ערוץ אל-אקצא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערוץ אל-אקצא
פרטי הערוץ
מדינה מדינה פלסטינית
קטגוריה כללי, חדשות
תאריך השקה 2006
בעלות חמאסחמאס חמאס
שפה ערבית
משרד ראשי עזה עריכת הנתון בוויקינתונים
http://aqsatv.ps
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לוגו הערוץ، 2009

ערוץ אל-אקצאערבית: فضائية الأقصى) הוא ערוץ הטלוויזיה של תנועת חמאס. תוכניות הערוץ כוללות תוכניות חדשות, בידור ודת וכן תוכניות לילדים. הערוץ מנוהל על ידי שר הפנים של תנועת חמאס ברצועת עזה, פתחי חמד, ומשדר מעזה לחלקים שונים בעולם באמצעות תקשורת לוויינית.

בנוסף חמס מפעיל סוכנות ידיעות Gaza Now.

הקמת הערוץ ופעילותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחנה החלה לשדר ב-9 בינואר 2006, לאחר ניצחונה הסוחף של תנועת חמאס בבחירות לפרלמנט הפלסטיני. ב-22 בינואר 2006 החליט התובע הכללי של עזה, אחמד אלמרני, לסגור את התחנה ששידרה ללא אישורים מתאימים, אולם החלטה זו לא נאכפה.

בעקבות העימותים בין חמאס לפת"ח והשתלטות חמאס על רצועת עזה ב-2007, הוגבלו מאוד שידורי ערוץ אל-אקצא מאזור יהודה ושומרון הנתון בשליטת הפת"ח, ולמעשה הוצא הערוץ מחוץ לחוק בטענה שהוא מסית "למלחמת אחים ולהרג" ומפיץ תרבות של "אלימות קיצונית ושנאה"[1].

בדצמבר 2008, במהלך מבצע עופרת יצוקה, הופצץ בניין התחנה בעזה על ידי מטוסי צה"ל, אך התחנה המשיכה לשדר ממקומות אחרים[2]. ביולי 2014, במהלך מבצע צוק איתן, הופצצו בשנית בנייני התחנה ברצועת עזה על ידי מטוסי צה"ל.

ב-12 בנובמבר 2018, תחת חילופי האש בין כוחות צה"ל לרצועת עזה, הופצץ בניין משרדי הערוץ בעזה על ידי חיל האוויר[3].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערוץ אל-אקצא זוכה לביקורת בישראל ובעולם. גופי מעקב שונים הראו כי הערוץ מרבה לשדר תכנים אנטישמיים וגזעניים[4] ומעודד לשנאת המערב וישראל[5] ולשימוש באלימות וטרור[6].

לדברי הארגון היהודי-אמריקני, "הליגה נגד השמצה", תוכני הערוץ מקדמים פעילות טרור ומסיתים לשנאה של יהודים וישראלים. לדברי הליגה, תוכניות רבות של הערוץ משבחות ומעודדות אלימות ומיועדות דווקא לילדים[7]. באפריל 2007 העלה הערוץ תוכנית ילדים חדשה בשם חלוצי המחר. במרכז התוכנית עמד שחקן מחופש למיקי מאוס שלימד את הילדים על שנאת המערב וישראל. בעקבות הביקורת על התוכנית נאלץ הערוץ להוריד את דמותו של מיקי מאוס, ולשם כך נאמר בתוכנית כי הוא נהרג על ידי "חוקר" ישראלי והפך לשהיד[8].

במאי 2008 השיב באסם נעים, שר הבריאות בממשלת חמאס, על האשמות באנטישמיות שהועלו נגד הערוץ. במכתבו לעיתון "הגרדיאן" טען נעים כי ערוץ אל-אקצא הוא תחנת תקשורת עצמאית וכי לעיתים קרובות היא אינה מייצגת את עמדתה של ממשלת חמאס או תנועת חמאס[9]. כתב ה"גרדיאן", אלן ג'ונסון, אמר בתגובה, כי התחנה מופעלת על ידי חברת בראשותו של פתחי חמד האחראית גם לערוץ הרדיו המקומי ועיתון של תנועת חמאס בעזה. בנוסף טען ג'ונסון כי ב-2007 חסם חמאס את שידורי הטלוויזיה הפלסטינית, ולכן הטענה כי מדובר בערוץ עצמאי אינה נכונה[10].

