן לאורחים אחרים. בביקורו בקנדה בשנת 1984 הסבו GMC סיירה לשימוש האפיפיור, ורכב זה שימש אותו גם בביקורו בקובה בשנת 1998. בביקורו בארצות הברית בשנת 1987, הסב השירות החשאי זוג רכבי SUV מדגם 230 G תוצרת מרצדס-בנץ למכוניות פופמוביל.

בשנת 2002 ביקש יוחנן פאולוס השני שלא לכנות את הרכב בשם "פופמוביל", בטענה שזה לא מכובד.[1]

האפיפיור בנדיקטוס השישה עשר עשה שימוש רב בפופמוביל המבוסס על רכב ספורט תוצרת מרצדס-בנץ מסוג M-Class, עם מרחב גדול המוגן בזכוכית משוריינת ובמסגרת מתכת מחוזקת בחלקו האחורי של הרכב. האפיפיור נכנס לרכב מדלת אחורית, עולה מספר מדרגות, מתיישב על כיסא, ומוגבה באמצעות מעלית הידראולית, כך שייראה לעיני כל. ליד הנהג מקום לאיש אבטחה ובמרחב האחורי מקום גם לשני עוזרים לאפיפיור.

נהוג להשתמש ברכבי פופמוביל פתוחים בעיקר באירועים בכיכר פטרוס הקדוש שבקריית הוותיקן. ב-6 ביוני 2007 ניסה צעיר גרמני לזנק לתוך פופמוביל פתוח בו נסע בנדיקטוס השישה עשר. האפיפיור לא נפגע, ואפילו לא הבחין בצעיר.

בקריית הוותיקן יש מוזיאון ובו מוצגים כלי רכב שונים אשר שמשו את האפיפיורים במשך השנים, החל מאפריון ועגלה רתומה לסוסים וכלה בדגמי פופמוביל שונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פופמוביל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]