פון דז אר

פון דז אר
Pont des Arts
מידע כללי
סוג גשר להולכי רגל עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם אמנויות עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת quai de Conti עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום הרובע הראשון של פריז עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים עיריית פריז עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1804
תאריך פתיחה רשמי 1804 עריכת הנתון בוויקינתונים
חומרי בנייה בטון מזוין, פלדה עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל Louis Arretche עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
אורך 155 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
רוחב 10 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מאפיינים תפעוליים
מפתחים 7 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 48°51′30″N 2°20′16″E / 48.858333333333°N 2.3377777777778°E / 48.858333333333; 2.3377777777778
(למפת פריז רגילה)
 
פון דז אר
פון דז אר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גשר האמנויות ובית המשפט
הגשר, כשברקע מגדל אייפל

פון דז ארצרפתית: Pont des Arts, "גשר האמנויות") הוא גשר להולכי רגל בפריז, בירת צרפת. הגשר חוצה את נהר הסן ונמצא בין מוזיאון הלובר לבין בית המשפט (L'Institut de France). הגשר התפרסם גם בעקבות העובדה שסבכות המתכת שבמעקי הגשר היו מכוסות במנעולי אהבה שנתלו שם על ידי זוגות אוהבים הזורקים את המפתחות לנהר כסמל לנצחיות אהבתם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 1801 ל-1804 נבנה הגשר מתשע קשתות מתכת. היה זה הגשר המתכתי הראשון בפריז. את ההמצאה חבים לנפוליאון בונפרטה, שעיצב אותו לפי עיצוב ייצור אנגלי. המהנדסים לואי אלכסנדר ססאר (Louis-Alexandre de Cessart) וז'אק דיון קונסואבאן (Jacques Dillon conçoivent), רצו תחילה שהגשר יידמה לגן נהדר עם עצים, פרחים וספסלים.

בשנת 2014 קרס חלק ממעקה הגדר בשל המשקל הרב של המנעולים שנתלו עליו[1]. ביוני 2015 הוסרו המנעולים מהגשר, מחשש כי כובד המתכת מערער את יציבותו[2].

ההיסטוריון קנת' קלרק (Kenneth Clark) מוכר ככותב על גשר האמנויות בספרו "תרבות" (Civilisation):

אני עומד על גשר האמנויות בפריז. בצד אחד של הסן נמצאת החזית ההרמונית וההגיונית של בית המשפט של צרפת, בנוי כתיכון מ-1670. בצד השני נמצא הלובר, בנוי ללא הרף מימי הביניים במאה ה-19: אדריכלות קלאסית בצורתה המדהימה והמבטיחה ביותר. רק במעלה הזרם נמצאת הקתדרלה נוטרדאם. היא אולי לא הקתדרלה האהובה ביותר, אך בהחלט הכי מחמירה באינטלקטואליות שבאמנות הגותית [...] מהי תרבות? אני לא יודע. אני לא יכול להגדירה בתקצירה המונחי - עדיין לא. אבל אני יודע שאני יכול לזהותה כשאני רואה אותה: ואני מסתכל עליה ממש עכשיו.

קנת' קלרק, "תרבות", 1969

מנעולי האהבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגשר באפריל 2016

מעקי רשת גשר האמנויות היו מעקי פלדה מכוסים רשת מתכת עליהם נתלו מנעולים רבים על ידי זוגות, ולכן מכונים מנעולי אהבה. מנעולים אלו כוללים בדרך כלל ערכים. כגון שמותיהם או ראשי התיבות של בני הזוג, ולעיתים המועד בו נתלה המנעול ומסר קצר.

מנהג זה התחיל לראשונה בגשר האומנויות בשנת 2008[3]. מנעולי הגשר הפכו לאטרקציה תיירותית בפני עצמה. בסוף מאי 2014, סטודנט פריזאי פרסם כ-40,000 תמונות של גשר אמנויות באתר אינטרנט, כדי לאפשר להמון להתרשם ולראות מקרוב את המנעולים.

קיימת מחלוקת בעניין תרומתם של המנעולים התלויים. יש הטוענים כי המנעולים מהווים תוספת שאינה אסתטית, וכן שקיים סיכון לקריסת הגשר, מכובד המנעולים. טענה נוספת היא זיהום אפשרי של נהר הסיין, בעקבות חלודת מפתחות המנעולים, שנזרקים לנהר.

עיריית פריז לא נקטה עמדה בעניין עד קיץ 2013, אז ראש העיר, ברטראן דלנואה, תמך בטענה כי כמות המנעולים המצטברת מכבידה על מעקי הגשר, ומחלישה אותם, והוחלט להסיר את מנעולי האהבה מן הגשר. מספטמבר 2014, עירית פריז החליטה להפסיק לגמרי את מנהג תליית מנעולי האהבה על גשר האמנויות. היא הסירה את המעקה הישן, והניחה במקומו גשר בעל מוטות ומכוסה בזכוכית כדי למנוע הישנות תליית מנעולים. למרות כל ההגבלות עדיין ניתן לראות מנעולים תלויים בחיבורי הגשר.

שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ז'ורז' ברסנס הקדיש לגשר את שירו Le Vent ("הרוח") מאלבומו Les Amoureux des bancs publics (מאהבים בספסלים ציבוריים) בשנת 1954.
  • לודוביק נוואר (Ludovic Navarre) כתב שיר בשם "גשר האמנויות" בשנת 2002.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פון דז אר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנעולי האהבה בגשר