פול אלן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פול אלן
Paul Gardner Allen
אלן, 2013
אלן, 2013
לידה 21 בינואר 1953
סיאטל, וושינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 באוקטובר 2018 (בגיל 65)
סיאטל, וושינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Paul Gardner Allen עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים מרסר איילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
תקופת הפעילות מ-1975 עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק מיקרוסופט עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליית אנדרו קרנגי לנדבנות (2015)
  • עמית האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים עריכת הנתון בוויקינתונים
www.paulallen.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פול גארדנר אלןאנגלית: Paul Gardner Allen;‏ 21 בינואר 195315 באוקטובר 2018) היה יזם ואיש עסקים אמריקאי, שייסד ביחד עם ביל גייטס את חברת מיקרוסופט. אלן הופיע ברשימות האנשים העשירים ביותר בעולם של פורבס.[1][2]

אלן היה המייסד והיו"ר לשעבר של תאגיד וולקן, יו"ר חברת צ'רטר תקשורת, הבעלים של קבוצת ה-NFL סיאטל סיהוקס, של קבוצת ה-NBA פורטלנד טרייל בלייזרס, ומבעלי השליטה של קבוצת ה-MLS סיאטל סאונדרס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול אלן נולד בסיאטל שבמדינת וושינגטון בארצות הברית לקנת' ופיי אלן.

למד בבית הספר הפרטי לייקסייד בסיאטל, ושם פגש לראשונה את חברו ביל גייטס, אשר היה צעיר ממנו בשנתיים אך חלק איתו חיבה משותפת למחשבים. הם השתמשו במסוף טלטייפ של בית ספרם כדי לפתח את כישורי התכנות שלהם. לאחר שסיים את לימודיו בלייקסייד, התקבל ללימודים באוניברסיטת מדינת וושינגטון. לאחר שנתיים נשר מלימודיו והחל לעבוד כמתכנת בחברת האניוול שבבוסטון, אשר הציבה אותו שוב קרוב לחברו הוותיק גייטס, שלמד באוניברסיטת הרווארד הסמוכה. מאוחר יותר שכנע את גייטס לעזוב את לימודיו בהרווארד וביחד לייסד את חברת מיקרוסופט.

ב-2007 נבחר אלן על ידי הטיים מגזין האמריקאי, לאחד מ100 האנשים המשפיעים ביותר בעולם. הוא אף הוזמן להצטרף לאקדמיה האמריקאית לקולנוע.

עסקים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן החזיק בבעלותו 12 קבוצות ספורט מקצועניות, ביניהן סיאטל סיהוקס מליגת הפוטבול האמריקאית ופורטלנד טרייל בלייזרס מליגת ה-NBA.

בבעלותו היו גם מספר יאכטות ובהן היאכטה החמישית בשוויה בעולם שעלותה כ-250 מיליון דולר.

בנובמבר 2022, כ-ארבע שנים לאחר מותו, הוצע אוסף תמונות שלו למכירה פומבית בת יומיים והוא נמכר בסכום כולל של 1.6 מיליארד דולר עבור כ-150 תמונות. באוסף יצירות רבות של אומנים מוכרים מתוכם: פול גוגן, ואן גוך, פול סזאן, ז'ורז' סרה, גוסטב קלימט ועוד.[3]

תרומה לחברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן עסק בפעילות פילנתרופית בחייו, תרם יותר מ-2 מיליארד דולר לארגוני צדקה שונים, וכך גם רווחי אוסף התמונות שנמכר ייתרם לעמותות פילנתרופיות.[3]

עבודתו במיקרוסופט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מיקרוסופט

אלן הקים את מיקרוסופט (בהתחלה "מיקרו-סופט") באלבקרקי שבניו מקסיקו, ב-1975, יחד עם ביל גייטס. הם החלו למכור את מפרשי שפת ה-BASIC. ב-1980 הוביל את עסקת הקנייה של מערכת ההפעלה QDOS תמורת 50,000 דולר. בגלל הגבלת הזמן שקיבלו מ-IBM, הם הרגישו שאין להם מספיק זמן לפתח מערכת משלהם ללא בסיס, לכן קנו את QDOS ועיבדו אותה כדי להתאימה לצרכים של IBM, מיקרוסופט זכתה בחוזה לספק את התוכנה שתשמש כמערכת ההפעלה למחשב החדש של IBM ה-PC, אשר היה אבן פינה לצמיחת מיקרוסופט.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1983 התפטר אלן ממיקרוסופט לאחר שאובחנה בגופו לימפומת הודג'קין, ולאחר חודשים אחדים של טיפולי רדיותרפיה והשתלת מח עצם הבריא פול מהמחלה.

בנובמבר 2000, התפטר אלן מתפקידו בחבר המנהלים של מיקרוסופט, אך התבקש להישאר כיועץ אסטרטגי בכיר להנהלת מיקרוסופט. הוא התרחק ממיקרוסופט אף יותר לאחר שמכר באותה עת כ-68 מיליון מניות, אך המשיך להחזיק ב-138 מיליון מניות.

אלן התגורר במרסר איילנד שבמדינת וושינגטון בארצות הברית, ונפטר ב-15 באוקטובר 2018 ממחלת הסרטן.[4]

לפי רצונו של אלן המנוח, שעוד בחייו עסק בפעילויות פילנתרופיות רבות ותרם יותר מ-2 מיליארד דולר לארגוני צדקה שונים, הרווחים מהמכירה ייתרמו לעמותות פילנתרופיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הפרופיל של אלן באתר פורבס (באנגלית)
  2. ^ בשנת 2007 היה האיש החמישי בעושרו בעולם על פי מגזין פורבס, עם שווי הון של 18 מיליארד דולר.
  3. ^ 1 2 אוסף האמנות של מייסד מייקרוסופט שבר שיאים, נמכר ב-1.6 מיליארד דולר, באתר ynet, 11 בנובמבר 2022
  4. ^ עומר כביר, פול אלן שייסד את מיקרוסופט יחד עם ביל גייטס, מת מסרטן בגיל 65, באתר כלכליסט, 16 באוקטובר 2018