פולין הקונגרסאית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ממלכת פולין
Królestwo Polskie
Царство Польское
דגלסמל
ממשל
שפה נפוצה פולנית, רוסית
עיר בירה ורשה
רשות מחוקקת הסיים של פולין הקונגרסאית עריכת הנתון בוויקינתונים
גאוגרפיה
יבשת אירופה
היסטוריה
הקמה קונגרס וינה
תאריך 1815
פירוק שילוב המדינה באימפריה הרוסית
תאריך 1867
ישות קודמת דוכסות ורשה
ישות יורשת האימפריה הרוסיתהאימפריה הרוסית נסיכות הויסלה
שליטים בולטים אלכסנדר הראשון, קיסר רוסיה
ניקולאי הראשון, קיסר רוסיה
אלכסנדר השני, קיסר רוסיה
שונות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פולין הקונגרסאית, פולין של הקונגרספולנית: Królestwo Polskie; ברוסית: Царство Польское), פולין הרוסיתישות מאוחדת עם האימפריה הרוסית), או בשמה הרשמי "ממלכת פולין", הייתה ישות מדינית שנוצרה לאחר פירוק דוכסות ורשה על חלק משטחה. פולין הקונגרסאית התקיימה בשנים 18151863, כאשר הייתה למעשה פרוטקטורט של האימפריה הרוסית. בתקופה זו פולין הייתה במעמד של מלוכה חוקתית, עם צבא ובית מחוקקים משלה, כשהצאר הרוסי הוא גם מלך פולין באוניה פרסונלית.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם "פולין הקונגרסאית" על שם קונגרס וינה שיצר אותה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תבוסת נפוליאון ב-1815, הוחלט בקונגרס וינה על הקמת פולין הקונגרסאית, במקום דוכסות ורשה, והכפפתה לשלטון אלכסנדר הראשון, קיסר רוסיה, על ידי הכתרתו כמלך פולין. ישות מדינית זו חלשה על שטח של כ-128,500 קילומטרים רבועים ובו כ-3,300,000 תושבים. הצאר אלכסנדר התחייב בעת הכתרתו לקיים את החוקה, ולמדינה זו היו מטבע משלה, מערכת חוקים, תקציב וגבול מכס עם יתר האימפריה הרוסית. הקמת הישות הזאת הייתה במידה רבה תוצאה של השתדלותו של אדם יז'י צ'ארטוריסקי, מדינאי פולני, שהיה בעברו שר החוץ של האימפריה הרוסית.

הצאר אלכסנדר שאף לבטל את החירויות של המדינה הפולנית ולהנהיג בה אבסולוטיזם פוליטי דומה למה שהיה נהוג ביתר חבלי האימפריה הרוסית. ב-1819 בוטל חופש העיתונות והונהגה צנזורה, וב-1821 פורקו הבונים החופשיים. יורשו של אלכסנדר הראשון, ניקולאי הראשון, קיסר רוסיה, לא הסכים בעת הכתרתו למלך פולין להישבע אמונים לחוקה הפולנית ולא קיבל על עצמו התחייבויות כלפיה. הצאר פעל לצמצום הדרגתי של סמכויות הסיים הפולני, בית מחוקקים המורכב מנציגי האצולה והכמורה הבכירים, ושני הכינוסים האחרונים של הסיים, ב-1826 וב-1830, נערכו בסודיות. ב-1831 ביטל הסיים את הכתרת הצאר הרוסי כמלך פולין. בתגובה נכנס הצבא הרוסי לפולין, שהה בה 11 חודשים, וכך דוכא מה שכונה "מרד נובמבר". בכך גם בא הסוף על עצמאותה היחסית של פולין הקונגרסאית.

בינואר 1863 פרץ מרד נוסף, ובעקבותיו ביטלו הרוסים את חוקת פולין ואת הישות המדינית של פולין הקונגרסאית; הטריטוריה שולבה בתוך האימפריה הרוסית, ושמה שונה רשמית לשם הרוסי Привислинский Край (בפולנית: Kraj Nadwiślański), שפירושו "נסיכות הוויסלה", על שם הנהר הזורם דרכה. שם זה נמצא בשימוש כבר לאחר המהפכה הכושלת הראשונה, אך לאחר המהפכה השנייה הפך לשם רשמי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פולין הקונגרסאית בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה ובנושא פולין. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.