פאניק אנסמבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאניק אנסמבל (הרכב)
הרכב פאניק אנסמבל, ת"א, 2011
הרכב פאניק אנסמבל, ת"א, 2011
הרכב פאניק אנסמבל, ת"א, 2011
מוקד פעילות תל אביב, ישראל
תקופת הפעילות מ-2005
סוגה רוק אלטרנטיבי, קברט
חברת תקליטים

האוזן השלישית

נענע דיסק
http://panicensemble.com/

פאניק אנסמבל (Panic Ensemble) הוא הרכב מוזיקה אלטרנטיבית ישראלי, הפועל בארץ מאז שנת 2005. רפרטואר ההרכב כולל בעיקר שירים מולחנים באנגלית, המשלבים מגוון השפעות מוזיקליות, ביניהן קברט, מוזיקה קלאסית, רוק, רוק מתקדם, מוזיקה יהודית, מוזיקה צוענית ומוזיקת פולק.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההרכב החל את דרכו בשנת 2005 בתיאטרון קליפה, במסגרת פסטיבל קליפה אדומה, כחלק מהופעתו של המוזיקאי רועי ירקוני. המופע כלל יצירות של הרכבים שונים במסגרתם פעל ירקוני, כמו אבק ו-Thin Lips, לצד יצירות חדשות עליהן עבד באותה תקופה. כך הוצגו במופע מספר שירים חדשים שהלחין ירקוני מתוך ספרות מקצועית בנושא התקפי פאניקה וכן יצירה נוספת בשם "Nighthawks" (נצי לילה), אשר התבססה על אוסף שירים באנגלית באותו שם של המשוררת קרן אלקלעי-גוט. ההרכב, שהיה חסר שם באותו זמן, כלל את המוזיקאים רועי ירקוני - סאמפלר וקלידים, יעל קראוס – שירה, ישי זומר – באס, גליה חי – ויולה, ארז קריאל – גיטרה, דירק קונש – חצוצרה ובוריס מרצינובסקי – אקורדיון. ההופעה הוקלטה ויצאה כדיסק רשת באתר בירדסונג (birdsong).

לאחר ההופעה הראשונה בתיאטרון קליפה, הופיע ההרכב פעמיים בהד מיוזיק קלאב, במופעים משותפים עם רונן שפירא ועם ההרכב Thin Lips, וכן בתיאטרון תמונע במופע משותף עם הזמרת שרית שצקי. מאגר השירים גדל בהתמדה, במיוחד עם הכנסת שירים מולחנים נוספים של אלקלעי-גוט לרפרטואר, מתוך מחזור השירים "Love Soup" (מרק אהבה) של המשוררת. ההרכב החל לצבור קהל מעריצים והמשיך להופיע עם חומרים חדשים, לרוב במועדון לבונטין 7 בתל אביב. בתקופה זו החליף יפתח כדן את ארז קריאל על הגיטרות ולהרכב הצטרפה נעה גולדנסקי על כלי הקשה. ההרכב שהיה עדיין חסר שם בתקופה הזו, נקרא לעיתים "רועי ירקוני" או "רועי ירקוני ואנשי הלילה", והוצהר רשמית כהרכב בשם "פאניק אנסמבל" רק בהופעה הראשונה במועדון אברקסס ב-25 באוגוסט 2007[1].

בשנת 2006 העלה ההרכב מופע רב תחומי בבימויה של דלית זיו בפסטיבל ישראל, אשר שילב וידאו ארט מאת הצמד דילייט (delight - video art), ריקוד מחול מאת איריס ארז והקראת שירה מאת אלקלעי-גוט. המופע כלל שירים מולחנים ממחזור השירים Love Soup ואת היצירה Nighthawks, והועלה שנית במסגרת קונצרט מוזיקה נובה במוזיאון תל אביב. באותה שנה חבר ההרכב גם לכוראוגרפית והרקדנית רונית זיו, לצורך יצירת מופע משותף בשם "לפרק ולחבר ת'צורה", אשר כלל קטעי מוזיקה ומחול המשולבים זה בזה. ההרכב הופיע לאחר מכן בפסטיבל "במוזה" עם הרקדן עירד מצליח, ובפסטיבלי משוררים, כמו "פסטיבל הרצליה לשירה", "הביאנלה לאומנות בהרצליה", "פסטיבל שער" וערב עם משוררים במרכז סוזן דלל, אך עיקר הפעילות התמקדה בהופעות במועדוני מוזיקה אלטרנטיבית בתל אביב.