ב-7 ביוני 2010 הורתה ממשלת צרפת על הפסקת שידורי הערוץ שעשו שימוש בלוויינים של חברה צרפתית שבסיסה בפריז. ההוראה באה לאחר אזהרה של הנציבות האירופית לצרפת להפסיק את השידורים המכילים תכנים של הסתה ושנאה. בעקבות כך הודיעה תנועת חמאס כי יצרה קשר עם חברת לוויינים מכווית ובכוונתה להרחיב את שידורי התחנה למדינות נוספות[11].

הוצאת הערוץ מחוץ לחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2014 חתם מפקד כוחות צה"ל באיו"ש על הכרזה לפיה "ערוץ אלאקצא" הוא התאחדות בלתי מותרת, בהיותו חלק מארגון החמאס[12].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בין חמאס לבין פתח ניטש מאבק עז על השליטה בכלי התקשורת הפלסטיניים ועל הסיקור התקשורתי מרצועת עזה ומיהודה ושומרון, באתר של מרכז המידע למודיעין ולטרור, 2 בספטמבר 2007
  2. ^ מבצע "עופרת יצוקה" – עדכון מס' 1, אתר המרכז למורשת המודיעין, 28 בדצמבר 2008
  3. ^ אליאור לוי, מתן צורי ויואב זיתון, מבנה תחנת הטלוויזיה של חמאס הושמד. צה"ל: "יותר מ-300 שיגורים זוהו מהרצועה", באתר ynet, 12 בנובמבר 2018
  4. ^ "תעשיית השנאה": ערוץ אלאקצא של חמאס ממשיך בהסתה אנטישמית בוטה, העושה שימוש "בפרוטוקולים של זקני ציון" והקוראת להכחדת היהודים מעל פני האדמה, באתר של מרכז המידע למודיעין ולטרור, 23 באפריל 2009
    היהודים, בני הקופים והחזירים, משחיתים את מסגד אל-אקצא, היהודים הם סרטן שרוצה לשלוט בעולם, אתר מבט לתקשורת פלסטינית
  5. ^ בתוכנית הילדים בערוץ אלאקצא של חמא"ס שודרה תוכנית בה נראתה בובת ילד פלסטיני דוקרת למוות בובה בדמותו של נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, באתר של מרכז המידע למודיעין ולטרור, 8 באפריל 2008
    איציק וולף, תוכנית ילדים: ילד רוצח את ג'ורג' בוש, באתר News1 מחלקה ראשונה
  6. ^ תוכנית לילדים בטלוויזיית חמאס: ילדים של מחבלת מתאבדת צופים בשחזור של מות אימם, 72 נשים ממתינות למי שמת למען אללה: שש סגולות מוזכרות בדרשת חמאס, טלוויזיית חמאס מלמדת ילדים להרוג יהודים, אתר מבט לתקשורת פלסטינית
  7. ^ Al Aqsa TV, אתר הליגה נגד השמצה (באנגלית)
  8. ^ איתמר מרכוס וברברה קרוק, שפן החמאס לילדים: "אגמור עם היהודים ואוֹכל אותם!", אתר מבט לתקשורת פלסטינית, 12 בפברואר 2008
    Al Aqsa TV defies Hamas government, 3 במאי 2009 (באנגלית)
  9. ^ באסם נעים, Hamas condemns the Holocaust, אתר ה"גרדיאן", 12 במאי 2008 (באנגלית)
  10. ^ אלן ג'ונסון, Hamas and antisemitism, אתר ה"גרדיאן", 15 במאי 2008 (באנגלית)
  11. ^ ערוץ אלאקצא של חמאס עקף את האיסור הצרפתי על שידוריו, באתר של מרכז המידע למודיעין ולטרור, 15 ביולי 2010
    בגלל ההסתה: צרפת תעצור את שידור "אל-אקצא", ערוץ הטלוויזיה של חמאס, באתר הארץ, 15 ביוני 2010
  12. ^ הודעה בדבר הכרזה על התאחדות בלתי מותרת, באתר הפרקליטות הצבאית, ‏7 באוקטובר 2014 (ארכיון)