פוטבול אוסטרלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מגרש פוטבול אוסטרלי
משחק פוטבול אוסטרלי
שחקן פוטבול אוסטרלי
שער פוטבול אוסטרלי
משחק פוטבול אוסטרלי
משחק פוטבול אוסטרלי של נשים

פוטבול אוסטרלי (המכונה גם אוסי רולז, פוטבול או פוטי), הוא סוג של פוטבול, המשוחק עם כדור בצורת אליפסה במגרש אליפטי ובו ארבעה עמודים בכל קצה, 2 עמודים ארוכים ו-2 עמודים קצרים. מטרת המשחק היא לבעוט את הכדור בין העמודים והקבוצה המנצחת היא הקבוצה אשר בעטה מספר כדורים גבוה יותר בין העמודים, ובכך צברה מספר נקודות גבוה מהקבוצה היריבה. בפוטבול אוסטרלי, מספר השחקנים בכל קבוצה לא יכול לעלות על 18 שחקנים וארבעה מחליפים. הפוטבול האוסטרלי מחולק לארבעה רבעים, שאורך כל אחד מהם בין 15 ל-25 דקות. בליגה האוסטרלית כל רבע אורך 20 דקות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הומצא בשנת 1858, במלבורן שבוויקטוריה, על ידי טום וילס. באותה התקופה היה צורך למצוא פעילות גופנית בעונת החורף לשחקני הקריקט, לכן, ב-10 ביולי 1858 פרסם וילס כתבה בעיתון עם הכותרת "מועדון פוטבול", ובה נרשמו חוקי המשחק. מטרת הכתבה הייתה למשוך את שחקני הקריקט לשחק בפוטבול האוסטרלי, אך הכתבה משכה גם שחקני פוטבול שונים ולכן ב-31 ביולי 1858 התקיים משחק ניסיון, בו שיחקו וילס ואחרים בריצ'מונד פאדוק (שלאחר מספר שנים שונה שמו לפארק ירה), סמוך למגרש הקריקט במלבורן. ב-7 באוגוסט 1858 התקיימו לראשונה שני משחקים רשמיים ובעלי משמעות בפוטבול האוסטרלי. קבוצת הפוטבול האוסטרלי של העיר מלבורן, אשר נוסדה בשנת 1859, היא הקבוצה הוותיקה ביותר בתולדות המשחק. הקבוצה נוסדה ב-17 במאי 1859, במלון פאראד שבדרום מלבורן. השפעת המשחק על בתי ספר ואוניברסיטאות העוסקים בפעילות גופנית הייתה ללא ספק גדולה מאוד. מכיוון שקריקט משוחק על מגרשים אובליים בקיץ, אותם מגרשים אובליים שימשו גם למשחקי הפוטבול בחורף.

המשחק החל לצבור פופולריות רבה בוויקטוריה ומאוחר יותר גם בדרום אוסטרליה ובאוסטרליה המערבית. אולם הוא לא הצליח מעולם להפוך לספורט הפופולרי ביותר במדינות הצפון מזרחיות (ניו סאות' ויילס וקווינסלנד), שבהם משחקי הרוגבי שולטים. במלבורן לעומת זאת המשחק הפך כמעט לדת והוא מהווה עד היום מקום מרכזי בחיי התרבות בעיר.

הליגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונת הפוטבול האוסטרלי מתקיימת בין החודשים מרץ ואוגוסט (תחילת הסתיו עד סוף החורף באוסטרליה) ומסתיימת רשמית בחודש ספטמבר. במדינות הטרופיות שבאוסטרליה העונה מתקיימת בין החודשים אוקטובר למרץ, החודשים הרטובים של השנה. משחקי טרום העונה מתקיימים לרוב בסוף חודש פברואר ותחילת מרץ.

הליגה הלאומית של הפוטבול האוסטרלי, הנקראת Australian Football League) AFL) היא הגוף המרכזי של הפוטבול באוסטרליה. הליגה כוללת 18 קבוצות שמתוכן 10 קבוצות הגיעו מוויקטוריה, 2 קבוצות הגיעו מאוסטרליה הדרומית, 2 קבוצות הגיעו מאוסטרליה המערבית, 2 קבוצות מניו סאות' ויילס ו-2 קבוצות מקווינסלנד. בעבר נקראה הליגה הנקראת Victoria Football League) VFL) וכללה רק קבוצות מוויקטוריה. שם הליגה שונה משום שעם השנים נוספו לליגה קבוצות מאזורים אחרים באוסטרליה.

במטרה להפיץ את המשחק גם בשווקים בהם הרוגבי הוא הספורט השולט, הוספו לליגה גם קבוצות מסידני ובריזביין (שתי קבוצות מוויקטוריה הועברו למדינות הצפון מזרחיות). הדבר אומנם החדיר את הפוטבול האוסטרלי לתודעת הציבור במדינות אלו, אך ענף הספורט הפופולרי נשאר הרוגבי ליג, בעוד שהפוטבול האוסטרלי הוא שני בחשיבותו.

בשאר אוסטרליה, זוכה ה"פוטי" (כפי שמכונה בשפת העם) לספורט הפופולרי ביותר בהפרש גדול על כל המתחרים. משחק ממוצע יכול להביא קהל של לפחות 40,000 צופים.