במהלך תקופה זו נעשו שינויים נוספים בהרכב, כאשר את הבאסיסט ישי זומר החליף נגן הקונטרבאס יהוא ירון, ואת הגיטריסט יפתח כדן החליף הגיטריסט עומר הרשמן. ההרכב במתכונתו הזו חימם במרץ 2007 את הצמד Faun Fables בסיבוב הופעתם בארץ, ונגני ההרכב אף שמשו כנגני Faun Fables בהופעתה של הלהקה. במסגרת הרכב זה גם גובשו החומרים לצורך הקלטת אלבום הבכורה של ההרכב.

אלבום ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת הדיסק הראשון

אלבומו הראשון של ההרכב, העונה לשם ההרכב באנגלית, Panic Ensemble, יצא לאור בשנת 2008 בלייבל אירסיי (Earsay) מבית האוזן השלישית, והושק במופע במועדון הבארבי בתל אביב. האלבום כלל שני שירים בנושאי התקפי חרדה, חידוש לשיר "I Saw My Lady Weep" של ג'ון דאולנד, השיר "Spring in Your Heart", שירים מתוך המחרוזת "Love Soup", וכן שיר נוסף של אלקלעי-גוט בשם "Jewish Women" (נשים יהודיות).

במקביל לצאתו של האלבום הראשון, הוציא ההרכב שני סינגלים, אשר כללו שירים שלא יצאו רשמית בדיסק. הסינגל הראשון, Spring in Your Heart, כלל גם את היצירה Nighthawks, כפי שהוקלטה בהופעת בתיאטרון קליפה. והסינגל השני, Jewish Women, כלל גרסה מקוצרת של השיר, את שירה של אלקלעי-גוט, The Oldest Woman I Know, שהוקלט בהופעה חיה במופע השקת האלבום, את השיר Thoughts, העוסק גם הוא בהתקפי חרדה והוקלט בביצוע אקוסטי לרדיו 106FM וכן את הקטע האינסטרומנטלי Agoraphobia - Once, שהוקלט בהופעה חיה במופע השקת האלבום ומשלב שני קטעים שונים לשיר אחד.

האלבום זכה לשבחים והוכר כאלבום מרתק[2], איכותי[3] ומקורי בנוף המוזיקה הישראלית, ואף זכה לשבחים בחו"ל. ההרכב הוזמן לתוכניתם של לונדון וקירשנבאום בערוץ 10 וביצע בשידור חי את Jewish Women. את הקליפ לשיר Jewish Women יצר נתן ברנד, ולאחריו אומנית האנימציה, מרב שחם, יצרה קליפ לשיר Spring in Your Heart. השיר, אשר הפך לאחד השירים הידועים ביותר של ההרכב, הופיע בפסקול הסדרה צומת דרכים, בפסקול סרטו של דני מנקין "ז'ה טם איי לאב יו טרמינל", ואף היה מועמד בתחרות השירים הבינלאומית - The Independent Music Awards[4][5]. ב-2011 עלה לאוויר הקליפ לשיר "Obsessions", אשר נוצר על ידי אודי אסולין ואוריה נאה, תלמידי בצלאל, במהלך שנה וחודשיים. אסולין ונאה למדו במגמות שונות (אסולין מהמסלול לאנימציה קלאסית ונאה מהמסלול לאנימציה בשיטת סטופ-מושן), יצרו קליפ מרשים[6] אשר שילב את שתי הטכניקות ביצירת הקליפ.

