פול סמואלסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פול סמואלסון
Paul Anthony Samuelson
לידה 15 במאי 1915
גרי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 בדצמבר 2009 (בגיל 94)
בלמונט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מקרו-כלכלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים בלמונט, שיקגו, גרי עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט ג'וזף שומפטר, וסילי לאונטיף עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט דוד לבהרי, רוברט קרהרט מרטון, John H. Kareken, Fred M. Westfield, Henry York Wan, Raoul James Freeman, Lattee Adees Fahm, Richard John Kruizenga, Romney Robinson, Harold Alfred John Green, Arthur Garwood Ashbrook, Sherwin Kalt, Mary Louise Freier, Edwin David Burmeister, Ralph E. Beals, Richard S. Eckaus, Margaret Garritsen de Vries, לורנס קליין, Badal Mukherji, David T. Scheffman, Hiroaki Nagatani, Thomas Vietorisz, William D. Finkle, John R. Dominguez, Margaret Marie Garritsen עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פול אנתוני סמואלסוןאנגלית: Paul Anthony Samuelson; ‏15 במאי 191513 בדצמבר 2009) היה מקרו-כלכלן יהודי אמריקאי. חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 1970 (כזוכה יחיד).

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמואלסון נולד ב-1915 באינדיאנה. ב-1935 קיבל תואר ראשון באוניברסיטת שיקגו וב-1936 תואר שני. קיבל תואר דוקטור ב-1941 באוניברסיטת הרווארד. לימד כפרופסור במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) – משנת 1944 כיהן כפרופסור חבר ומ-1947 כפרופסור מן המניין. באותה שנה היה הזוכה הראשון במדליית ג'ון בייטס קלארק, המוענקת על ידי התאחדות הכלכלנים האמריקאית לכלכלן אמריקאי מתחת לגיל 40 שלדעת ההתאחדות תרם את התרומה הגדולה ביותר למחשבה ולידע הכלכלי.

תרומותיו למדע הכלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השער הפנימי של הספר "תורת הכלכלה" מאת פול א. סמואלסון שיצא בהוצאת סטימצקי בשנת 1962. לספר 790 עמודים.

בשנת 1948 פרסם את הספר "תורת הכלכלה", המשמש עד היום[1] כספר לימוד בסיסי באוניברסיטאות בחוגים לכלכלה. בספר הציג את הרחבתו לכלכלה הקיינסיאנית, על פי שיטת הכלכלה הנאו-קלאסית. היה בין הראשונים ששילב רעיונות מתורת התרמודינמיקה במחקר הכלכלי. ב-1960 ניסחו פול סמואלסון ורוברט סולו מחדש את עקומת פיליפס על ידי החלפת השינוי בשכר בשיעור האינפלציה.

סמואלסון עסק בתחומים רבים ובין היתר:

  • כלכלת רווחה – שם יצר את תנאי סמואלסון-מישי (קריטריון החלטה האם פעולה תשפר את הרווחה)

כאשר MRSi הוא שעור התחלופה השולי של הפרט ה-i ו-MRT הוא שעור התחלופה השולי של הכלכלה בין מוצר ציבורי לבין מוצר פרטי שנבחר בצורה שרירותית. :

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחיו הצעיר רוברט סאמרס (אנ') היה פרופסור לכלכלה באוניברסיטת פנסילבניה; אשתו של סאמרס, אניטה סאמרס (אנ'), היא פרופסור אמריטה באותה אוניברסיטה; אחיה (גיסו של אחיו של סמואלסון) קנת' ארו הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטת סטנפורד וחתן פרס נובל לכלכלה לשנת 1972; בנם של בני הזוג סאמרס (אחיינו של סמואלסון) לורנס סאמרס, הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטת הרווארד, שכיהן בעבר ככלכלן הראשי של הבנק העולמי, כנשיא אוניברסיטת הרווארד, כמזכיר האוצר של ארצות הברית וכמנהל המועצה הלאומית לכלכלה בבית הלבן.

ספרו בתרגום עברי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פול א' סמואלסון, תורת הכלכלה; תרגם: מ' אטר, ירושלים – תל אביב – חיפה: סטימצקי, 1961–1965. (מהדורה ב מתוקנת: תשכ"ג; מהדורה ג מתוקנת: תשל"ג)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הרווארד נגד סמואלסון, באתר גלובס, 14 באוקטובר 1997


ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.