בשנת 2017 נפתחה לראשונה גם ליגת נשים לפוטבול אוסטרלי. לאחר שלמשחק הראשון הגיעו למעלה מ-20 אלף איש, אשר חלקם לא יכלו להיכנס לאצטדיון - הועברו המשחקים לאצטדיונים גדולים יותר.*[1]

חוקי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפוטבול אוסטרלי, צורת המגרש וצורת הכדור היא אליפטית. מספר השחקנים בכל קבוצה לא יכול לעלות על 18 שחקנים וארבעה מחליפים. מספר החילופים המתאפשרים במשחק אינו מוגבל. מטרת המשחק היא לצבור מספר נקודות גבוה יותר מהקבוצה היריבה, על ידי החדרת הכדור בין ארבעת העמודים שנמצאים בכל אחד משני הקצוות של המגרש. חוק האופסייד אינו קיים במשחק, ובניגוד לפוטבול רגיל, בתחילת כל משחק מקיפים כל שחקני 2 הקבוצות את המגרש במלואו. בתחילת כל רבע, או לאחר שאחת הקבוצות כובשת שער, מורשים 4 שחקנים מכל קבוצה להיכנס אל הריבוע המרכזי של המגרש, שם מקפיץ השופט את הכדור למגרש והמשחק מתחיל באופן רשמי.

לכל קבוצה יש 18 שחקנים על הדשא ו-4 שחקנים על הספסל. השחקנים לובשים גופיות או חולצות ארוכות. המשחק מורכב מארבעה רבעים, שאורך כל אחד מהם הוא בין 15–25 דקות (בליגת ה-AFL אורך הרבע הוא כ-20 דקות), אך הזמן נעצר כאשר הכדור נמצא מחוץ לגבולות המגרש. כל משחק מנהלים שלושה שופטי שדה, שני שופטי גול, שתפקידם לקבוע את צבירת הנקודות של כל קבוצה, ושני שופטי קו, שתפקידם לקבוע מתי יוצא הכדור מגבולות המגרש.

בפוטבול אוסטרלי ישנן שתי דרכים להנעת הכדור. הדרך האחת היא ביד, על ידי אחיזת הכדור ביד אחת ואגרוף הכדור עם היד השנייה, והדרך השנייה היא ברגל, על ידי בעיטה או בריצה עם הכדור והקפצתו על הדשא לפחות כל 15 מטר. במקרה שאחד השחקנים בועט בכדור מרחק של לפחות 15 מטרים מבלי שהכדור נוגע בשום דבר, יזוכה השחקן שתפס את הכדור מהאוויר במארק (סוג של בעיטה חופשית). לשחקנים קיימת האפשרות להתקיל או להכשיל שחקן אחר במהלך המשחק. דחיפה מאחור אינה נחשבת להכשלה חוקית, לכן במקרה ששחקן מסוים ידחוף שחקן אחר מאחור במהלך המשחק, תישרק עבירה בגין דחיפה מאחור. במקרה ששחקן יפגע בשחקן אחר באזור נמוך מהברכיים או גבוה מהכתפיים, תזוכה הקבוצה של השחקן הנפגע בבעיטה חופשית.

ישנן דרכים שונות לבעיטת הכדור במשחק. הדרך המקובלת ביותר, בה משתמשים כיום, היא להפיל את הכדור מהידיים, ולהקדים את נפילתו לדשא בבעיטתו לכיוון מסוים.

צבירת נקודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל אחד מהקצוות במגרש הפוטבול האוסטרלי קיימים 4 עמודים. שני העמודים המרכזיים נקראים "עמודי הגול", בעוד ששני העמודים הנוספים, אשר קצרים יותר, נקראים "עמודי הנקודות". גול (אשר מביא לקבוצה שכבשה אותו 6 נקודות) מובקע כאשר נבעט הכדור על ידי הקבוצה המתקיפה, ללא הגבלת גובה, בין שני עמודי הגול.

בניגוד למשחקי ספורט אחרים, בפוטבול לא קיים המונח "שער עצמי", כלומר, בעיטת הכדור בין עמודי הגול על ידי שחקן מהקבוצה המגנה לא תיחשב כשער אלא כנקודה אחת לקבוצה היריבה. במקרה שהכדור נוגע באחד מעמודי הגול תזוכה הקבוצה אשר תוקפת לאותו הכיוון גם כן בנקודה אחת. נקודה אחת גם ניתנת לקבוצה המתקיפה אם הכדור עובר במרחב שבין שני עמודי הנקודות בכל צורה שאינה גול. במקרה שהכדור נוגע באחד מעמודי הנקודות, הכדור נחשב ככדור חוץ. הקבוצה אשר זוכה במספר נקודות גבוה יותר היא המנצחת.
במקרה של מספר נקודות זהה בין הקבוצות, תוצאת המשחק תהיה תיקו.

בעיטה חופשית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיטה חופשית ניתנת על עבירות שונות, שהחשובה מביניהן היא העבירה בה השחקן שאוחז בכדור מתוקל על ידי שחקן יריב. במקרה כזה השחקן עם הכדור חייב להפטר ממנו בצורה חוקית מהר ככל האפשר. במקרה של כישלון, מקבל השחקן המתקיל בעיטה חופשית. בפוטבול אוסטרלי, השחקן שזוכה בבעיטה החופשית הוא זה שמבצע אותה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]