לאחר השקת האלבום, יצא ההרכב לסיבוב הופעות ברחבי הארץ, והופיע גם בפסטיבל אינדינגב, כאשר מניין הנגנים בהרכב מגיע ל-9, עם הצטרפותו של גיורי פוליטי על תופים. לאחר סיבוב הופעות, פרשה מההרכב נגנית כלי ההקשה נעה גולנדסקי, כשפוליטי מחליף אותה על כלי הקשה, וההרכב שב למנות 8 נגנים. שינויים בהרכב המשיכו כשמעט אחרי פרש גם נגן הקונטרבאס יהוא ירון. את מקומו תופס יונתן לויטל על גיטרה בס, וההרכב במתכונתו הזו החל לעבוד על אלבומו השני.

אלבום שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום השני, A Different Story, הושלם והושק ביוני, 2012. הוא הופק עצמאית על ידי ירקוני ואבי בללי, סולן להקת נקמת הטרקטור, והופץ על ידי חברת נענע דיסק.

האלבום, אשר זכה גם הוא לשבחים, משקף שינוי סגנוני שההרכב עבר, וכולל שירים קצרים יותר, בהם לתופים ולגיטרה החשמלית מקום מרכזי יותר ביצירה. גם באלבום הזה, מרבית השירים הם פרי עטה של המשוררת קרן אלקלעי-גוט. יוצא דופן הוא השיר "Every Night" (כל לילה), אשר מבוסס על טקסט קצר של אלקלעי-גוט כפזמון של השיר, לו הוסיפו יעל קראוס ונעה גולדנסקי בתים שכתבו. האלבום כולל לחן חדש לשיר "A Charm to Sooth Withdrawal", אשר בוצע בצורת הקראת שירה במסגרת ההרכב Thin Lips. יוצא דופן נוסף באלבום הוא השיר "Sodom", לו אלקלעי-גוט כתבה את המילים לאחר שירקוני כתב את הלחן, באופן הפוך לשיתוף הפעולה ביניהם עד אז, בו ירקוני הלחין טקסטים קיימים של אלקלעי-גוט.

במסגרת העבודה עליו, הקליט ההרכב שלושה דמואים, אשר כללו שירים שלא נכנסו לאלבום השני, ביניהם גרסאות חדשות לשירים ישנים כמו "On This Night", ושירים שלא יצאו כלל במסגרת ההרכב, כמו שירה של קראוס "boo", אשר יצא לבסוף באלבומה האישי.

פעילות בשנים 2012–2016[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־2012 עברה סולנית ההרכב, יעל קראוס, להתגורר בניו יורק, ולמעט עבודת האולפן והשקת האלבום, ההרכב לא היה פעיל. בסוף 2012 החל לשתף פעולה עם הזמרת הילה רוח, תחת השם "פאניק אנסמבל והילה רוח". במסגרת שיתוף הפעולה, הלחין ירקוני שירים חדשים לטקסטים של רוח והחלה עבודה על אלבום משותף אשר בסופו של דבר הפך בשנת 2014 לפרויקט חדש בשם The Outer Party Undertaker . שינויים נוספים חלו במצבת כח האדם של ההרכב בשנת 2014, עם עזיבתו של האקורדיוניסט בוריס מרצינובסקי.

ב־2015 הכריזה הלהקה על חזרתה של יעל קראוס לשורותיה[7] והתחלת עבודה על אלבום שלישי. קראוס הגיעה לארץ והלהקה קיימה מופע איחוד בתיאטרון תמונע עם קראוס והנגנים החדשים - נועם אלרון ורן יעקובוביץ, והופעת אורח של נגנית ההרכב המקורי, נועה גולנדסקי. נכון למאי 2016 העבודה על האלבום השלישי בעיצומה והוא צפוי לצאת ב־2017.

ב־2016 חל שינוי נוסף במצבת כל האדם של ההרכב עם עזיבתו של המתופף רן יעקובוביץ' והצטרפותו של המתופף שחר חזיזה.

חברי ההרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי ההרכב הנוכחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי ההרכב בעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאניק אנסמבל בוויקישיתוף

סרטונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיקורים כלליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיקור דיסק ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיקור הדיסק השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]