עקום התשואה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עקום התשואה שקלי, המייצג את התשואה על איגרות חוב ממשלתיות מסוג "שחר", נכון ל-12 במרץ 2008

בכלכלה עקום התשואה או עקום הריביות העיתיות הוא עקום המתאר את המבנה העיתי של שערי ריבית, כלומר את התלות של התשואה השנתית על איגרת חוב כלשהי במשכה של תקופת המימוש הנתונה לאותה איגרת, וזאת עבור בעל חוב ושער מטבע נתונים. על פי רוב עקום התשואה עולה ככל שמשך ההלוואה מתארך וזאת בשל הגידול בסיכון על הלוואות ארוכות טווח. כך למשל, איגרות חוב המונפקות על ידי המדינה לתקופות ארוכות הן על פי רוב בעלות שער ריבית גבוה יותר מאיגרות חוב ממשלתיות המונפקות לטווחי זמן קצרים. לעיתים העקום יכול להיות שטוח ואפילו יורד, דבר זה קורה בדרך כלל כאשר המשקיעים חושבים שהריבית הנוכחית במשק גבוהה וצופים הורדות ריבית בעתיד.

בעזרת צורת העקום ניתן להעריך את המדיניות המוניטרית (מדיניות הבנק המרכזי) הצפויה ואת השלב שבו נמצא המשק במחזור העסקים. בתקופות בהן העקום הפוך או שטוח ניתן לומר כי הבנק המרכזי מקיים מדיניות מוניטרית הדוקה ומעלה את הריבית לזמן קצר, עם זאת המשקיעים סבורים כי לטווח בינוני וארוך הריבית צריכה לרדת ולכן העקום מתהפך[1]. עקום שטוח או יורד נפוץ בתקופות בהן המשק נמצא בשיא או קרוב לכך במחזור העסקים והבנק המרכזי מנסה לדכא לחצים אינפלציוניים באמצעות העלאות ריבית לזמן קצר. לעיתים קרובות, עקום תשואה הפוך הוא אינדיקטור למיתון מתקרב[2][3], אך הניבוי אינו וודאי ובהזדמנויות שונות בעבר לא התממש המיתון[4].

עקום התשואה מספק למשקיע תמונה נוכחית לגבי גובה הריבית העתידית, מנקודת ראות המשקיעים מוסדיים (קרנות הפנסיה וקופות הגמל). בדרך זו מאותתים המשקיעים מוסדיים לבנק המרכזי מה ואיך הם רואים את מצבו של המשק הכלכלי לפי ראייתם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עקום התשואה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דניאל שבקס, מהו עקום התשואות, כיצד הוא מתהפך ומה זה מלמד אותנו?, באתר עכשיו 14, ‏9 בפברואר 2023
  2. ^ דור עצמון, היפוך עקום התשואה יכול להיות אינדיקטור מרכזי למיתון באופק, באתר ביזפורטל, ‏5.7.2022
  3. ^ Luca Benzoni, Olena Chyruk, David Kelley, Why Does the Yield-Curve Slope Predict Recessions?
  4. ^ גיא בן סימון, ‏עקום התשואות התהפך. האם זה הזמן לברוח מהשוק?, באתר גלובס, 3 באפריל 2022


ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.